כל מה שצריך לדעת על תביעות נזיקין

תביעות נזיקין הן תביעות משפטיות המוגשות על ידי אדם שנגרם לו נזק (לגופו או לרכושו), המעוניין לקבל פיצוי בגין הנזק שנגרם לו, מהמזיק שלטענתו אחראי לנזק. לכן, תביעה המוגשת נגד רופא שגרם נזק למטופל במסגרת הטיפול, למשל, היא תביעת נזיקין המוגשת בגין רשלנות רפואית. תביעה המוגשת בגין פגיעה של רכב שגרמה להולך רגל לנכות היא תביעת נזיקין ובדיוק באותו האופן גם תביעה המוגשת על רקע תאונת עבודה שגרמה לנזקים בריאותיים לעובד נופלת בהחלט תחת ההגדרה של תביעת נזיקין. במאמר שלפניכם ריכזנו עבורכם מידע הכולל כל מה שצריך לדעת על תביעות נזיקין.

 

תביעות נזיקין

חובת ההוכחה בתביעות נזיקין

על מנת שהתובע יוכל להוכיח לבית המשפט כי אכן נגרם לו נזק על ידי המזיק (הנתבע), עליו לאסוף כמה שיותר עדויות וראיות, כשבין היתר מדובר במסמכים רפואיים, תמונות שצולמו במקום האירוע, עדויות של עדי ראייה ועוד. בניגוד לחוק הפלילי, שבו התביעה מחויבת להוכיח את האשמה של החשוד מעבר לכל ספק סביר, דרישה זו לא קיימת בתביעות נזיקין. תחת זאת בתביעות נזיקין די בכך שהתובע ישכנע את בית המשפט בצדקתו ב- 51% בלבד כדי שתביעתו תתקבל במלואה. כלל זה זכה בעגה המשפטית לכינוי: "הכול או לא כלום".

באילו עלויות צריך לשאת התובע בתביעות נזיקין?

שכר הטרחה של עורך הדין בתביעות נזיקין נגזר מגובה הפיצויים הסופיים. אי לכך, ההוצאה העיקרית שבה ייאלץ לשאת התובע היא לרוב אגרת בית המשפט שעלותה כמה מאות שקלים בלבד. כמו כן, במקרים מסוימים, על מנת שיוכל התובע לשכנע את בית המשפט בכך שהצדק עומד לצדו, יהיה עליו להמציא חוות דעת מקצועית.

חוות דעת רפואית בתביעות המוגשות בגין רשלנות רפואית, למשל, היא מסמך משפטי הנכתב על ידי רופא מומחה, כאשר מטרתו של המסמך היא להסביר לבית המשפט את נסיבות המקרה, לאמוד את הנזק שנגרם למטופל באחוזי נכות ולקשור את מקרה הרשלנות בנזק שנגרם לתובע בקשר סיבתי. עלות הכתיבה של חוות הדעת הרפואית יכול להגיע ל- 10,000₪ ואף למעלה מכך.

עם זאת, אם התביעה מתקבלת והתובע יוצא מהמשפט כשידו על העליונה, יחייב בית המשפט את הצד הנתבע לשלם לאיש המקצוע את שכר הטרחה שלו שנדרש לצורך כתיבת חוות הדעת. כמובן שאם מדובר למשל בנזקי רכוש, הרי שאת חוות הדעת צריך לכתוב לצורך העניין שמאי ולא רופא מומחה.

הסעדים בתביעות נזיקין

הפיצוי הכספי הוא הסעד העיקר בדיני הנזיקין ומטרתו היא להשיב את התובע (הניזוק) למצב שהיה בו לולא התרחש האירוע המזיק. את גובה הפיצוי פוסקים לפי ראשי נזק בדרך כלל, כאשר נהוג לסווג את ראשי הנזק לשתי קבוצות נפרדות להלן:

  • ראשי נזק לא ממוניים – קיצור תוחלת החיים, כאב וסבל (לרבות האספקט הסובייקטיבי של אובדן הנאת החיים). הנזק הלא ממוני הוא נזק שלא בא לידי ביטוי בחסרון כיס והוא אינו מוחשי.
  • ראשי נזק ממוניים – הפסדי השתכרות בעבר ובעתיד והוצאות בעבר ובעתיד כמו לדוגמה דמי נסיעה, תשלום לכוח עזר סיעודי, הוצאות רפואיות ועוד. את הנזק הממוני ניתן לכמת שכן הוא בא לידי ביטוי בחסרון כיס ואפשר לאמוד אותו בקלות יחסית.

ההבדל המרכזי בין דיני נזיקין לבין המשפט הפלילי

מטרת המשפט הפלילי היא בראש ובראשונה להרתיע, להעניש ולשקם את הנאשם, אך כשמדובר בדיני נזיקין, הדגש המרכזי הוא לא על המזיק, כי אם על הניזוק, כלומר על התובע ועל הנזק שנגרם לו על ידי המזיק. כפועל יוצא מכך, במשפט הפלילי יכול להיווצר מצב שבו ישללו את חירות הנאשם, אך בדיני הנזיקין העונש לרוב יבוא לידי ביטוי כפי שציינו, בתשלום פיצוי כספי לניזוק.

לעתים נדירות בלבד ינקוט בית המשפט בענישה שמטרתה היא להרתיע, באמצעות חיוב המזיק בפיצוי עונשי ולא רק בפיצוי כנגד הנזק שגרם. ההיגיון מאחורי הפיצוי העונשי הוא לא לתקן או לרפא בדרך המסורתית של דיני הנזיקין, אלא להעניש ולהרתיע. העיקרון הבסיסי של דיני הנזיקין הוא לפצות את הניזוק על מנת להשיב את המצב לקדמותו. פיצוי עונשי, לעומת זאת, מעניק לניזוק פיצוי העולה על הנזק שכן הוא נועד לשקף את הסלידה של החברה מהתנהגות המזיק. בדרך כלל מטרה זו מושגת בהליך פלילי כפי שציינו, למעט מקרים נדירים.

חשיבות המעורבות של עורך דין לענייני נזיקין

במקרים רבים נדמה כאילו הניצחון בתביעה מובטח לאור הנסיבות שבהן התרחש הנזק ולכן לא אחת אנחנו נתקלים בתובעים הבוחרים להגיש תביעות נזיקין מבלי להיעזר בעורכי דין. שימו לב – מדובר בטעות מרה שעשויה במקרה הטוב להוביל לכך שלא תזכו לפיצויים המקסימליים ובמקרה הפחות טוב לכך שתביעתכם תידחה על הסף.

תובעים רבים לא מודעים לכך שבאפשרותם, למשל, לתבוע במקביל מספר גופים וכך לקבל פיצויים ממספר אפיקים בו זמנית, כשלחלופין ישנם תובעים המגישים תביעות חסרות סיכוי מבלי לקבל חוות דעת מקצועית מוקדמת שהיתה יכולה לחסוך להם לא מעט זמן וכסף. קצרה היריעה מלתאר את המורכבות האינסופית של דיני הנזיקין. אולי די בכך שנציין כי דיני הנזיקין הנהוגים כיום בישראל הם הלכה למעשה מעין ירושה מהמנדט הבריטי, אך גם בימינו אנו, ממשיכה הפסיקה להתעדכן ולהסתעף חדשות לבקרים.

לאור זאת, בכל מקרה שבו אתם סבורים כי יש לכם עילה להגשת תביעת נזיקין ויהיה זה מקרה של רשלנות רפואית, גניבת עין, תאונת דרכים, לשון הרע, זיהום אוויר, תאונת עבודה או כל מקרה רלוונטי אחר, הצעד הראשון שעליכם לעשות הוא לפנות לעורך דין לענייני נזיקין לפגישת ייעוץ שבה תוכלו להבין מול מה אתם מתמודדים, כיצד עליכם להתכונן לתביעה והאם בכלל מדובר במקרה ששווה להגיע איתו לבית המשפט.

לפרטים נוספים ויעוץ משפטי מקצועי, צרו עמנו קשר.
law-offices.co.il