הכל אודות שירותי נוטריון

הכל אודות שירותי נוטריון

רבים לא מודעים לכך, אבל משרת הנוטריון היא לא תולדה של העידן המודרני כשלמעשה שורשי התפקיד נעוצים ברומא העתיקה. באופן כללי ביותר, ניתן לכתוב שהנוטריון הוא עורך דין שהוסמך מבחינה חוקית לאשר, לאמת ולערוך מסמכים בעלי תוקף משפטי.

 

עורך דין נוטריון בחיפה

האימפריה העות'מאנית הכירה במשרת הנוטריון ולמעשה בשנת 1913 המשרה הוסדרה בחוק הנוטריוני העות'מאני. כשבריטניה כבשה את ישראל, משרת הנוטריון פוצלה לשתי משרות נפרדות כפי שנהוג במדינות רבות ברחבי העולם גם בימינו: נוטריון ציבורי, שתפקידו היה לאשר מסמכים לשימוש בישראל ונוטריון למסמכים יוצאי חוץ, שתפקידו היה לאשר מסמכים לשימוש במדינות אחרות. הנוטריונים הציבוריים היו תחת השלטון הבריטי, עובדי מדינה שלרוב ישבו בבית המשפט ואילו הנוטריונים למסמכים יוצאי חוץ, היו עורכי דין פרטיים שהוסמכו לתפקיד.

רק בשנת 1976 נחקק החוק שביטל את ההפרדה בין שני הסוגים כשמאז ועד היום נוטריון הוא אך ורק עורך דין שהוסמך לתפקיד על ידי ועדה מיוחדת הפועלת מטעם משרד המשפטים.

מה הם התפקידים של הנוטריון?

לפי סעיף מספר 7 בחוק הנוטריונים, כל נוטריון במדינת ישראל מוסמך לבצע סך הכול 11 פעולות שונות להלן:

  • לאמת חתימה על מסמכים.
  • לאשר שהאדם שחתום על המסמך, אכן היה מוסמך לחתום עליו.
  • לאשר את נכונות ההעתק של המסמך.
  • לאשר שהתרגום של המסמך נכון ומדויק לחלוטין.
  • לאשר תצהירים והצהרות מסוגים שונים.
  • לאשר שאדם מסוים נמצא בחיים.
  • לאשר את הנכונות של רשימת מלאי (מצאי).
  • לערוך העדה של מסמך סחיר.
  • לאמת הסכמי ממון שנחתמו לפני הנישואין בין בני זוג.
  • להשתמש בסמכות של נוטריון ציבורי לפי דין אחר.
  • לעשות פעולות שונות כמו עריכה למשל במסמך שעשיית הפעולה בו על ידי נוטריון מותרת לפי דין או דרושה לפי דין, לרבות דין של מדינה זרה.

ניתן למצוא בקישור הבא רשימת אישורים נוטריוניים של משרד החוץ: mfa.gov.il/MFAHEB/ConsularService/WorldConsularService/Pages/notary_authorization.aspx

יש לציין כי ישנו מכלול שלם של חוקים המתייחסים לתפקידיו של הנוטריון, כמו לדוגמה חוק הירושה. לפי חוק זה, נוטריון מוסמך לרשום (בדיוק כמו שופט) "צוואה בפני רשות". בדיוק באותו האופן לפי חוק אימוץ ילדים שנחקק בשנת 1981בקשה לאישור עמותה לאימוץ בין ארצי צריכה להיות מלווה בחוות דעת מקצועית על הדין הזר ולכלול תרגום של החוק הזר הרלוונטי לעניין, המאושר על ידי נוטריון.

אישור לרשימת מצאי

אחד השירותים הפחות מוכרים שהוזכרו לעיל הוא אישור הנכונות של רשימת מצאי. האישור נדרש בעיקר על ידי חברות ביטוח במקרה שבו נגרם נזק לסחורה. במקרים האלו יש לבחון איזו סחורה שרדה את מקרה הביטוח בשביל לחשב את גובה הפיצויים. לפי סעיף 13 לחוק הנוטריונים, הנוטריון לא יאשר את הרשימה אלא אם כן היא נערכה בפניו והוא שולט היטב בחומר או שערך את הרשימה בעצמו. תפקידו של הנוטריון הוא לאשר כי אכן הפרטים המופיעים ברשימה נאמנים למציאות וכי לא נעשה ניסיון "לנפח" את הנזק לטובת הגדלת סכום הפיצויים.

אישור חיים נוטריוני

שירות נוטריוני נוסף שרבים לא מכירים, הוא אישור חיים. האישור נדרש למשל במצבים שבהם אדם מסוים צריך לקבל כספים המגיעים לו מקרן פנסיה במדינה זרה. מאחר וישנו חשש שבני משפחתו של אותו אדם ינצלו את זכותו לקבלת הכספים לאחר לכתו לעולמו, נהוג במקרים מסוימים לאשר את עצם העובדה שאותו אדם בחיים, באמצעות מסמך מיוחד החתום על ידי נוטריון.

בסעיף 16 לחוק הנוטריונים נקבע כי על האישור הרשמי החתום על ידי הנוטריון צריך גם לחתום האדם שעבורו נדרש האישור. אם נבצר מאותו אדם לחתום מסיבות כאלו ואחרות, על הנוטריון לציין זאת ולהסביר את הסיבה לכך. כמו כן כתוב במפורש בסעיף 16 שהנוטריון לא רשאי לאשר כי ביום שבו חתם על המסמך אותו אדם נמצא בחיים אלא אם כן התייצב בפניו וזוהה בוודאות.

אפשרות נוספת היא להנפיק במשרד הפנים תעודת חיים ולאחר מכן לאשר את נכונות התעודה גם כן על ידי נוטריון. ישנם לא מעט אנשים שמתקשים בהליכה וכמעט שאינם ניידים באופן כללי. במקרים האלו מומלץ ליצור קשר עם נוטריון שמספק שירות "עד הבית", שיוכל להגיע לביתו של האדם שיש לאשר שנמצא בחיים, למוסד הסיעודי שבו הוא נמצא, לבית האבות או לכל מקום אחר.

אישור ואימות של הסכמי ממון

הסכם ממון הוא הסכם כתוב שמסדיר בצורה ברורה נושאים שונים הקשורים לכספים ולרכוש בין בני זוג. אם ההסכם נחתם לפני הנישואין, נוטריון רשאי מבחינה חוקית לאשר אותו, אך אם ההסכם נחתם רק לאחר הנישואין, יש לפנות לבית המשפט (או בית הדין הרבני) לאישורו. חשוב ביותר להבין כי הסכם ממון שלא עבר אישור לפי החוק, למעשה אינו בעל משמעות ובמקרה שבו ירצו בני הזוג או אחד מבני הזוג לממש אותו, לא ניתן יהיה לעשות זאת.

לפני שיאשר הנוטריון את הסכם הממון עליו לבדוק כי אכן בני הזוג מעוניינים להתחתן כשזוהי למעשה חובתו לפי החוק. אם מתברר כי בני הזוג לא מעוניינים להתחתן, אין באפשרות הנוטריון לאשר את ההסכם. במקרים האלו יכול הנוטריון לתת את אישורו ל"הסכם ממון לחיים משותפים". הסכם בעל רוח דומה, המתאים עבור בני זוג שלא מעוניינים להינשא זה לזו.

כמובן שבנוסף לכך הנוטריון חייב לוודא מעבר לכל צל של ספק ששני בני הזוג מבינים לעומק את כל המשמעויות וההשלכות של ההסכם וכי ערכו את ההסכם מבלי שכפו עליהם דבר ומרצונם החופשי בלבד. חשוב לציין כי נוטריון יכול לאמת אך ורק הסכם שנחתם לפני הנישואין המתייחס להסדרי רכוש, הסדרי ממון והסדרים כספיים. אם הנוטריון מאמת הסכם הכולל התייחסות להסדרים נוספים כמו לדוגמה זמני שהות, משמורת ומזונות, הרי שלא מדובר בהסכם ממון בלבד. בהתאם לכך הוא חסר תוקף משפטי שכן האישור שלו לא בוצע בהתאם להוראות הדין.

נסים את כהן ניסן משרד עורכי דין – law-offices.co.il.