מה זה זמני שהות ומדוע האם זו שזוכה בדרך כלל למשמורת?

הליך הגירושין מהווה מעמסה נפשית לא פשוטה כלל וכלל, הדורשת מאתנו להשקיע משאבים אדירים, במיוחד כאשר בסיפור מעורבים גם ילדים משותפים. בדרך כלל כאשר בני זוג עם ילדים מחליטים להתגרש, שאלות רבות נזרקות לאוויר, המשקפות את הבלבול ואת חוסר ההבנה, הרווחים בקרב הציבור הרחב בקשר עם  סוגיות הקשורות למשמורת ילדים וזמני שהות.

מטבע הדברים, כפי שנפרט בהמשך, לא מומלץ בלשון המעטה להתניע את התהליך הסבוך והרגיש הזה מבלי שדואגים תחילה לייצוג של עורך דין לגירושין בעל מוניטין בתחום. עם זאת, גם אם איש המקצוע המיומן ביותר עומד לצדכם, עדיין מוטב שתשלטו ברזי החוק הנהוג בישראל, על מנת שלא תרגישו חסרי אונים וכדי שתוכלו לקבל החלטות מושכלות. במאמר שלפניכם נספק לכם מידע חשוב וחיוני, שיסייע לכם לעשות מעט סדר בדברים.

 

מה זה זמני שהות

אפוטרופסות לעומת משמורת

ראשית חשוב להבחין בין שני מושגים משפטיים שרבים נוטים להתבלבל ביניהם: אפוטרופסות ומשמורת. אפוטרופסות היא משמורת משפטית  הכוללת את החובה והזכות לדאוג לצרכים של הקטין, לרבות הצרכים החינוכיים והבריאותיים שלו. לפי סעיף 14 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, (להלן:"החוק") ההורים הביולוגיים של הקטין הם האפוטרופוסים שלו, כאשר גם לאחר הגירושין המצב נותר ללא שינוי: שני ההורים ממשיכים להיות האפוטרופוסים החוקיים של הקטין ולפיכך נושאים באחריות משותפת בנוגע להחלטות הקשורות לעתידו, חינוכו, גידולו וכיוצא באלה.

משמורת לעומת זאת, הנקראת גם חזקה על הילד או משמורת פיזית, מתייחסת למקום המגורים של הקטין ולסידור הלינה הקבוע שלו. במדינת ישראל, בדרך כלל מוגדר הורה יחיד עבור הקטין, שעליו מוטלת החזקה, כשברוב המוחלט של המקרים האם היא זו שזוכה למשמורת.

משמעות המושג "חזקת הגיל הרך"

בזמן פרידה של בני זוג עם ילדים משותפים, יכולים ההורים לגבש הסכם באופן עצמאי בנוגע לענייני המשמורת וכל עוד הערכאה מוצאת שההסכם תואם את טובת הקטין או הקטינים, הרי שרוב הסיכויים שיאושר ושיינתן לו תוקף רשמי של פסק דין. לעומת זאת, לפי סעיף 25 לחוק, המתייחס למצבים שבהם לא הצליחו ההורים להגיע לעמק השווה, רשאית הערכאה השיפוטית להכריע מי מההורים יחזיק בקטין. לפי סעיף זה, כל עוד אין סיבה מיוחדת להורות אחרת, הילדים ישארו בחזקת  אימם עד גיל שש.

חזקת הגיל הרך על פניו קובעת שהילד יישאר בחזקת האם לטובתו האישית עד הגיעו לגיל שש, אבל בפועל ברוב המקרים החזקה יוצרת מציאות שבה הילדים נשארים בחזקת אמם ללא קשר לגילם. זאת כיוון שאין להפריד בין אחים ולכן גם אם אחד מהאחים כבר יכול מבחינה טכנית לעבור לחזקת האב ואילו אחיו עדיין לא הגיע לגיל שש, שני האחים יישארו בחזקת האם.

לפי כלל ההמשכיות אם הילד שהה עד גיל שש אצל האם, יש להשאירו בחזקת האם על מנת לשמור על היציבות הנפשית שלו. , ברוב המקרים האם מקבלת את המשמורת ואילו לאב נקבעים זמני שהות.

זמני שהות על קצה המזלג

המטרה של זמני שהות היא לאפשר להורה שאינו משמורן לשמור על קשר יציב ורציף עם ילדיו הקטינים, כאשר הן תדירות המפגשים והן אורך המפגשים, משתנים בהתאם למאפיינים של תיק הגירושין, לנסיבות ולגיל הילדים. חשוב להבין שזמני שהות הינם בעלי חשיבות מכרעת בכל הקשור להתפתחות התקינה של הילד ולפיכך מומלץ לדאוג לכך שההורה שאינו משמורן יזכה לזמן איכות משמעותי עם הילד. לרוע המזל, פעמים רבות מתוך רצון לנקמה, מונעת האם מהאב לראות את הילדים בתואנות כאלו ואחרות.

כפי שניתן להבין, ללא נוכחות של עורך דין מקצועי, המכיר את החוק מלפנים ומאחור, יכולים אבות רבים להגיע בקלות למצב שבו הם כמעט ולא רואים את הילדים שלהם, ללא כל הצדקה ריאלית.

זמני שהות המקובלים

זמני שהות מקובלים כוללים שני ביקורים באמצע השבוע, בדרך כלל  בשעות אחר הצהריים. במסגרת ההסדרים, הביקורים יתקיימו בשעות קבועות ובימים קבועים וזאת על מנת  לשמור על סדר יום קבוע עבור הילד. במסגרת הביקור, ההורה שאינו משמורן ייקח את הילד מבית ההורה המשמורן ויחזיר אותו אל ההורה המשמורן אם ביום המחרת ואם בשעות הערב, תלוי בגילו של הילד. כמו כן ניתן בהחלט להגיע להסדר לפיו הילד יוחזר למוסד הלימודים בבוקר בהתאם לגילו

את סופי השבוע מקובל לחלק בצורה שוויונית בין ההורים, כך שמדי שבוע יבלה הילד במחיצת הורה אחר. עיקרון השוויוניות חל גם בנוגע לחגים, כאשר מדובר במחזורים של שנתיים. במהלך החופש הגדול בדרך כלל מקובל להאריך את זמני השהות, שכן הילד לא צריך לחזור לבית הספר מדי יום. ישנם הורים הבוחרים למשל לפצל את חופשת הקיץ לשני חלקים, כשבכל חודש שוהה הילד במחיצת הורה אחר.

חשוב להזכיר כי לצד זמני השהות המקובלים, ישנה אפשרות להחליט על זמני שהות מורחבים. הכוונה היא להסדרים המשתנים בצורה מדורגת בהתאם לגיל הילדים. ניתן למשל לקבוע ששעות הביקור יהיו מצומצמות עד גיל שש ולא יכללו לינה ואילו לאחר גיל שש, משך השהות יורחב ותתאפשר לינה בבית ההורה שאינו משמורן.

מדוע חשוב לערב עורך דין בתמונה?

ישנם רבים הסבורים באמת ובתמים כי נוכחות של עורך דין בהקשר של זמני שהות ומשמורת רלוונטית רק למצבים חריגים שבהם אחד מבני הזוג ניסה לחבל בזמני שהות או אם אחד ההורים נהג באלימות חלילה כלפי הקטין. כמובן שמקרים עגומים אלו מחייבים נוכחות של עורך דין, אבל קחו בחשבון שגם אם הקשר שלכם עם ההורה השני נהדר, התקשורת טובה והאינטרס המשותף הוא לשמור על יחסים טובים לטובת הילד, אין  לדעת מה יילד יום.

במיוחד חשוב לכלול בהסכם פתרונות למצבים לא צפויים כמו לדוגמה יציאה לחו"ל, העתקת מקום המגורים של אחד ההורים או שניהם, אי יכולת לעמוד בזמני שהות באופן קבוע או מזדמן ועוד. ככל שההסכם יהיה מקצועי, מפורט ומדויק יותר, כך הסיכוי לעוגמת נפש ולפרשנות חופשית של הכתוב, יהיה נמוך יותר בהתאם. רק עורך דין מיומן הבקיא בתחום זמני שהות יוכל לנסח עבורכם הסכם רשמי שיגן על הזכויות שלכם וימנע כל ניסיון לחבל בקשר שלכם עם הילד בעתיד. קחו זאת לתשומת לבכם.

ליעוץ מקצועי, פנו אלינו, נסים את כהן ניסן משרד עורכי דין לענייני משפחה.