מדוע כדאי שתשקול תכנון מס?

תכנון מס הוא שימוש לגיטימי לחלוטין בכלים השונים שמעניק לנו החוק על מנת להביא להפחתת חבות המס של חברה או יחיד. כאשר לנישום עומדות מספר אפשרויות לביצוע של פעולה מסוימת, באפשרותו לפנות למתכנן מס, כדי שיוכל לספק לו תחזית בנוגע לגובה המס שישלם אם יבחר בכל אחת מהדרכים. לאור הנתונים שיובאו בפניו, יוכל להחליט על דרך הפעולה האטרקטיבית ביותר. לפיכך התשובה לשאלה המופיעה כאן בכותרת, היא פשוטה: הסיבה בגינה כדאי שתשקול תכנון מס היא כדי שתוכל לשלם פחות מסים. על אף מורכבותם, בזה בעצם מסתכמים הדברים.

תכנון מס - נסים את כהן ניסן

מטרת ההתחמקות ממס זהה למטרה של תכנון מס לגיטימי, אך אופן הפעולה שונה בצורה משמעותית. בעוד שבתכנון מס נעשים צעדים חוקיים לחלוטין, במקרה של התחמקות ממס מפרים את החוק. בחלק ניכר מהמקרים הגבול המפריד בין התחמקות ממס לבין תכנון מס לגיטימי הוא דק ביותר. תכנון מס שמסתמך על חוות דעתו של מומחה בדיני מסים ותוך גילוי מלא בדו"חות מס, נחשב ללגיטימי ולא מהווה עבירה.

העקרונות המרכזיים של תכנון מס

להלן מספר עקרונות חשובים העומדים בבסיס תכנון מס איכותי:

  • חשיבה לטווח רחוק – תכנון מס אופטימלי מחייב את מתכנני המס לנקוט בחשיבה ארוכת טווח ולקחת בחשבון לא רק את המסים הרלוונטיים לעסקה הקרובה, אלא גם את המסים הרלוונטיים לעסקאות ולפעולות הכלכליות שבאופק ומעבר לו.
  • התייחסות לכל סוגי המסים – התכנון האופטימלי מתייחס לכל המסים הרלוונטיים וכן בהתאם לצורך לוקח בחשבון נושאי מיסוי בינלאומי. לא אחת, לאחר שבוחנים את כל המסים, מתבהרת התמונה לפיה כלל לא משתלם לבצע את העסקה.
  • בחינת עסקאות שונות ובחירת העסקה הכדאית ביותר – יועצי מס מוצלחים יודעים לבחור את העסקה המשתלמת ביותר מבחינת מס לאחר בחינה מדוקדקת של האפשרויות השונות.
  • נקיטה בפעולות משפטיות מבעוד מועד (פעולות מקדמיות) – במקרים רבים, לפני ביצוע העסקה יש לנקוט בפעולות משפטיות מסוימות. הכוונה היא, למשל, להקמת תאגיד כדי לרכוש בשלב מאוחר יותר נכס וכך ליהנות בצורה חוקית משיעורי מס חברות או להירשם בתור עוסק מורשה על מנת שניתן יהיה ליהנות מניכוי של מס תשומות.
  • התעדכנות בלתי פוסקת – יועצי מס חייבים להישאר עם יד על הדופק בכל הקשור לדיני המסים ולהתעדכן בנוגע לפסיקות החדישות ביותר באופן מתמיד, שכן מדובר בתחום דינמי שבו פסקי דין חדשים משפיעים על ההתייחסות לצעדים השונים המבוצעים במסגרת תכנון מס.
  • תכנון משפטי חכם של העסקה – הפקידים של רשות המסים מקפידים לפשפש בציציות של כל עסקה ועסקה על מנת לוודא שלא מדובר בעסקה מלאכותית שכל מטרתה להפחית את תשלום המסים ותו לא. לפיכך, כאשר מבצעים תכנון מס, חשוב מאוד לוודא שהמהלכים השונים מבוצעים במסגרת החוק ולנטרל כל מרווח לטעויות בנושא זה.
  • הפחתת תשלום המס – בסופו של דבר, כפי שציינו, מטרת תכנון המס החכם היא להפחית את תשלום המס. אם המהלכים השונים שבוצעו במסגרת תכנון המס לא הביאו לתוצאה הרצויה, תכנון המס היה לקוי ובוצע בצורה לא נכונה.

דוגמאות לדרכי התחמקות ממס

ישנן דרכים רבות להתחמק ממס בצורה לא חוקית. להלן כמה מהן על קצה המזלג:

  • הצגת הוצאות פרטיות, שאינן קשורות לייצור הכנסות, כהוצאות הקשורות לעסק – כך לדוגמה עוסק מורשה יכול לנסות להציג את החופשה הפרטית שערך באירופה כנסיעה עסקית לצורכי עבודה.
  • הצגת חשבוניות פיקטיביות על הוצאות – כדי להקטין את ההכנסה המוכרת.
  • גירושין פיקטיביים – ישנם זוגות נשואים שעוברים גירושין פיקטיביים, במטרה להתחמק מהמסים המוטלים על זוגות נשואים.
  • דיווח כוזב על מגורים באזור המזכה את התושבים הגרים בו בהטבות מס – במטרה ליהנות מההקלות. כך, למשל, אדם המתגורר בתל אביב יכול לשכור דירת חדר קטנה בקריית שמונה, להירשם במשרד הפנים כתושב קריית שמונה, ליהנות מההטבות המגיעות לתושבי העיר וכל זאת בזמן שהלכה למעשה הוא מתגורר בתל אביב.

דוגמאות לתכנון מס

  • שימוש במקלט מס – מקלט מס הוא אזור בעל אוטונומיה כלכלית או מדינה שבו רמת המסים אפסית או נמוכה מאוד. על ידי הסטת ההכנסות למקלט מס ממדינה שבה המסים גבוהים, ניתן ליהנות מחיסכון ניכר. מקלטי המס הם לרוב מדינות קטנות מאוד שבהן יש מחסור בתשתית פיננסית איתנה. על ידי הפחתת המסים, המדינות מושכות הון זר ומייצרות פעילות בנקאית ענפה.
  • חברת ארנק – חברת ארנק היא חברה שהתכלית המרכזית שלה היא להפחית את שיעור מס הכנסה ואת דמי הביטוח הלאומי לבעליה. החברה נטולת פעילות כלכלית עצמאית, היא מוקמת לצורך תכנון מס ומספקת את אותם שירותים שבעליה היה מספק אם היה עוסק מורשה או שכיר. מקור המונח "חברת ארנק" נמצא באופי הפעילות של החברה, המתפקדת על תקן של ארנק, כלומר ההכנסות של בעלי החברה נכנסות לחשבון החברה, ממנו נמשך כסף בהתאם לצורך. רבים לא יודעים זאת, אבל לכל אדם בישראל עומדת הזכות החוקית להקים חברה בע"מ ללא כל תלות בפעילות של החברה.
  • קיזוז הפסדים – ההפסדים הנגרמים לחברות וליחידים בעולם ובישראל מהווים במובן מסוים סוג של נכס שערכו הכלכלי רב ביותר. למעשה, על ידי תכנון מס חכם, ניתן לקזז את ההפסדים הצורבים כנגד ההכנסות. המקרה המפורסם ביותר של תכנון מס שבו קוזזו הפסדים כנגד הכנסות לטובת תכנון מס, הוא המקרה של דונאלד טראמפ: בדו"ח שסיפק בשנת 1995 לרשות המסים האמריקאית, צוין כי הפסיד 916 מיליון דולר. (http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3709642,00.html) הפסדים שכאלה מאפשרים לו באופן תיאורטי לא לשלם מס הכנסה פדרלי במשך 18 השנים הבאות. לפי פרופסור ג'ואל רוזנפלד, מומחה מס אמריקאי, טראמפ הוא המרוויח הגדול ביותר מההרס של עצמו.

ליעוץ משפטי מקצועי, פנו אלינו, נסים את כהן ניסן משרד עורכי דין.