עורך דין לדיני עבודה – מדוע יש בו צורך ומתי מומלץ לפנות לכזה?

עורך דין לדיני עבודה

זכויותיו של כל שכיר במדינת ישראל מאוגדות בחוק והדבר נכון גם בנוגע לחובות של השכיר. עם זאת, במקרים רבים חוסר הבנה של הזכויות או חוסר ידיעה, עלול להוביל לפגיעה אישית או כספית. פחות או יותר בכל מקרה שבו הזכויות של העובד נפגעו, באפשרותו לדרוש פיצוי הולם מהמעביד. הבעיה היא שדיני העבודה נחשבים למורכבים ביותר ולכן ייתכן בהחלט מצב שבו בשל היעדר גורם מקצועי המכיר את החוק מאחור ומלפנים, יפסיד העובד את המגיע לו. זאת גם ללא כוונת זדון מצד המעסיק. במאמר שלפניכם נסביר מתי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ אצל עורך דין לדיני עבודה וכן נפרט אודות הנקודות החשובות שיש לברר לפני שבוחרים עורך דין לדיני עבודה.

 

עורך דין לדיני עבודה

מדוע בכלל ישנו צורך בעורך דין לדיני עבודה?

בעולם אידיאלי רוב הסיכויים שעורכי דין לדיני עבודה היו מובטלים ובעולם מושלם ככול הנראה כלל לא היה קיים מקצוע שעיקרו לחימה על זכויות העובדים. לרוע המזל העולם שבו אנחנו חיים רחוק מלהיות מושלם ולכן לעורכי הדין העוסקים בתחום לא חסרה עבודה.

רובנו מבלים חלק ניכר משעות היום במקום העבודה כשמעבר למשכורת אנו מקבלים כעובדים גם סיפוק אישי ומקצועי וכבוד עצמי. אך מה קורה במקרים שבהם אנחנו נפגעים אישית או כספית וכיצד ניתן לדעת מה גודל הנזק? ובכן, כל אחד מאתנו צריך להיות מודע לכל אותן זכויות בסיסיות המגיעות לכל עובד שכיר בישראל. ישנן זכויות מוכרות יותר כמו לדוגמה האיסור לפטר נשים בהיריון אך ישנן גם זכויות הרבה פחות מוכרות ואף כאלו שאינן מוכרות כלל לאדם מן היישוב.

האם אתם יודעים למשל מה הוא מספר התחנות המינימאלי שעליכם לעבור בדרככם לעבודה אם אתם נוהגים להגיע למקום העבודה שלכם באוטובוס כדי להיות זכאים לקבלת החזר הוצאות נסיעה? הרשו לנו להניח שהתשובה היא לא…

מתי מומלץ לפנות לעורך דין לדיני עבודה?

בכל מקרה שבו עובד מרגיש שנעשה לו עוול ובכל מקרה של שינוי חריג או מקרה לא שגרתי במקום העבודה שבו יש חוסר בהירות בנוגע לזכויות של העובד, חשוב ביותר לפנות להתייעצות עם עורך דין לדיני עבודה. הכוונה היא למשל למקרה של פיטורין, הלנת שכר, אי תשלום הוצאות מסוגים שונים, פציעות במקום העבודה (תאונות עבודה) ועוד. במקרים רבים די בפגישת ייעוץ קצרה בשביל למנוע אובדן של כספים רבים.

ישנם כמובן גם מקרים רבים שבהם הפניה לעורך דין לדיני עבודה אינה מומלצת. כך לדוגמה אם נמחק לעובד יום חופשה בודד או אם מדובר במקרה שבו חסרים במשכורת החודשית שקלים בודדים או כמה עשרות שקלים, הרי שהפניה לעורך הדין תהיה מיותרת מאוד. זאת כיוון שפנייה לעורך דין לדיני עבודה כרוכה בעלות כספית.

חשוב מאוד להדגיש כי עורך דין לדיני עבודה מתעסק גם עם מקרים שלכאורה לא קשורים לכספים כמו לדוגמה מקרים שבהם עובד מרגיש שהושפל על ידי המעסיק שלו או נפגע פיזית או נפשית. במקרים כאלו ניתן לדרוש פיצויים כספיים משמעותיים, למרות שהפגיעה לא הייתה כספית במהותה. מומלץ גם כן לפנות לעורך דין לדיני עבודה בכל מקרה שבו העובד מעוניין לבצע מעשה כמו התפטרות, בזמן שהוא נמצא בסערת רגשות.

במקרים האלו עורך הדין יכול לספק לעובד פרספקטיבה רחבה ולאפשר לו לראות את מצבו האובייקטיבי בבהירות. ישנם למשל עובדים שמסוגלים להתפטר ללא כל מחשבה, פשוט מתוך עלבון וזעם וכך לאבד זכויות לא מעטות. לפיכך מומלץ במקרים רבים לא לעזוב את מקום העבודה לפני שמתייעצים על כך עם עורך דין לדיני עבודה לצורך בדיקת הזכויות והאפשרויות.

האם ניתן במקרים מסוימים לנהל את התביעה באופן עצמאי?

באופן כללי הגשת תביעה לבית הדין לעבודה צריכה להישאר בגדר המוצא האחרון. למעשה במקרים רבים מאוד מכתב רשמי מעורך הדין שישוגר למעסיק יכול לעשות הבדל משמעותי ביותר ביחס לעובד. קחו בחשבון שהתנהלות משפטית יכולה להימשך בקלות מספר שנים ולכן חשוב לשקול את הצעדים ולהגיש תביעה רק כאשר יש לכך הצדקה. עם זאת, בכל מקרה שבו התקבלה ההחלטה להגיש תביעה, יש להימנע מכל ניסיון להתנהל באופן עצמאי.

ישנם חוקים רבים ביותר עליהם מושתתים דיני העבודה כמו לדוגמה חוק ישוב סכסוכי עבודה, חוק הסכמים קיבוציים, חוק פיצויי פיטורין (חוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג-1963), חוק הגנת השכר (חוק הגנת השכר, תשי"ח-1958), חוק שעות עבודה ומנוחה (חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951) ועוד רבים אחרים. בנוסף לכך, הפסיקה מתעדכנת ללא הרף ולאדם שלא עוסק בתחום באופן מקצועי ויומיומי, אין כל אפשרות לעקוב באופן שוטף אחרי ההתפתחויות בתחום הדינמי הזה.

כיצד לבחור בחכמה עורך דין לדיני עבודה?

חשוב ביותר שלא לפנות לעורך דין המתמחה בכל תחום אחר במקרה של תביעות או בירורים הקשורים לדיני עבודה. זאת למרות שישנם עורכי דין הבוחרים לעסוק בתחום דיני העבודה כעיסוק צדדי, בעיקר על רקע התחרות הקשה בתחום המשפטים. כמובן שמומלץ לתת עדיפות לעורך דין שהגיע עם המלצות חמות ממכרים, קולגות או בני משפחה ויש לציין כי במקרים רבים ניתן בהחלט לבחור בעורך דין שהמשרד שלו ממוקם בעיר אחרת. זאת כיוון שבמסגרת ניהול התביעה, הלקוח לא צפוי לבקר לעתים קרובות יתר על המידה במשרד.

חשוב במיוחד לבדוק האם עורך הדין מנוסה בניהול תביעות בבית הדין לענייני עבודה וכן לברר האם עורך הדין שאתם מתעניינים לגביו מחזיק בניסיון רב בייצוג עובדים או מעסיקים. יש לתת עדיפות מן הסתם לעורך דין המחזיק בניסיון רב בניהול תביעות הנסובות סביב מקרים המזכירים את המקרה שאירע לכם. עורך דין מנוסה, מקצועי ואמין, ישמח לספק לכם המלצות מלקוחות קודמים ולחלוק עמכם מידע מפורט בנוגע למקרים שבהם השיג פיצויים מרשימים בעבר. בהצלחה!

למעבר לדף הבית: law-offices.co.il