עורך דין מע"מ מומלץ – נסים את כהן ניסן

חלק ניכר מעבירות מע"מ, שדינן שנת מאסר, הן עבירות טכניות. הכוונה היא לעבירות שמבוצעות ללא כוונת זדון. כך לדוגמה עוסק שלא הגיש את הדו"ח התקופתי בזמן כדי לדחות כמה שרק יוכל את תשלום המס, יכול למצוא את עצמו מאחורי סורג ובריח במשך שנה שלמה. האם התכוון להתחמק מתשלום המס? כמובן שלא. בסך הכול ניסה להרוויח זמן, לרוב על רקע מצוקה או משבר שנקלע אליהם באופן זמני בלבד. האם אי ידיעת החוק פוטרת מעונש? ובכן, לצערנו, התשובה היא שוב: לא ולא.

עורך דין מע"מ מומלץ
הואיל ועבירות מע"מ רבות הן תוצאה של חוסר סדר, אי ידיעת הנהלים או חוסר הבנה של התקנות ותו לא, רבים נוטים להקל ראש בחקירות המתנהלות נגדם ברשות המסים. זוהי הסיבה בגינה נישומים רבים המוזמנים לחקירות במשרדי רשות המסים, כלל לא טורחים להתייעץ עם עורך דין מע"מ לפני החקירה. בסופו של דבר חוסר המוכנות, הבורות וחוסר הניסיון, עשויים להוביל נחקר שלא לקח את הדברים בכובד ראש, לתא המעצר. מקרים רבים מעין אלו, מתרחשים מדי שנה בישראל.
מובן שהדברים משמעותיים אף יותר, כשמדובר בעבירות מהותיות, כלומר בעבירות שלפי החשדות, בוצעו בכוונת זדון ובמטרה ברורה להעלים מס.

באיזה שלב יש לערב עורך דין מע"מ?

התשובה לשאלה "באיזה שלב יש לערב עורך דין מע"מ?", היא "כמה שיותר מוקדם". ברגע שבו מתייצבים החוקרים של רשות המסים במשרד או בעסק שלכם, עליכם לשמור על זכות השתיקה ולהזעיק כמה שיותר מהר עורך דין מע"מ. מובן שאסור לכם בשום פנים ואופן לשבש את מהלך החקירה, להעלים ראיות, להצניע מסמכים או לתאם גרסאות עם איש, אבל טוב תעשו אם תעמדו על זכותכם לשתוק עד להתייעצות עם עורך הדין שלכם. כל ניסיון להתלוצץ עם החוקרים או לנסות להתחבב עליהם בצורה כזו או אחרת, עלול לעלות לכם ביוקר. קחו זאת לתשומת לבכם.
מעבר לכך, לפי ההלכה, אם העוסק לא טרח להציג את הראיות או את הטענות במועד המתאים, במקרים רבים לא יהיה באפשרותו להעלות אותן בהמשך. לאור זאת, חשוב להתייעץ עם עורך דין לענייני מע"מ ברגע שבו מתגלה מחלוקת עם רשות המסים וללא דיחוי.

כיצד בוחרים עורך דין מע"מ מומלץ?

להלן כמה נקודות שחשוב לתת עליהן את הדעת כאשר מנסים לאתר עורך דין מע"מ מומלץ:

  • ניסיון וותק – חשוב ביותר לברר כמה שנות ניסיון מחזיק עורך הדין שאתם מתעניינים לגביו. בתחום המע"מ ישנן התרחשויות רבות ופסקי דין חדשים משנים את תפיסת העולם של העוסקים בתחום באופן מתמיד. לפיכך יש לתת עדיפות לעורך דין מע"מ העוסק בתחום כבר מספר שנים לפחות ולהשתדל שלא להעסיק עורך דין חסר ניסיון.
  • ניסיון ספציפי – הואיל ומדובר על תחום מורכב ביותר, יש לתת את הדעת להתמחות הספציפית של עורכי הדין שאתם באים עמם במגע. כך לדוגמה ישנם עורכי דין המתמחים בעיקר בייצוג של נאשמים בחקירות מע"מ ולעומת זאת ישנם המחזיקים בניסיון בעיקר בתכנון מס, אך כלל לא עוסקים בייצוג נאשמים באופן שגרתי.
  • שיעור ההצלחות של המשרד – מומלץ מאוד שלא להתבייש ולא להסס, אלא לדרוש מהמשרד לעדכן אתכם בנוגע להצלחות שלו ולא פחות חשוב מכך, בנוגע לכישלונות שלו.
  • מגוון השירותים שמספק המשרד – תמיד מומלץ לתת עדיפות למשרד המעניק שירותים בתחום מס ערך מוסף לכמה שיותר גופים. זאת כיוון שמשרד המספק שירות משפטי למשל לרשויות מקומיות, משרדי ממשלה, חברות ציבוריות ואנשים פרטיים, מסוגל לראות את הדברים מזווית רחבה במיוחד ולספק שירות מקצועי ביותר.
  • יחסי אנוש – אין זה מן הנמנע שבתקופה הקרובה תצטרכו לבוא במגע לעתים קרובות מאוד עם עורך הדין שלכם. אי לכך, מומלץ מראש לבחור בעורך דין שיש לכם אתו תקשורת טובה ושאתם מרגישים שאתם יכולים לסמוך עליו. מומלץ בהקשר זה גם כמובן לתת את הדעת לרמת הנגישות והזמינות המוצעות לכם.

סיפורי הצלחה

כדי להמחיש כמה חשוב לשכור את השירותים של עורך דין מע"מ מומלץ, נביא כעת זוג דוגמאות לסיפורי הצלחה מעוררי השראה שקרו באמת. נפתח במקרה שהתרחש ב- 2005 בבית משפט השלום בירושלים: בית המשפט הנ"ל ביטל אישום לאחר שהוגש, כיוון שהתברר שלא אופשר שימוע לנאשמים שהואשמו בביצוע מספר עבירות מע"מ. עורך הדין של הנאשמים ביקש מבית המשפט למחוק את האישום כיוון שלטענתו התביעה לא נהגה בהתאם לסדר הדין בפלילי בכך שלא דיווחה לנאשמים שקיבלה לידיה את חומר החקירה (אי יידוע הנאשמים מנע מהם את האפשרות להגיש עתירה למניעת ההגשה של כתב האישום).
המדינה טענה שהדבר נעשה במטרה לעצור אדם נוסף שנאשם בהוצאה של חשבוניות מזויפות. אותו אדם נאשם בכך שהוציא את החשבוניות המזויפות על מנת שהנאשמים בדין ינכו מס תשומות והמדינה טענה שכדי לעצור את הנאשם עד לתום המשפט שלו, הייתה צריכה להגיש את האישום נגד כל הנאשמים במקביל. בית המשפט פסק שאין בכך בשביל להצדיק אי מתן שימוע וכי ניתן לקבוע שהגנתם קופחה.
המקרה השני שנביא בפניכם, התרחש בבית משפט השלום ברמלה. השופטת בוסתן זהבה ביטלה כתב אישום שהוגש נגד חברת כוח אדם, לאחר שעורך הדין של החברה הוכיח שאת הנימוקים להגשת כתב האישום לא כתב תובע שהוסמך לכך על ידי היועמ"ש, אלא מנהל תחנת מע"מ רמלה. כמו כן בכתב האישום נכתב שהחברה עברה על החוק בכך שלא הגישה את הדו"חות התקופתיים, אך לא פורטו בו הנימוקים הספציפיים שגרמו לכך שהתובע יחרוג מהדרך הנהוגה (מתן קנס מנהלי) ויבחר להגיש כתב אישום.
כפי שניתן להבין, ערנות גבוהה של עורך דין, יכולה לגרום לביטול כתב אישום שבכל מקרה אחר, היה עלול להוביל למאסר בפועל.
חזרה לדף הבית: law-offices.co.il