עורך דין ליטיגציה

מהי ליטיגציה ומהו עורך דין ליטיגציה?

אם אתם זקוקים לאיש מקצוע כדי שיערוך עבורכם חוזה מסחרי מסוים, רוב הסיכויים שאין לכם צורך בליטיגטור, כלומר בעורך דין העוסק בליטיגציה. עורך דין טוב יוכל לטפל בבעיות המס שלכם, לנהל עניינים שונים הקשורים לחוזים ולתכנן את עסקאות המקרקעין המורכבות והסבוכות ביותר. עם זאת, במקרה שבו ההתנהלות בינכם לבין הצד השני תגיע לבית המשפט שיצטרך להכריע לצדו של מי עומד הצדק, מוטב שתדאגו לכך שתיוצגו על ידי ליטיגטור מיומן, המחזיק בניסיון רב שנים בתחום.

 

עורך דין ליטיגציה בחיפה

מעבר לכך, רוב הסיכויים שעורך הדין שטיפל בכם עד לנקודה שבה הדברים אמורים לעבור לבית המשפט, ינחה אתכם לפנות לעורך דין המתמחה בליטיגציה. עורכי דין רבים אף טורחים ליידע את הלקוחות שלהם מוקדם מאוד בהתקשרות כי אינם מופיעים בבתי המשפט.

"מלכת המשפט"

הליטיגציה זכתה לכינוי "מלכת המשפט" ולמעשה אין בכך שום דבר מפתיע. ישנם ספרי מתח רבים הנסובים סביב כשרונו של הליטיגטור וליטיגטורים מככבים בסדרות טלוויזיוניות ובסרטים הוליוודיים רבים. כפי שוודאי אין צורך לגלות לכם, הצדק לא מהווה תעודת ביטוח ובמשפטים רבים מספור מתרחשים מקרים שבהם את הכף הכריעו כישורי הליטיגציה של עורך הדין ולאו דווקא העובדות היבשות.

גם אם פרטי המקרה והמשמעויות שלהם נחקרו לעומק ונבדקו פחות או יותר מכל כיוון אפשרי על ידי טובי המומחים, עורך דין המתעסק בליטיגציה ימשיך לחקור את הדברים בעצמו בצורה יסודית ולא ינוח עד שלא ימצא זווית ראיה חדשה שכל האחרים הצליחו לפספס. יש שיאמרו שעבודת הליטיגטור מזכירה במידה מסוימת את עבודת הבלש, שכן הוא מחפש ראיות, נפגש עם מומחים ומצרף פרט מידע לפרט מידע כדי לשכנע את בית המשפט בצדקת דבריו ועמדותיו.

תפקידו של הליטיגטור כולל לימוד קפדני של כל הדמויות המעורבות בפרשה, לרבות הבנה של דרכי החשיבה וההתנהלות שלהן כשבנוסף עליו לתכנן אסטרטגיית פעולה המבוססת על טקטיקה מחושבת ואיסוף נתונים ופרטים שבמבט ראשון ייתכן שייתפסו כשוליים. על הליטיגטור להכין את עצמו ללא הפסקה להתרחשויות האפשריות ולהגיב במהירות הבזק לשינויים שלא הצליח לחזות.

מה נדרש מליטיגטור טוב?

לא כל עורך דין יכול לעסוק בליטיגציה ולא כל ליטיגטור הוא ליטיגטור מוצלח. זאת כיוון שליטיגטור טוב צריך להחזיק במספר תכונות שפשוט לא ניתן לרכוש, גם לאחר תרגול של שנים רבות. בראש ובראשונה הליטיגטור צריך להבין את נפתולי הנפש האנושית ולדעת לזהות תגובות של אנשים בשבריר שנייה, להצליח לפענח את המשמעויות של שפת הגוף של הדוברים והעדים ולהסיק מכך מסקנות הנוגעות לתוכן הדברים שלהם.

ליטיגטור טוב צריך להיות מסוגל לשלוט בהתנהגות שלו באופן אבסולוטי, לדעת מתי עליו ללחוץ ולהפגין קשיחות ומתי עליו להיות מנומס, אדיב ואפילו משעשע. עליו לדעת כמובן גם איך לכבוש את לבו של השופט היושב בדין וכיצד עליו לנהוג במצבים שבהם הוא נאלץ לדחות את הצעת השופט בצורה כזו שלא תגרע מכבודו או חלילה תעליב אותו. עורכי דין העוסקים בליטיגציה נאלצים לעבוד תחת לחץ גדול היוצר עומס נפשי רב ולכן אדם המחפש סביבת עבודה שקטה ונטולת סטרס, לא יבחר לעסוק בליטיגציה.

מעבר לכל זה, רבים לא מודעים לכך, אבל הליטיגטור הלכה למעשה הוא היחיד בין עורכי הדין שמעז לטעון כי יש מקום להכניס שינויים בהלכה הנהוגה וכי הפרשנות שעד כה ניתנה לחוק, היא שגויה. עצם היכולת של עורך הדין לדרוש מבית המשפט לקבוע כי הרשות השלטונית טועה, דורשת מרכיבי אישיות שפשוט אין לכל אדם באשר הוא.

אפשר לומר שהליטיגציה מחייבת שילוב בין תכונות ויכולות רבות כשבעיקר מדובר ביכולת קליטת מידע במהירות, יכולת משחק על גבול הווירטואוזית, כושר ביטוי גבוה מאוד בעל פה, יכולת לבחור את המילים הנכונות בהתאם לנפשות שיש לשכנע או לחלץ מהן מידע ובהתאם לסיטואציה, יכולת שכנוע עילאית, יכולת לספר סיפור באופן מעורר עניין, יכולת ליצור אמון והזדהות ועוד.

כיצד ניתן לבחור ליטיגטור?

להלן כמה נקודות עיקריות לשקול טרם בחירת ליטיגטור.

  • לאור כל הכתוב לעיל ניתן להבין כי ליטיגציה היא לא עוד ענף במשפטים אלא אמנות מורכבת מאין כמוה. מאחר ומדובר במקצוע המצריך כישורים כה רבים שרק חלק קטן מהם פורט עד כה, רצוי כמובן שכל אדם הזקוק לשירותי ליטיגציה, יקדיש מחשבה רבה ביותר לבחירת הליטיגטור שלו.
  • בראש ובראשונה יש לברר האם עורך הדין עוסק בליטיגציה פלילית או אזרחית ובנוסף לא להתבייש ולשאול כמה שנים הוא כבר עוסק בתחום. קחו בחשבון שהליטיגטור צריך לשלוט ביד רמה בתחום הרלוונטי למקרה שלכם שעתיד להתדיין בבית המשפט כשלא אחת נוצר מצב שבו מדובר בהרבה יותר מתחום אחד. כך לדוגמה אם הגשתם למשל תביעה משפטית נגד קבלן בניין שהפר חוזה שחתם עליו מולכם, הרי שעל הליטיגטור לשלוט לא רק בדיני התכנון והבנייה אלא גם בדיני המקרקעין ובדיני החוזים, בדיני הנזיקין ועוד.
  • מומלץ גם כן לבחור בליטיגטור המכיר את הנפשות הפועלות, בדגש על השופט היושב בדין, שכן בסופו של דבר תפקידו של הליטיגטור הוא לשכנע את השופט שהצדק עומד לצדו תוך שהוא סותר את טענותיו של הליטיגטור המייצג את הצד השני בקונפליקט.
  • נקודה חשובה נוספת שיש לשים אליה לב כשבוחרים ליטיגטור, שלעתים קרובות זוכה להתעלמות, קשורה ליחסי האנוש שלו ולכימיה הנוצרת בינו לבין הלקוח. עורך דין טוב חייב להיות מודע לעומסים הרגשיים והנפשיים בהם צריך לעמוד הלקוח ולהיות מסוגל להדריך את הלקוח כיצד עליו לנהוג בכל שלב ושלב, תוך יצירת תחושה של ביטחון וחוסן.
  • אם מאן דהו פונה לליטיגטור מסוים לעזרה ובמקום שינסוך בו תחושת ביטחון, הוא גורם לעליית מפלס הלחץ, רוב הסיכויים שמדובר באיש מקצוע שלא יתפקד בצורה הטובה ביותר גם במהלך ההתדיינות בבית המשפט וחשוב להיות ערים לכך. ליטיגטור טוב כפי שציינו, ניחן ביחסי אנוש ללא רבב ולפיכך יהיה מסוגל לקרוא את ההתנהגות של הלקוח שלו ולדעת כיצד לשכנע אותו שהוא נמצא בידיים טובות.

נסים את כהן ניסן משרד עורכי דין – law-offices.co.il.