עבירות מס הכנסה והעלמות מס בישראל

עבירות מס הכנסה והעלמות מס בישראל

לקראת סוף חודש מאי התבשרנו שהזמר המפורסם והמצליח קובי פרץ, שהורשע בהעלמת מס בהיקף של קרוב לשישה מיליון ₪, קיבל עונש חמור במיוחד. בית משפט השלום גזר על הזמר לא פחות משנתיים מאסר בפועל ובזאת פתח עידן חדש בהתייחסות של בתי המשפט להעלמות מס. לפי סגנית נשיאת לשכת רואי החשבון בישראל, איריס שטרק, העלמות המס נכנסו בעקבות גזר הדין ברשימה אחת עם עבירות של הלבנת הון כדוגמת סחר בנשק, סמים, זנות, כספי פשע ועוד.

 

עבירות מס הכנסה והעלמות מס בישראל

נראה כי הרשויות הכלכליות הן בישראל והן במדינות רבות נוספות ברחבי העולם, החליטו להחמיר בצורה משמעותית את הענישה בגין עבירות כלכליות. מדובר במגמה מבורכת שהחלה כתוצאה ממדיניות ברורה של ה- OECD. למעשה רק לאחרונה עברה הצעת חוק שצפויה להיכנס לתוקפה כבר בחודשים הקרובים לפיה תוכל המדינה לחלט רכוש של עבריין שהורשע בעבירות כלכליות.

אילו עונשים צפויים לקבל בגין עברות מס?

לא ניתן להדגיש זאת מספיק – השמטת הכנסות והעלמת מס הן עבירה פלילית חמורה ביותר ואדם שיורשע בביצוע עבירה זו עשוי למצוא את עצמו מאחורי סורג ובריח למשך שבע שנים במקרה החמור ביותר. רבים לא מודעים לכך, אבל ברוב המקרים מדובר לא בזמרים או אנשים מפורסמים אלא דווקא באנשים נורמטיביים לחלוטין שמנהלים עסקים ציבוריים או פרטיים, שלא נתפסים בעיני הציבור בשום צורה או אופן כעבריינים. עם זאת, בעיני החוק מעלימי המס הם גנבים לכל דבר ועניין ואינם שונים במיוחד מכל פושע אחר.

ישנו שוני בין עבירות המס השונות כשבגדול נהוג להבחין בראש ובראשונה בין עבירות מס מהותיות לבין עבירות מס טכניות. עבירות מס טכניות הן עבירות שבוצעו שלא במודע וללא כל כוונה פלילית, כלומר מתוך טעות אנוש או חוסר ידע. עבירות מס מהותיות לעומת זאת הן עבירות שבוצעו מתוך כוונה ברורה להתחמק מתשלום המס. הכוונה היא למשל לניהול פנקסי חשבונות כוזבים, העלמת מס, השמטת הכנסות וכן סיוע לאדם אחר בביצוע של עבירות מס. מטבע הדברים, הענישה במקרה של עבירות מס מהותיות, חמורה יותר.

יחד עם זאת, בית המשפט רשאי לגזור עד שנת מאסר בפועל על עבריינים שהורשעו בביצוע עבירות מס טכניות. בדרך כלל עונשי מאסר בפועל מוטלים במקרים שבהם המחדלים שבגינם כתב האישום הוגש, לא הוסרו. אם המחדלים הוסרו, לרוב במקום מאסר בפועל, יוטל על הנאשם קנס מנהלי או מאסר על תנאי וקנס.

דוגמאות לפסקי דין מהתקופה האחרונה בתחום עבירות מס הכנסה והעלמות מס בישראל

  • לאחר שבמשך שנים לא דיווח מפעיל חניון בתל אביב על הכנסות, התברר שהפעיל את החניון באמצעות חברת קש ועל רקע זה הורשע בביצוע עבירות של העלמת מס. אותו נאשם ניסה להתחמק מאחריות ולהפנות את האצבע המאשימה לכיוון אחד מעובדי החניון שלטענתו בתקופה שבה שהה בחו"ל, ניהל את העסק בצורה קלוקלת וגרם לתסבוכת. בסופו של דבר נגזרו על הנאשם שנתיים מאסר בפועל ועל העובד שניהל את החניון בזמן שהבעלים שהה בחו"ל, נגזרו שמונה חודשי מאסר בפועל. כמו כן בית המשפט גינה את מעשיו של הנאשם.
  • מנכ"ל של אחת מחברות הדלק הגדולות שפועלות בישראל הורשע בעבירות מס ומעילה בכספים, שגרמו למדינה להפסד של יותר מ- 40 מיליון ₪. לאחר שאותו מנכ"ל הביע חרטה עמוקה על מעשיו, גזר עליו בית המשפט קנס בגובה 250000 ₪ ו- 40 חודשי מאסר בפועל.
  • בעל עסק בתחום ההסעות סיפק ללקוחותיו קבלות מזויפות במשך שלוש שנים וכך הצליח להשמיט יותר מ- 200000 ₪ מהכנסותיו. לטענתו ניסה לחסוך כסף ולכן במקום לשלם לרואה חשבון, ניהל את הספרים בעצמו. בית המשפט גזר על הנאשם תוך התחשבות בנסיבות האישיות שלו, קנס בגובה 15000 ₪ ושישה חודשי עבודות שירות בלבד.
  • במקרה דומה שהתרחש בחיפה, בעל עסק בתחום ההובלות רשם במשך חמש שנים קבלות פיקטיביות על שם אשתו וכך הצליח להעלים חצי מיליון ₪ מהכנסותיו. גם לאחר שהורשע בביצוע העבירה, המשיך אותו בעל עסק להתחמק מתשלום ובסופו של דבר נגזר עליו קנס כספי בגובה 50000 ₪, מאסר על תנאי למשך תשעה חודשים ומאסר בפועל למשך שבעה חודשים.

באיזה שלב מומלץ לפנות להתייעצות עם עורך דין המתמחה בעבירות מס?

באופן עקרוני הייצוג המשפטי של אדם הנחשד בביצוע עבירת מס צריך להתחיל בשלב כמה שיותר מוקדם, תוך מתן עדיפות לשלב הראשוני ביותר שבו טרם החלה החקירה בעניינו של החשוד ביחידות המשטרה הכלכליות או ברשות המסים. זאת כיוון שחשודים רבים מתוך חוסר הבנה או חוסר מודעות, נוהגים לעשות טעויות גורליות ואף קריטיות, שמובילות להחמרה במצבם. עורך דין המכיר את החוק מלפנים ומאחור, יכול להדריך את הלקוח שלו ולייעץ לו כיצד לנהוג וכיצד עליו לפעול על מנת למנוע הידרדרות במצבו.

אם לא נוצר מסיבות כאלו ואחרות קשר עם עורך דין מקצועי ואמין בשלב מוקדם, עדיין יש לפעול ליצירת קשר עם עורך דין בכל שלב אחר, מתקדם ככול שיהיה. הזכות להיוועץ עם עורך דין בשלב המעצר ובשלב החקירה היא זכות בסיסית שמטרתה לשמור על הזכויות של העצור או הנחקר ולמנוע פער ביחסי הכוחות בינו לבין החוקרים.

שלב החקירה הוא השלב הראשוני לפני הגשת כתב האישום. לפני ההגשה של כתב האישום לא אחת מתקבלת גם ההחלטה לעצור את החשוד. עורך דין מקצועי יילחם על זכויותיו של החשוד, יפעל לשחרורו המזורז מהמעצר ויקדיש את מרב מרצו לתכנון אסטרטגיה חכמה כבר מהרגע הראשון, כדי שהלקוח ייצא מהפרשייה כשידו על העליונה. כל עיכוב בפנייה לעורך דין במקרה של חשדות בתחום זה יכול להיות הרה אסון. קחו זאת לתשומת לבכם.

למעבר לדף הבית: law-offices.co.il