איך עורכים הסכם גירושין

בניגוד למה שמוכר לכם אולי מזוגות של חברים שהתגרשו או מהסרטים ההוליוודיים, לא כל הליך גירושין באשר הוא חייב לכלול דיונים משפטיים, משמורת חד הורית על הילדים או תביעות הדדיות מתישות. במקרים רבים, במיוחד בשנים האחרונות, מצליחים בני הזוג להגיע לכדי הסכמה משותפת בנוגע לכלל ההיבטים הקשורים לגירושין ולעבור הליך הנקרא גירושין בהסכמה, הכרוך בעריכה של הסכם גירושין. במאמר זה נסביר כיצד עורכים הסכם גירושין שייטיב עם כל הצדדים הרלוונטיים.

הסכם הגירושין שעליו צריכים לחתום זוגות שבחרו בגירושין בהסכמה, כולל את כל ההיבטים הרלוונטיים לגירושין, בדגש על הסכמי המשמורת, מזונות הילדים, מזונות האישה וכמובן אופן חלוקת הרכוש.

מה ההבדל בין הסכם שלום בית להסכם גירושין?

לא אחת ניסיון ינסו בני הזוג לשקם את מערכת היחסים ולהציל את הנישואין באמצעות חתימה על הסכם מיוחד הנקרא הסכם שלום בית. מנוסחות הסכם זה כולל את המחלוקות העיקריות בין בני הזוג, אך בניגוד להסכם הגירושין, מטרתו של הסכם שלום בית היא למנוע מהגבר או מהאישה לפנות לבית המשפט באופן חד צדדי ולהגיש תביעה בנושא גירושין או בכל עניין נלווה אחר.

במקרים מסוימים מתקבלת ההחלטה לכרוך את שני ההסכמים זה בזה ולפיכך חותמים בני הזוג על הסכם שלום בית הכולל בנוסף גם הסכם גירושין. מדובר בהסכם ייחודי שמצד אחד נועד לשיקום היחסים, אך מצד שני מתייחס לכל ענייני הגירושין לכל מקרה שבו ניסיונות השיקום לא ישאו פרי. עורכי דין מנוסים יאמרו לכם כי בכל מקרה בו נחתם הסכם משולב הכולל הסכם גירושין והסכם שלום בית, ישנה חשיבות עליונה לוודא מעבר לכל צל של ספק שלא מדובר במהלך משפטי מתוחכם של אחד מהצדדים, המעוניין לצאת מהקשר כשידו על העליונה.

 

עריכת הסכם גירושין בעזרת עורך דין בישראל

הסכם גירושין מחייב את בני הזוג לפעול בשקיפות מלאה

עוד לפני שמקיימים את הפגישה שבה עורכים את ההסכם, חשוב לבדוק את חשבונות הבנק המשותפים, לרבות חסכונות פנסיוניים, קופות גמל, ביטוחים מסוגים שונים וכמובן  חובות ומשכנתאות. ככל שהשקיפות בין הצדדים תהיה גדולה יותר , כך הסיכוי לעריכת הסכם גירושין לא הוגן יהיה נמוך יותר בהתאמה. לרוע המזל, במקרים רבים שאירעו לאורך השנים, נחשפנו לבני זוג שפעלו בחוסר שקיפות וכתוצאה מכך ערכו הסכמים שפגעו באחד מהצדדים בצורה קשה. מטבע הדברים, חוסר איזון, הסתרת מידע וניסיון להערים על הצד השני, חוטאים למטרה הבסיסית שלשמה נערך ההסכם ולרוב מובילים לעימותים משפטיים מורכבים.

ניסוח המטרות העיקריות בהסכם

כאשר ניגשים לערוך את ההסכם, יש בראש ובראשונה לנסח את המטרות שלשמן הוא נערך. כפי שציינו, ההיבטים העיקריים שבהם עוסק ההסכם הם חלוקת הרכוש, קביעת דמי מזונות, זמני שהות ומשמורת הילדים. בנוסף לכל  אלה, ישנן לא אחת גם מטרות נוספות, כשבמקרים מסוימים מדובר, כפי שציינו, במטרות נסתרות.

כך, לדוגמה, ייתכן שהאישה מעוניינת לשנות את שם המשפחה של הילדים לאחר הגירושין על מנת שיקבלו את שם המשפחה שלה. כמו כן, יכול להיות שההורה המשמורן מתכנן לעבור לגור בארצות הברית עם הילדים וכן במקרים לא מעטים אחד מהצדדים מעוניין לאחר הגירושין להתרחק פיזית ככל האפשר ממקום המגורים המשותף של בני הזוג, גם אם הוא לא מתכוון לצאת מגבולות הארץ.

במילים פשוטות, במסגרת הדיונים הנערכים בנושא הסכם הגירושין יש להגדיר מטרות  ברורות ונהירות עוד לפני שמגיעים לשלב ניסוח ההסכם. שימו לב – אמנם בנסיבות מסוימות ניתן לערער על תוכן ההסכם בדיעבד, אך הסכם שקיבל תוקף משפטי, דינו כפסק דין ובהחלט לא פשוט לשנות אותו.

אישור הסכם גירושין

לאחר שבני הזוג הגיעו לעמק השווה בסיוע עורכי הדין ולאחר שההסכם נערך בצורה המתאימה ונחתם על ידי שני הצדדים, עדיין אין להסכם  תוקף משפטי, למרות העובדה  שנחתם בנוכחות עורכי דין. כל עוד ההסכם לא הובא לאישור של בית משפט לענייני משפחה או בית דין רבני, הוא אינו  מהווה פירוק רשמי של קשר הנישואין.

בנקודה זו יש לציין כי מאחר שלבית הדין הרבני בישראל קיימת הסמכות הבלעדית לדון בענייני גירושין, הרי שאם אושר הסכם גירושין באופן רשמי בבית המשפט לענייני משפחה, יש לאשר את  הסעיפים העוסקים בגירושין בגם בבית הדין הרבני.

חשיבות המעורבות של שני עורכי דין בעריכת הסכמי גירושין

לסיום, נציין כי באופן עקרוני כל עוד בני הזוג הסכימו על כך ביניהם, באפשרותם לשכור שירותיו  של עורך דין אחד בלבד לצורך עריכת ההסכם. יחד עם זאת, המלצת  ההמומחים בתחום היא לתת עדיפות להעסקת שני עורכי דין, כאשר כל אחד מעורכי הדין מייצג צד אחד. קחו בחשבון שהסכם גירושין שלא מהווה ביטוי להסכמה ולאיזון בין בני הזוג, עשוי להוביל בעתיד להסתבכויות משפטיות.

נוכחות עורכי הדין חשובה ממספר טעמים:

  • נטרול הרגשות – מן הסתם אף עורך דין, רגיש ומקצועי ככל שיהיה, לא יוכל לנטרל לחלוטין את הרגשות העזים הכרוכים בפירוק של קשר נישואין. עם זאת, עורך דין מיומן ומקצועי יוכל לסייע ללקוח לראות את הדברים בבהירות מבעד למסך הרגשות המסמא את עיניו.
  • מחשבה לטווח רחוק – בדרך כלל, כאשר בני זוג שהחליטו להתגרש ניגשים לערוך הסכם גירושין, השאיפה הכללית היא לסיים את הדיונים כמה שיותר מהר. כתוצאה מכך קיימת נטייה להתרכז בעניינים הרלוונטיים להווה בלבד, מבלי להשקיע מחשבה בטווח הרחוק. עורך דין מקצועי ושקול יכול לדאוג לכך שההסכם יתייחס לא רק לסיטואציה הנוכחית או לעתיד הקרוב, אלא שייערך תוך מחשבה על תרחישים שונים שעשויים להתרחש בעתיד הרחוק.
  • תשומת לב לפרטים הקטנים – מעבר לכל זה, רק נוכחות של עורך דין לענייני משפחה, המיומן בעריכת הסכם גירושין, תוכל להבטיח שהצד השני לא יבצע מניפולציות שונות שלא בתום לב. לצערנו, פעם אחר פעם יוצא לנו להיחשף למקרים שבהם רק הערנות הגבוהה של אחד מעורכי הדין הצליחה למנוע חתימה על הסכם שטמן "מלכודת" נסתרת לאחד הצדדים בקשר.

בכל שאלה בנושא הסכמי גירושין, אנא פנו אלינו למשרד עו"ד נסים את כהן ניסן.