באילו מקרים כדאי לפנות לעורך דין נזיקין?

נגרם לכם נזק חמור בעקבות טיפול רפואי רשלני שהוענק לכם? סובלים מאובדן כושר עבודה בעקבות תאונת דרכים או תאונת עבודה? באתר הבנייה שליד הדירה שלכם עוברים על החוק וגורמים לכם לסבל בגין מפגעי זיהום ורעש? ייתכן מאוד שאתם זקוקים לייעוץ של עורך דין נזיקין. במאמר שלפניכם נפרט אודות תחום דיני הנזיקין ונביא דוגמאות כלליות למקרים שבהם כדאי לפנות לעורך דין נזיקין.

עורך דין נזיקין

אז מהם בעצם דיני נזיקין?

דיני נזיקין הם דינים העוסקים במקרים שבהם נגרם נזק לאדם מסוים (נזקי רכוש או גוף) על ידי גורם מסוים, בגינם הוא ראוי לקבלת פיצוי מהמזיק. הדינים מתמקדים בחיובים לא רצוניים וזאת בניגוד למשל לדיני החוזים שבהם ההתמקדות היא בחיובים רצוניים שעליהם הוסכם מראש. קיים מגוון רחב של מצבים שבהם אדם שנגרם לו נזק רשאי לפי החוק לתבוע פיצוי מהמזיק, לרבות מקרים של רשלנות, לשון הרע, תקיפה, תאונות דרכים ועבודה ועוד.

כעיקרון, ישנן שתי שאלות מרכזיות שבהם דנים דיני הנזיקין. הראשונה היא האם המזיק נושא באחריות לנזק והשנייה היא לאיזה סעד בדיוק זכאי הניזוק. הסעד השכיח ביותר בתחום הנזיקין הוא הפיצויים, כלומר סכום כסף מסוים שמטרתו לפצות את הנפגע על הנזק שנגרם לו.

תחומים הרלוונטיים לדיני נזיקין

פקודת הנזיקין היא החיקוק העיקרי בתחום דיני הנזיקין ולפיכך פקודה זו דנה בסוגיות האחריות והיקף הפיצוי. כמו כן, הפקודה דנה בעוולות, כלומר בכלי המשפטי שדנים בו כדי לקבוע חבות בנזיקין. אם המעשה הנדון לא מהווה עוולה לפי פקודת הנזיקין, לא ניתן להקים בגינו חבות נזיקין ולא ניתן לתבוע פיצוי בגינו. העוולות המרכזיות המופיעות בפקודה הן תקיפה, כליאת שווא, הסגת גבול, הטעיה, היזק על ידי כלב, מטרדים ועוד.

בדיני הנזיקין נכללים חיקוקים נוספים כמו חוק איסור לשון הרע, חוק למניעת מפגעים, חוק הנזיקין האזרחיים, חוק עוולות מסחריות או חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים ובנוסף, ישנם חוקים רבים שלכאורה עוסקים בנושאים שנחשבים לרחוקים מענייני הנזיקין, הקובעים כי סוגים מסוימים של התנהגות, מהווים עוללה נזיקית ולפיכך מחייבים בפיצויים. הכוונה היא למשל לחוק למניעת הטרדה מינית, חוק הגנת הצרכן, חוק הבזק, חוק הגנת הפרטיות ועוד.

כפי שניתן להבין, ישנם דיני רבים הקשורים לנזיקין, המגדירים מקרים רבים ככאלו שיש בהם כדי לזכות את הניזוק בפיצוי מאת המזיק. זוהי הסיבה שבגינה עורכי דין הפועלים בתחום דיני הנזיקין, בוחרים בדרך כלל תחום התמחות ספציפי ומעניקים שירותים באופן ממוקד, למשל בתחום הרשלנות הרפואית, בתחום תאונות הדרכים או בתחום תאונות העבודה.

פנייה לעורך דין נזיקין להערכת סיכויי ההצלחה של התביעה

התגובה הרגשית למקרים שבהם נגרם לאדם נזק ויהיה זה נזק בלתי הפיך לרכב הפרטי או נזק פיזי שהוביל לנכות, היא בדרך כלל סוערת ויצרית מאוד. מכיוון שכך הם פני הדברים, רבים מהניזוקים פועלים בצורה בלתי מחושבת, המונעת מן הרגש ולא מן ההיגיון. הרצון לעשות צדק ולקבל פיצוי בגין הנזק, מוביל ניזוקים רבים להגיש תביעות במהירות וללא מחשבה, מבלי להעריך את סיכויי ההצלחה של התביעה שלהם. לא נוכל להדגיש זאת מספיק: בכל מקרה שבו אתם מרגישים שנגרם לכם נזק על ידי גורם מסוים שנושא באחריות לנזק, אל לכם לפעול בפזיזות. תחת זאת, עליכם לפנות כמה שיותר מהר לעורך דין נזיקין לפגישת ייעוץ.

במסגרת הפגישה תוכלו לשטוח בפניו את פרטי המקרה, לספק לו את הרקע הרלוונטי ולקבל הערכה של סיכויי ההצלחה של התביעה ולמידת הכדאיות של הגשתה. במקרים לא מעטים מתברר אחרי פגישת ייעוץ קצרה כי מוטב לפעול באפיקים אחרים ולוותר על תביעת הנזיקין מראש מטעמים כאלה ואחרים.

עורך דין נזיקין לייצוג משפטי

מטבע הדברים, עורך דין נזיקין פועל גם להגנת נתבעים ולכן מומלץ לפנות לפגישת ייעוץ גם אם הואשמתם בגרימת נזק. שימו לב – גם אם אתם בטוחים מעבר לכל צל של ספק שהצדק לצדכם, גם אם אתם משוכנעים שרוקמים נגדכם עלילת דם וגם אם החברים הטובים שלכם מתייחסים לתביעה בביטול, אל לכם להיות שאננים. עורך דין נזיקין שמכיר את החוק לפני ולפנים, העומד לצדכם, הוא לא אחת כל מה שמפריד בין פיצוי בגובה עשרות אם לא מאות אלפי שקלים, לבין פרשייה שמסתיימת כשידו של הנתבע על העליונה.

עורך דין נזיקין יכול להדריך אתכם כיצד להתנהל עד להגשת התביעה

התנהלות לא נכונה בחיי היומיום עלולה להוביל לפגיעה קשה בסיכויי ההצלחה של התביעה שלכם ולכן ישנה חשיבות עליונה להתייעץ עם עורך דין נזיקין סמוך ככל האפשר למקרה הפגיעה שבה נגרם לכם הנזק. בנוסף, עורך דין נזיקין יוכל להדריך אתכם בנוגע למידע שעליכם לאסוף, לניירת הרפואית שעליכם לשמור, לבדיקות שעליכם לעבור ולקשר אתכם לאנשי המקצוע המתאימים ביותר למקרה הספציפי שאתם מתמודדים איתו. הכוונה היא למשל לרופא מומחה במקרה של תביעה הנסובה סביב מקרה של רשלנות רפואית, שמאי רכב במקרה של תאונת דרכים וכיו"ב.

ויפה שעה אחת קודם

לסיום, נדגיש שתי נקודות חשובות הקשורות לפנייה לעורך דין נזיקין להלן:

  • חשוב ביותר לפנות לעורך דין נזיקין ללא דיחוי – במקרים של תביעות נזיקין, די בכך שלא תיגשו לקבלת טיפול רפואי תוך מספר ימים ממקרה הפגיעה, כדי לחבל בסיכויי ההצלחה של התביעה. זאת מכיוון שהצד הנתבע יכול לטעון להגנתו שהנזק שנגרם לכם התרחש מספר ימים לאחר המקרה המדובר, אחרת הייתם פונים לקבלת טיפול מוקדם יותר. אם הייתם משכילים לפנות לעורך דין נזיקין סמוך לפגיעה, זה האחרון היה מפנה אתכם לחדר המיון הקרוב ללא דיחוי. זוהי דוגמה קטנה הממחישה מדוע כה חשוב לא להתמהמה עם הפנייה לעורך דין נזיקין.
  • הקפידו לבדוק מראש באילו תחומים עוסק המשרד שהמליצו לכם עליו או שאתם מתעניינים בו – הואיל וקיים מגוון רחב ביותר של תחומי התמחות בתחום דיני נזיקין, אל תהססו לברר כמה שנות ניסיון יש למשרד בכל אחד מהתחומים והקפידו לבחור אך ורק במשרד שצבר הצלחות רבות בתחום הרלוונטי למקרה שלכם.

ליעוץ משפטי מקצועי, פנו אלינו, נסים את כהן ניסן משרד עורכי דין.