עורך דין לענייני מס הכנסה

עורך דין לענייני מס הכנסה

עורך דין לענייני מס הכנסה הוא איש מקצוע בעל ידע נרחב ועשיר הכולל ידע משפטי בתחום הפיננסי, הנוגע להתנהלות מול רשות המסים ולדינים הרלוונטיים למיסוי. בין הסוגיות המגוונות המטופלות על ידי עורך דין לענייני מס הכנסה ניתן למנות למשל כאלו הקשורות לירושות, הון שמנוהל בחו"ל, זכייה בפרסים, הון המופק על ידי אזרחים שאינם אזרחי ישראל ועוד.

 

עורך דין לענייני מס הכנסה

כמו כן עורכי דין רבים העוסקים בתחום מתמקדים בטיפול בתיקים הנסובים סביב פרשיות של העלמות מס. הכוונה היא בעיקר להסתרה של הכנסות מהשלטונות בדרכים בלתי חוקיות מתוך מטרה ברורה להקטין את גובה המס שמשלם הנישום. העלמות המס יכולות לתפוס צורות רבות, כמו לדוגמה העברה של דיווחים כוזבים על עסקאות פיקטיביות, אי דיווח על הכנסות במטרה להקטין את גובה ההכנסות המחויבות בתשלום מס, הצגה של הוצאות פרטיות כאילו היו הוצאות עסקיות, דיווח כוזב למשל על מגורים ביישוב קו גבול על מנת לקבל זכאות להקלות מס ועוד.

יש לציין כי במקרים רבים מאוד העבירות השונות לא מבוצעות בכוונת זדון אלא בתום לב, אך גם במקרים שבהם העבירות הן טכניות ולא מהותיות, עדיין אין זה מן הנמנע שיוטלו על הנאשם שהורשע בדין עונשים כבדים שיכולים להגיע עד לשנת מאסר בפועל. במאמר שלפניכם נפרט אודות החשיבות שבהתייעצות עם עורך דין לענייני מס הכנסה במקרים שונים.

החמרת הענישה בעבירות מס הכנסה

בשנים האחרונות ניתן לזהות מגמה ברורה של החמרת הענישה בעבירות מס הכנסה. אמנם נראה כי ישראל ממוקמת במקום טוב יחסית למדינות אחרות ה- OECD, אבל עדיין לפי ההערכות, היקף ההון הלא מדווח מדי שנה בישראל עומד על כחמישים מיליארד ₪ כשסך הכול מדובר ביותר מ- 20 אחוז מהתמ"ג. לאור זאת, אין זה פלא שרשות המסים עושה מאמצי על ומשתמשת בשיטות מתוחכמות ביותר כדי לחשוף את ה"הון השחור".

בין היתר נעשה שימוש במסגרת החקירות במאגרי מידע שבהם ניתן למצוא נתונים על רכישות של כלי רכב, רכישות נדל"ן, יציאות תכופות לחו"ל ועוד. ניתוח יסודי של המאגרים והצלבות נכונות של פרטי מידע מסייעים לחוקרים לאתר למשל אנשים שמדווחים על הכנסות נמוכות אך מרבים לצאת מישראל במהלך השנה. מטבע הדברים השיטות לא חפות מטעויות ובמקרים רבים פונים לאזרחים שומרי חוק מתוך חשד לא מבוסס במיוחד, אך בצורה אגרסיבית ואף מאיימת.

עדות להחמרת הענישה בשנים האחרונות, ניתן למצוא למשל בגזר הדין שניתן בעניינו של הזמר המפורסם קובי פרץ, שהורשע בהעלמת מס. בנוסף למאסר בפועל למשך שנתיים, נגזר עליו לשלם קנס בגובה 175,000 ₪ וכן נגזר עליו מאסר על תנאי למשך שנה וחצי.

עורך דין לענייני מס הכנסה – לצורך הבהרת התמונה

תפקידו של עורך דין לענייני מס הכנסה הוא בראש ובראשונה לספק ללקוח מידע מדויק, מקצועי ואמין בנוגע למצבו. מדי שנה אזרחים רבים מוצאים את עצמם חשודים בביצוע עבירות מס הכנסה מבלי שהיו מודעים לכך שעברו על החוק ולמעשה במקרים מסוימים מדובר באזרחים שלא עברו על שום חוק. אי לכך, ישנם לא מעט שכלל לא פונים לעורך דין משום שהם מאמינים בחפותם ולכן סומכים על המערכת השלטונית שתעשה סדר בדברים עבורם.

מדובר בטעות רווחת שיכולה לעלות לכל אותם אזרחים ביוקר. כפי שציינו, לא אחת נעשות טעויות בתום לב שיכולות לגרור עונשים כבדים, אך מלבד זאת, במסגרת החקירה ברשויות המס שיכולה לא אחת להוביל אף למעצר, ישנו סיכוי לא רע בכלל שהחשוד יבצע טעויות טקטיות ויחמיר את מצבו בצורה משמעותית. לאור זאת, ישנה חשיבות עליונה לפנות להתייעצות עם עורך דין לענייני מס בשלב כמה שיותר מוקדם בתהליך ולמעשה סמוך ככול הניתן לרגע שבו מיידעים את הנישום בנוגע לכך שהוא "נמצא על הכוונת" של רשויות המס.

במקרים רבים מספור די בפגישת ייעוץ קצרה עם עורך דין לענייני מס הכנסה בשביל לעשות את כל ההבדל בין חשוד שבילה מספר ימים טובים במעצר ושהצליח להכניס את עצמו לתסבוכת פשוט משום שסיפק את התשובות הלא נכונות לחוקרים, לבין אדם שיצא מהפרשייה תוך זמן קצר ביותר, כשידו על העליונה.

ייעוץ מקצועי בנוגע לתשלום כופר

חשוד בעבירות מס יכול במקרים רבים לבחור בהליך של תשלום כופר עוד בשלב החקירות וכך לשחרר את עצמו מאחריות פלילית כשלמעשה הכופר מהווה חלופה להליך הפלילי. עורך דין לענייני מס הכנסה יכול לייעץ לחשוד או לנאשם בנוגע למידת הכדאיות של תשלום הכופר ולסיכויי ההצלחה של הבקשה לתשלום כופר. כמו כן עורך דין לענייני מס הכנסה יכול למקסם את הסיכויים שהבקשה תתקבל.

ייצוג הנאשם מול רשויות המס

גם אם הוגש כתב אישום נגד החשוד שהפך לנאשם, עדיין אין לומר נואש, כיוון שבנסיבות מסוימות ניתן להקל בצורה ניכרת את חומרת העונש וכמובן שבמקרים רבים גם נאשמים שבשלב הראשון מצבם לא נראה מזהיר במיוחד, הצליחו לצאת זכאים בסופו של דבר. עורך דין מקצועי יכול להציג את המעשים של הנאשם באור כזה שיוביל את בית המשפט להתחשב בנסיבות שבהן הם בוצעו. רבים לא מודעים לכך, אבל בתי המשפט מתחשבים בהחלט בנסיבות האישיות של הנאשמים בעבירות מס הכנסה, אך כמובן שלכל מקרה ניתנת התייחסות פרטנית המשתנה בהתאם לחומרת העבירה, להתנהלות הנאשם לאחר הגשת כתב האישום ועוד.

עורך דין מקצועי יכול לעשות את ההבדל בין עונש מאסר בפועל למאסר על תנאי, בין מאסר על תנאי לעבודות שירות ובין קנס של מאות אלפי שקלים לבין קנס סמלי. לפיכך אין להקל ראש ברמת המקצועיות של עורך הדין שיטפל בלקוח המואשם בעבירות מס הכנסה.

למעבר לדף הבית: law-offices.co.il