ליטיגציה – אמנות הטיעון

רוב האנשים גדלים עד גיל מסוים במחשבה שרוב עבודתו של עורך הדין הממוצע מתנהלת בבית המשפט, מול עדים, מושבעים ושופט, כשהוא מציג את הטיעונים שלו בצורה דרמטית ומלאת רושם. בשלב מסוים, ככל שאנחנו מתבגרים, מתחילה להתבהר התמונה ונופלת ההבנה כי למעשה רוב עורכי הדין כלל לא מגיעים למעמד הייחודי הזה שבו הם טוענים את הטיעונים שלהם בקול רם ומנסים לשכנע את בית המשפט בצדקתם.
יתרה מכך, אם אתם אכן זקוקים לייצוג משפטי בבית המשפט ומחפשים עורך דין העוסק בתחום, עליכם לברר מראש אם המשרד שאליו פניתם אכן עוסק בתחום הליטיגציה. אין זה מן הנמנע שהמשרד שמטפל בכם יעדכן שאין הוא מספק שירותי ליטיגציה, אך במקרה הצורך, יוכל להפנות אתכם למשרד אחר העוסק בתחום. במאמר שלפניכם נענה על מספר שאלות נפוצות הנוגעות למה שרבים רואים כחוד החנית האמיתי של העבודה המשפטית: תחום הליטיגציה.

עורך דין ליטיגציה מומלץ - נסים את כהן ניסן עורכי דין

האם נדרשת התמחות מיוחדת בתחום כדי לעבוד כליטיגטור?

אמנם אין ספק שתחום הליטיגציה הוא תחום העומד בפני עצמו, אבל נכון להיום, למרבה צערם של רבים, לא נדרשים עורכי הדין בישראל לעבור התמחות מיוחדת על מנת שיוכלו לייצג את הלקוחות שלהם בבתי הדין השונים ובפני בתי המשפט. יש לציין כי מצב זה אינו המצב היחיד שיכול להתקיים. כך לדוגמה, ישנן מדינות שבהן נהוג להפריד בין עורכי דין העוסקים בייצוג לקוחות בבתי המשפט לבין עורכי דין שמעניקים מגוון שירותים משפטיים מסוגים שונים, שלא מייצגים לקוחות בבתי המשפט. מטבע הדברים, כשמדובר במערכת המבחינה בין שני הסוגים, גם מסלול ההכשרה שונה בין שתי הקבוצות.

באילו מקרים יש לשכור את שירותיו של ליטיגטור?

חשוב להבין כי גם במקרים שבהם מדובר בעניינים משפטיים או מסחריים מורכבים ביותר, הרי שלא תמיד נדרשת התערבות של עורך דין המתמחה בליטיגציה. זאת מכיוון שעורך דין טוב יוכל לתכנן עסקאות מקרקעין, לנהל עניינים הקשורים לחוזים ולטפל בבעיות משפטיות הקשורות במסים בהצלחה רבה. לעומת זאת, אם העניין צפוי להגיע לדיון בבית המשפט ויהיה זה עניין פלילי או אזרחי, חשוב להפקיד את המלאכה אך ורק בידיו של עורך דין העוסק בתחום הליטיגציה ומחזיק בניסיון בייצוג לקוחות בבתי המשפט.
התחומים שכוללים לא מעט הופעות חשובות בבתי המשפט הם התחום המנהלי, תחום המשפחה והתחום הפלילי, אך מובן שיש לבחון כל מקרה לגופו. בגדול ניתן לכתוב כי בין אם מדובר בבית דין, בית משפט או כל ערכאה שיפוטית אחרת, הרי שיש לשכור את השירותים של משרד שמספק שירותי ליטיגציה עבור כל תיק שיגיע לדיון משפטי בסופו של דבר.

כיצד בוחרים בליטיגטור המתאים?

כשברור שיש מקום לעבודה מול ליטיגטור, חשוב לבחור בקפידה את המשרד שייצג את הלקוח. מעבר לכך שיש לוודא שפועלת במשרד שאתם מתעניינים לגביו מחלקת ליטיגציה, חשוב לברר אם המשרד מספק שירותים בתחום הרלוונטי למקרה שעמו אתם מתמודדים: אין די בבירור קצר הנוגע לתחום המרכזי שבו מתמחים עורכי הדין העובדים במחלקה, כלומר אין די בכך שתוכלו לקבל שירותי ליטיגציה אזרחית או פלילית. זאת מכיוון שבמקרים רבים נוצר מצב שבו נדרשת התמחות ושליטה במספר נושאים במקביל.
אם לצורך העניין מדובר בתביעה מורכבת שאתם מעוניינים להגיש נגד חברת בנייה שהפרה חוזה שנחתם מול החברה שאתם עומדים בראשה, על אותו ליטיגטור שייצג אתכם, לשלוט בין היתר בדיני הנזיקין, דיני החוזים והמקרקעין ואפילו בדיני התכנון והבנייה. שימו לב – ככל שההתאמה בין תחומי ההתמחות של הליטיגטור לנושא שבו עוסק התיק תהיה שלמה יותר, כך סיכויי ההצלחה שלכם יהיו גבוהים יותר.
ניתן להקביל זאת במובן מסוים לתחום הרפואה: כל רופא כירורג מוסמך לבצע ניתוחים, בדיוק כפי שכל ליטיגטור עוסק בהצגת טיעונים בבית המשפט. יחד עם זאת, רוב הסיכויים שלא תרצו לשכור את שירותיו של מנתח המתמחה בניתוחי מוח, כדי שיבצע בכם ניתוח לב פתוח. לאור זאת, עליכם לברר לעומק באילו תחומים שולט הליטיגטור ביד רמה ובאילו פחות, כמה שנים הוא עוסק בכל תחום ועוד פרטים רבים נוספים, הנוגעים לשליטה שלו בחומר הקשור למקרה שלכם, שיסייעו לכם לגבש החלטה.
מובן שמומלץ גם להתעניין בנוגע לשיעורי ההצלחה של עורך הדין שאמור לטפל בעניינכם, תוך שימת דגש על שיעורי ההצלחה בתיקים שרלוונטיים למקרה שלכם.

חשיבות יחסי האנוש

רבים נוטים להקל ראש בחשיבות הכימיה הנוצרת בין עורך הדין ללקוח, אך מדובר בנקודה חשובה ביותר שאין להתעלם ממנה. במצב אידיאלי, עורך הדין שמייצג את הלקוח בבית המשפט, צריך להיות מסוגל לגרום לו לחוש ביטחון ולהיות רגוע. לפיכך, אם עורך הדין שאליו פניתם גורם לכם להרגיש לחץ וחוסר ביטחון, רוב הסיכויים שכדאי שתמשיכו בחיפושים: עליכם להרגיש שאתם נמצאים בידיים טובות, לא רק מבחינה משפטית, אלא גם מבחינה אישית.
בהקשר זה יש לציין כי לא אחת נוצר מצב שבו עורך הדין הבכיר שמקבל את פני הלקוחות במשרד עורכי הדין, הוא לאו דווקא אותו אחד שבסופו של דבר גם יטפל בתיק באופן אישי. למעשה, במקרים רבים אותו עורך דין בכיר שמחזיק במוניטין ללא רבב, מייצג מעט מאוד לקוחות, בזמן ששאר הקליינטורה מטופלת על ידי עורכי דין הרבה פחות מוצלחים. לאור זאת, אם אתם רוצים להיות בטוחים ולישון בלילה בראש שקט, אל תהססו לברר האם אותו אדם שישבתם מולו בפגישת הייעוץ הראשונית, הוא גם איש המקצוע שאכן יטפל בתיק שלכם באופן אישי.
לקבלת מידע נוסף בנושא ולתיאום מועד לפגישת ייעוץ לצורך קבלת שירותי ליטיגציה, התקשרו כבר עכשיו ל"נסים את כהן ניסן", משרד עורכי דין ונוטריון, בטלפון מספר 04-8512612.