אישור הסכמי גירושין בבית המשפט לענייני משפחה

אחת המטרות המרכזיות שלשמן נערכים הסכמי גירושין היא למנוע מצב שבו בני הזוג המעוניינים להתגרש ייכנסו למערבולת של סכסוך משפטי בלתי נגמר. כמו כן, לא אחת ההסכם נערך בשלב מאוחר יחסית, לאחר שהתיק כבר הגיע לערכאות. במקרים אלה, מטרת ההסכם היא להביא את הסכסוך לקצו כמה שיותר מהר ובתקווה גם באופן שישביע את רצון שני הצדדים. במצב אידיאלי, ניתן לערוך את ההסכם מבלי שבני הזוג יצטרכו לדרוך בבית המשפט.
בין אם מדובר בהסכם שנערך בעזרת מגשר, בסיוע עורך דין משותף או בדרך של משא ומתן בין שני עורכי דין, כדי שבסופו של יום יקבל ההסכם תוקף משפטי, על בני הזוג להביאו לאישור רשמי. שימו לב – ישנם רבים המאמינים כי די בכך שיחתמו על המסמך בשביל שיקבל תוקף משפטי, אך מדובר בטעות ותו לא. את ההסכם יש להביא לבית המשפט לענייני משפחה לאישור. זהו נושאו של המאמר שלפניכם.
מחפשים לערוך הסכם גירושין? בדקו את המאמר שלנו: איך עורכים הסכם גירושין.

 

הסכמי גירושין נסים את כהן ניסן משרד עו"דהגשת הסכם הגירושין לאישור באופן עצמאי אינה מומלצת 

חשוב לציין כי לאחר שההסכם כבר חתום, ניתן לאשר אותו בבית המשפט לענייני משפחה באופן עצמאי, כלומר ללא סיוע של עורך דין. יחד עם זאת, מומלץ ביותר שלא להגיע לאישור ההסכם ללא ליווי של איש המקצוע המתאים, כלומר ללא ליווי של עורך דין לענייני גירושין. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבמקרים רבים בית המשפט מחליט שלא לאשר את ההסכם. יתרה מזאת, במקרים מסוימים בית המשפט מבקש להכניס בהסכם שינויים כאלה ואחרים. על מקרים מעין אלה נפרט בהמשך המאמר.
עריכת המסמך, ההגעה להסכמות וכל השלבים הרבים שבדרך, בדרך כלל גוזלים מכל המעורבים לא מעט זמן ואנרגיה. לפיכך, הדבר האחרון שבני הזוג רוצים שיקרה זה שדווקא בשלב שבו כביכול באפשרותם להשאיר את כל זה מאחור, יידרשו לקבוע פגישות ייעוץ נוספות עם עורכי הדין שניהלו את עריכת ההסכם. במילים פשוטות ניתן לכתוב כי נוכחות של עורכי דין מקצועיים בדיון המשפטי המתקיים לצורך אישור ההסכם הינה קריטית לצורך טיפול בבעיות ותקלות לא צפויות.

הליך הגשת ההסכם לאישור בית המשפט

כדי שההסכם יתקבל בבית המשפט, יש להמציא לפחות עותק מקורי אחד וצילום אחד של הסכם הגירושין. יש לוודא כמובן כי על ההסכם חתומים שני בני הזוג ובנוסף, יש לשלם אגרת בית משפט בסכום של כ-500 שקלים (את ההסכם יש להגיש לאישור בית המשפט לענייני משפחה בהתאם למקום המגורים האחרון של בני הזוג). מזכירות בית המשפט תזמן את בני הזוג (לאחר שהבקשה תתקבל) לדיון מסודר מול שופט וזאת על מנת שיוכל לאשר את ההסכם. בדרך כלל משך ההמתנה נע בין שבוע לשלושה שבועות סך הכול.

הליך הדיון בבקשה לאישור ההסכם

הליך הדיון בבקשה לאישור הסכמי גירושין נחשב לקצר מאוד, במיוחד בהשוואה לדרך הארוכה שעשו הצדדים עד שהגיעו למעמד הדיון. את הדיון מקיימים בדלתיים סגורות, כאשר בני הזוג יכולים להחליט אם הם מעוניינים שבחדר יהיה נוכח גם עורך דין אחד או יותר מטעמם. בנוסף, אם הסכם הגירושין נערך במסגרת גישור גירושין, ישנה אפשרות לזמן לדיון גם את המגשר שערך את ההסכם.
במסגרת הדיון בית המשפט צריך לוודא שבני הזוג חתמו מרצונם החופשי על ההסכם וששניהם מבינים לעומק את הכתוב בו. לא אחת כדי לוודא שאכן שני בני הזוג מבינים את ההוראות השונות שמצוינות בהסכם, יצטרכו לענות בני הזוג על שאלות שיפנה אליהם השופט. כמו כן, בית המשפט רשאי בהחלט לעבור עם בני הזוג על כל הסעיפים שבהסכם.

שמים את הילדים (הקטינים) במרכז

תשומת לב מיוחדת תינתן לרוב לכל הסעיפים הרלוונטיים לילדים קטינים (כמו זמני שהות, משמורת ילדים ודמי מזונות), שכן תפקיד בית המשפט לוודא מעבר לכל צל של ספק שההסכם פועל לטובת הילדים הקטינים: גם אם ברור לחלוטין שההסכם מקובל על שני ההורים, שההחלטות המצוינות בו הדדיות וכי קיימת הסכמה, בית המשפט מחויב לוודא כי ההסכם מגן כראוי על האינטרסים הבסיסיים של הקטינים מבחינת הפסיקה או החוק.
כפי שציינו, במקרים מסוימים, אם יתברר במסגרת הדיון שלא נשמרו האינטרסים של הילדים הקטינים בצורה נאותה, ייתכן מאוד שהצדדים יתבקשו להכניס שינויים בהסכם. למעשה, כתנאי לאישור ההסכם, יכול בית המשפט לדרוש להכניס שינויים, להוסיף תוספות כאלו ואחרות או לספק הבהרות מסוימות.
קראו עוד בכתבה הבאה: מה זה זמני שהות ומדוע האם זו שזוכה בדרך כלל למשמורת?​

חשיבות העבודה מול עורכי דין מקצועיים ומנוסים

אם ההסכם נוסח בצורה תקינה ונערך באופן מדויק ונכון על ידי עורך דין גירושין בעל ניסיון בתחום, לא אמורות להתעורר כל בעיות. זאת מכיוון שכל עוד עורכי הדין שערכו את הסכם הגירושין בקיאים בנושא, בית המשפט לא ידרוש להכניס במסמך תיקונים ולערוך שינויים. במצב תקין, בית המשפט יאשר את ההסכם והליך האישור יסתיים. לאחר מכן, על בני הזוג להגיש את ההסכם המאושר לבית הדין הרבני לצורך סידור הגט והגירושין.
לעומת זאת, למרבה הצער יש לא מעט עורכי דין השולחים ידם בתחום הגירושין שלא מחזיקים בידע רב בנושא. תופעה זו היא תוצאה ישירה של ה"אינפלציה" המשתוללת בתחום עריכת הדין. מדי שנה נפלטים לשוק העבודה אלפי עורכי דין חדשים והתחרות העזה מובילה אנשי מקצוע רבים להתנהלות הכוללת התעסקות בתחומים רבים באופן שטחי. כדי להימנע מבזבוז זמן שלא לצורך, מתקלות לא צפויות ומהמשך ההתנהלות מול בית המשפט מעבר לדרוש, יש להקפיד לעבוד אך ורק עם עורכי דין לענייני גירושין, המחזיקים בניסיון רב בתחום עריכת הסכמי גירושין.
אם אתם מעוניינים לקבוע פגישת ייעוץ עם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה בתחום, התקשרו ל"נסים את כהן ניסן", משרד עורכי דין ונוטריון, בטלפון 04-8512612.