מהי תביעת גירושין בשלב מוקדם?

תביעת גירושין

בעולם מושלם הטקסט הזה לא היה נכתב, שכן כל הזוג הזוגות הנשואים שהיו מעוניינים להתגרש, היו מצליחים להגיע ללא התערבות חיצונית להסכמה בצורה מלאה בכל מה שקשור לפרידה ולנסח הסכם גירושין לתפארת, שהיה מקובל על שני הצדדים. עם זאת, העולם שבו אנחנו חיים רחוק מלהיות מושלם וזאת בלשון המעטה ולכן רוב המקרים והסוגיות במחלוקת בין בני זוג בהליך גירושין, מתבררות בפני בית משפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני.

 

תביעת גירושין

במילים אחרות יש להגיש תביעת גירושין כאשר ברור ללא כל צל של ספק שגירושין הם הצעד הנכון, אך יש לזכור כי לא תמיד ניתן להגיע לפרידה בהסכמה מוחלטת. למעשה עצם הגשת התביעה היא מעין הודאה בכך שבני הזוג לא מסוגלים להגיע להסכמה בכוחות עצמם ויש אף שיאמרו שהגשת התביעה היא הכרה בכך שבני הזוג זקוקים לתיווך של "מבוגר אחראי", שיחליט על הפשרה הטובה ביותר ויעשה סדר בדברים עבורם.

נקודת האל חזור

אין ספק שגם לאחר הגשת התביעה, שום דבר אינו בלתי הפיך ולא אחת קורים מקרים שבהם גם לאחר שהוגשה התביעה והחלו הדיונים המשפטיים, חזרו בני הזוג לקשר טוב, התקרבו וביטלו את התביעה. למרות זאת, מבחינה רגשית  ובעצם מבחינת מהות ההגשה של תביעת הגירושין, מדובר במהלך שמקשה מאוד על תיקון הנזקים. לפיכך ישנם רבים המתייחסים לשלב הגשת התביעה לגירושין כנקודת האל חזור.

זוהי הסיבה בגינה מומחים רבים ממליצים ללקוחות או למטופלים שלהם, להתייחס לתביעת הגירושין כמפלט האחרון ולבחור בהגשת התביעה רק אם כל מאמצי הגישור העלו חרס. הכוונה היא למשל לייעוץ זוגי המתאים עבור זוגות שלא בטוחים לחלוטין כי אכן ברצונם להתגרש, גישור, תביעת שלום בית, משא ומתן מקדים בתיווך של עורכי דין ועוד.

מה הם יתרונות הגשת התביעה לגירושין עם גיבוש ההחלטה להתגרש?

חשוב לציין כי ישנם כמה יתרונות העומדים לצד הגשת התביעה לגירושין סמוך לקבלת ההחלטה להתגרש או סמוך לרגע שבו מתגלה שבכוונת הצד השני להתגרש. להלן כמה מהם על קצה המזלג:

  • בן הזוג שיצליח להגיש את התביעה שלו מוקדם יותר, הוא זה שבפועל יכתיב את סדר היום של הדיונים. למעשה הוא זה שיכתיב את האסטרטגיה של המערכה הלא פשוטה הזו, בעוד שהצד ש"יתעורר מאוחר מדי", יצטרך להגיב למהלכיו של הצד הראשון, במקום להוביל את המערכה.
  • רבים לא מודעים לכך, אך ישנם הבדלים רבים בין בית הדין הרבני לבין בית המשפט לענייני משפחה, הבאים לידי ביטוי בין היתר בגובה המזונות  שפוסקים בערכאות השונות , בכמות הראיות הנדרשת, באופן בו מתנהל  הדיון ואפילו בחוקים שלפיהם דנים בכל אחת מהערכאות. לאור זאת, בן הזוג שיצליח להגיש ראשון את התביעה, יהיה זה שיקבע את הערכאה שבה יתבררו הדברים ולפיכך גם יוכל להטות את הכף לטובתו באופן משמעותי.
  • אם האישה למשל תדאג לשכור עורך דין ולשלם לו את מלוא התשלום, ייווצר מצב שבו התביעה שתוגש על ידה, תמומן הלכה למעשה מכיסו של הגבר באמצעות משאבים כספיים שאמורים להיות משותפים. מעבר לזה, כבר קרו מקרים שבהם לגבר לא עמדה האפשרות לשכור ייצוג משפטי איכותי שכן על נכסי המשפחה וחשבונות הבנק כבר הוטלו עיקולים לאור בקשות במסגרת התביעה שהוגשה על ידי האישה.
  • הגשה מיידית של תביעת גירושין באופן חשאי לבית המשפט, תאפשר לכם למנוע מצב שבו יוברח רכוש משותף וירוקנו חשבונות בנק משותפים. כיום ניתן לקבל על ידי פעולה מוקדמת צווי מניעה וצווי עיקול וכך לסכל כל אפשרות לנזקים כלכליים חמורים. כך למשל ניתן לעכב את היציאה של הצד השני מהארץ לצורך הימלטות ממתן גט.
  • עצם הגשת התביעה היא מעין הפגנת כוח, המסמנת את המעבר להתקפה. במקרים לא מעטים רק לאחר הגשת התביעה מתרחש הזעזוע הכל כך נחוץ במערכת היחסים ורק לאחר צעד זה מתחיל הצד השני לקחת את הצד שהגיש את הבקשה ברצינות הראויה. כמו כן לא אחת הגשת התביעה גורמת לשינוי במאזן הכוחות, לטובת הצד שהגיש את התביעה כמובן.

האם ישנם חסרונות להגשת תביעת גירושין בשלב מוקדם?

לצד היתרונות הרבים שהוזכרו לעיל, חשוב להבין כי ישנם גם כמה חסרונות לפנייה לערכאות. להלן כמה מהם בנקודות:

  • ניהול של מערכה משפטית מורכבת, הכוללת מטבע הדברים התדיינויות מרובות, גורם להגברת המתח בבית וכן מחייב את בני הזוג לעמוד בהוצאות רציניות שחשוב לתת עליהן את הדעת.
  • רבים מתקשים לעשות את המעבר הקשה ולהתחיל לראות את ה"חצי השני שלהם" בעבר, כאויב או יריב בהווה, גם במקרים שבהם מדובר במציאות בין אם ירצו בכך ובין אם לא כמובן.
  • כפי שציינו, הגשת תביעת גירושין עלולה להיתפס על ידי הצד השני כנקודת אל חזור או כצעד שמהותו "שוברים את הכלים". לפיכך ישנם חששות רבים מפני הידרדרות במערכת היחסים המעורערת גם כך, על כל המשאבים הנפשיים והרגשיים המשתמעים מכך.

חשיבות הפנייה לעורך דין במקרה של תביעות גירושין

כפי שניתן להבין, עוד לפני שמגישים את תביעת הגירושין, יש אינספור שיקולים חשובים ואף קריטיים שחשוב להתייחס אליהם. מפאת קוצר היריעה לא ניתן להרחיב על כל הנקודות הרלוונטיות לנושא ולכן הרשו לנו להשאיר אתכם עם עצה אחת אחרונה – בכל מקרה שבו החלטתם להתחיל בהליך גירושין, אך אינכם בטוחים בנוגע לעיתוי או לאופי הצעדים, צרו קשר עם עורך דין לענייני גירושין מוקדם ככל האפשר. עצה זאת רלוונטית גם אם אתם לא מתכוונים להגיש תביעת גירושין, וברצונכם לקבל פרספקטיבה רחבה אודות המצב שבו אתם נמצאים ולהבין מה הן ההשלכות של כל צעד או לחילופין של עיכובים ב בפתיחת ההליכים.

לשאלות נוספות, פנו אלינו, משרד נסים את כהן ניסן