היסוד הנפשי בתאונות דרכים קטלניות

לפי משטרת ישראל, את כל תאונות הדרכים שלצערנו מתרחשות בתדירות גבוהה כל כך בארצנו הקטנטונת, ניתן לחלק לשלוש קבוצות: בראשונה נמצא תאונות שבהן נגרם אך ורק נזק לרכוש (נ.ב – נזק בלבד), בשנייה תאונות שבהן ניזוק רכוש או נחבל אדם ובשלישית ישנן תאונות דרכים קטלניות, כלומר תאונות דרכים שבהן אבדו חיי אדם.
כל עוד מדובר בתאונת נזק בלבד, היא אינה מחייבת הגשת כתב אישום, שכן ברוב המקרים התאונה תתברר בין חברות הביטוח של המעורבים. זאת כמובן למעט המקרים שבהם יוגש כתב אישום בגין ביצוע עבירת תעבורה. אם ניזוק רכוש או נחבל אדם, קצין המשטרה רשאי לפסול את הרישיון של הנהג הפוגע למשך 60 יום לפי שיקול דעתו והמשטרה תשלח בוחן תנועה לזירת האירוע. הנהג צפוי להיחקר באזהרה. בכל מקרה שבו יהיו די ראיות כדי להעמידו לדין, הוא יזומן למשפט תעבורתי.
במקרים שבהם התאונה גרמה לאובדן חיי אדם, קצין המשטרה רשאי לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג המעורב ל-90 יום. אם לאחר חקירת התאונה יתברר כי ישנן מספיק ראיות, הפרקליטות תבחר להגיש כתב אישום ולרוב תבקש גם לפסול את רישיון הנהיגה עד שיסתיימו ההליכים המשפטיים המתנהלים נגד הנהג.

תאונת דרכים

מקור: ויקיפדיה

היסוד הנפשי בתאונות דרכים קטלניות

ליסוד הנפשי של הנהג שנמצא אחראי לתאונת דרכים ישנה משמעות רבה במקרים של תאונות דרכים קטלניות. כך, לדוגמה, אם יתברר שהנהג גרם לתאונה מתוך קלות דעת, פזיזות או מודעות, באופן תיאורטי הוא עשוי למצוא את עצמו מאחורי סורג ובריח למשך שני עשורים לכל היותר. זאת מכיוון שיוגש נגדו כתב אישום בגין הריגה. לעומת זאת, אם הוא לא היה מודע לטיב המעשה, לנסיבות או לכך שמעשיו יובילו לתאונה הקטלנית, יוגש נגדו כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות. ההבדל בין נהג שהתרשל בנהיגתו לבין נהג שמואשם בהריגה, הוא רב ביותר. רק כדי לסבר את האוזן נציין כי העונש המרבי על גרימת מוות ברשלנות, עומד על שלוש שנים "בלבד".
כבר כאן ניתן להבין מדוע חשוב בכל מקרה של תאונת דרכים קטלנית, ליצור קשר עם עורך דין תאונות דרכים, הנחשב למומחה ובעל ניסיון רב בתחום. הכוונה היא לכך שעורך דין מקצועי ואיכותי יכול לשכנע במקרים רבים את הפרקליטות בכך שיש להמיר את כתב האישום החמור בגין הריגה, לכתב אישום של גרימת מוות ברשלנות.

ייצוג מקצועי עשוי להוביל להקלה משמעותית בעונש

במקרה שבו המקרה מגיע לדיונים בבית המשפט, עורך דין תאונות דרכים יכול להביא להפחתה משמעותית בעונשו של הנהג הפוגע. בחלק ניכר מהמקרים, הנטייה של בית המשפט בבואו לגזור דין, היא להחמיר את הענישה. כך, לדוגמה, ככל שההשלכות של מעשה העבירה על החברה חמורות יותר וככל שמדובר במעשה שכיח יותר, כך תינתן עדיפות לענישה מחמירה יותר, שמטרתה לגרום להרתעה.
יחד עם זאת, על בית המשפט להתייחס גם למצבו האישי של הנאשם, שכן הענישה מתבצעת באופן אינדיבידואלי. אי לכך, גם אם הנאשם נמצא אשם, עורך דין מקצועי ומבריק, יוכל להוביל להמתקת עונשו, על ידי הצגת הנסיבות האישיות שלו באור חיובי או בכל צורה שתגרום להקלת העונש.

הפקרה לאחר פגיעה

מעניין לדעת כי נהגים המעורבים בתאונות דרכים עשויים למצוא את עצמם מואשמים בכתב אישום חמור, גם אם אינם אשמים בתאונה. אם לדוגמה נהג מן השורה נוסע כחוק ולפתע קופץ משום מקום הולך רגל לכביש, אין זה מן הנמנע שתתרחש תאונת דרכים קטלנית, גם ללא אשמתו של הנהג הפוגע. העניין הוא שאם אותו נהג לא יעצור את רכבו וייגש לבדוק את הנפגע, ייתכן מאוד שיואשם בהפקרה לאחר פגיעה.
גם כאן ניתן לראות כיצד עורך דין תאונות דרכים מקצועי יכול לחולל הבדל משמעותי באופן שבו בית המשפט יראה את הנאשם: במקרה אחד הנאשם יכול להיתפש כאדם שהמשיך בנהיגה כיוון שחשב שיוכל להתחמק מעונש ובמקרה אחר, הוא יכול להיתפש כאדם שנתקף פניקה וחרדה, אך ניסה להתגבר על הרגשות הקשים ללא הצלחה. מובן שגם להתנהלות לאחר הפגיעה ישנה משמעות רבה מבחינת האופן שבו יוצג הנאשם ולכן חשוב ביותר ליצור קשר עם עורך דין העוסק בתחום, כמה שיותר מהר ולמעשה ללא דיחוי.

מה חשוב לברר לפני שבוחרים עורך דין תאונות דרכים?

כשפונים לעורך דין המתעסק בתיקים של תאונות דרכים, חשוב מטבע הדברים לברר בראש ובראשונה האם הוא מחזיק בניסיון רב בתחום תאונות הדרכים. למרבה הצער, ישנם לא מעט עורכי דין שעוסקים בתחום, שלא מחזיקים עדיין בניסיון הדרוש לניהול תיקים מורכבים ורגישים אלה, שיכולים לחרוץ גורלות. מעבר לזה, חשוב להבין מראש ועוד לפני שחותמים על כל חוזה או הסכם התקשרות עם עורך הדין עמו נפגשתם להתייעצות, האם אכן תחום ההתמחות שלו משיק למקרה שעמו אתם מתמודדים.
שימו לב – אם לדוגמה אתם מואשמים בגרימת מוות ברשלנות, אל לכם לשכור את שירותיו של עורך דין המייצג בעיקר נפגעי תאונות דרכים. לחילופין, אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים כהולכי רגל, הימנעו מלבחור בעורך דין המתמחה בייצוג נהגים. עמדו על זכותכם לדעת פרטים שונים הנוגעים לניסיון של עורך הדין בתחום המדובר. בין היתר דרשו לקבל מידע בנוגע לשנות הוותק שלו בתחום, בנוגע לשיעורי ההצלחה שלו בנושא, בקשו ממנו לעדכן אתכם בנוגע למקרים דומים לשלכם שטיפל בהם בעבר ועוד.
לקבלת מידע נוסף בנושא ולתיאום מועד לפגישת ייעוץ עם עורך דין תאונות דרכים, התקשרו כבר עכשיו ל"נסים את כהן ניסן" משרד עורכי דין ונוטריון, בטלפון מספר 04-8512612.