עורך דין גילוי מרצון – מדוע זה משתלם?

עורך דין גילוי מרצון – מדוע זה משתלם?

כל אזרח ישראלי באשר הוא, מידי שנה עליו להכריז על ההכנסות אותן צבר. את הדיווח עליו למסור לרשויות המיסים. כאשר הדיווח איננו תואם לאמת, או כאשר האזרח איננו נוהג לדווח, הוא יואשם כעבריין מס. מי שנאשם בעבירות מעין אלה, עלול להסתכן בנחת זרועו של החוק, כלומר, העניין יכול להסתכם בחקירות של רשויות המס, כך שיוחלט להגיש כתב אישום ויפתח כנגד העבריין תיק פלילי, והוא עלול אף למצוא את עצמו במאסר.

קרא גם: מהו נוהל גילוי מרצון והאם אני זקוק לעורך דין בנושא?

 

עורך דין גילוי מרצון

מה קורה כאשר אדם מחליט שאין ברצונו לעבור חוויה שכזו?

ישנם אנשים שיעשו את המיטב על מנת לא למצוא את עצמם במצבים שכאלה, והיה וההליך המשפטי טרם החל, הם יוכלו לעשות שימוש בהליך הנקרא גילוי מרצון.

קרא גם: מדוע כדאי שתשקול תכנון מס?

מהי המטרה?

המטרה של גילוי מרצון היא שכל מי שנאשם בעבירות מס, בסופו של דבר ידווח עליהן, וכך יהיה עליו לשלם את מלוא הכספים אותם הוא חייב. והיה ועשה כן, רשויות המיסים, לא יפתחו כנגדו בהליכים פליליים. על פי רשות המיסים, בהליך גילוי מרצון, יכללו רק עבירות כמו ניהול ספרים כוזבים, אי תשלום מס, העלמת הכנסות ועוד.

מהם התנאים לגילוי מרצון?

כאשר אדם מחליט לבחור בגילוי מרצון חייבים להתקיים כמה תנאים:

עם הפניה לגילוי מרצון, על הנאשם לגלות יושרה, כלומר הבקשה איננה נובעת כתוצאה ממהלך חקירה. נושא שני – רשות המיסים לא ידעה על הגילוי מרצון, ואין היא הייתה מודעת למידע הקיים. והיה ופורסם הונו של החשוד בעבירות מס, רשות המיסים תלמד להכיר את המידע, ולכן גילוי מרצון לא יתאפשר. האינפורמציה הקיימת איננה כתובה בכתב התביעה, איננה כתובה בכתב ההגנה וגם לא בכתבי האישום כנגד עבריין המס.

על ההליך

רשות המיסים בישראל נלחמת בכל דרך בעברייני מס, באותם אלה שלא מדווחים באשר להכנסותיהם, ובכל זאת מעניקה להם את ההזדמנות לגילוי מרצון. כל זאת על מנת שהעבריינים יוכלו לשלם את המס. ככלל, הרשות נוטה לעודד אזרחים להצהיר על הכנסותיהם, רכושם ונכסיהם, בכדי שלא יפתח להם תיק פלילי. והיה והנאשם החליט לנקוט בשיטת גילוי מרצון, רשות המיסים בשיתוף מלא עם פרקליטות המדינה, לא יהיו רשאיות לפתוח תיק פלילי כנגד הנאשם, והרשות אפילו מגדילה לעשות ומקלה לעיתים בגובה ההכנסות ומפחיתה מתשלום הריבית.

איך עושים זאת נכון ובאילו דרכים?

ניתן לפנות לרשויות המס בצורה אנונימית, וכך, ישנה אפשרות להגיע לסיכומים, זאת בתנאי שפקיד השומה איננו מכיר את האדם. אפשר גם להגיע להבנות והסכמים, כאשר הלקוחות מסכימים לתנאים שנקבעו, וגם כאן על פקיד השומה אין להכיר את האדם שפנה אליו.

ישנו מסלול נוסף – עבריין המס, יכול לפנות באמצעות פרוצדורה מקוצרת, כל זאת על מנת שההליך יהיה אכן קצר ומהיר יותר. בנוסף, גם רשות המיסים, מאפשרת לגלות גילוי מרצון, כל זאת כאשר הנאשם לא פירט באשר להון הקיים בידיו. כאשר מאשרים  בקשה שכזו, על הנאשם, לדווח על כל ההון הנמצא ברשותו, כולל הכנסות. רשות המיסים נוהגת לבדוק את הנושא במהירות האפשרית שכן זהו הליך מקוצר, והמבקש את הבקשה ישלם לאלתר את כל תשלומי המס אותם הוא חייב.

הבעייתיות

בראש ובראשונה, כל מי שנאשם בעבירות מס כאלה ואחרות, בין אם כוונתו לגלות גילוי רצון ואם לא, עליו לפנות בהקדם לעורך דין העוסק בתחום עבירות המס והמתמחה בנושא גילוי מרצון, על מנת שזה יעניק לו את הייעוץ המתאים ואף ייצג אותו בבית משפט. רק לעורך דין היכולת והכוח להקל על עונשים של עברייני מס, מתוך היכרותו המוקדמת עם החוקים השונים והתקנות ורצוי לבחור עורך דין בעל שם ועתיר ניסיון, מקצועי, המכיר בין היתר את הנפשות הפועלות הקשורות לתיק.

משרדי עורכי דין רבים עוסקים בתחום הלבנות הון והעלמת מיסים, וישנם לא מעט לקוחות שפשוט מחליטים לדחות את הפנייה למשרד עורכי דין בטענות שונות ומשונות. לעיתים נדמה שאנשים מסרבים לפתוח בהליך גילוי מרצון וזאת בשל הפחד האופף אותם לחשוף כמה שיותר גורמים לאינפורמציה הקיימת בידיהם. האמת היא שזהו מעשה לא נבון. כאשר פונים אל עורך דין, אין שום חשש, המחויבות שלו לחיסיון הינה אבסולוטית.

מסלול אנונימי

אולי דווקא בגלל שאנשים כה רבים מסרבים או חוששים מגילוי מרצון, הרשויות מאפשרות את המסלול האנונימי, על מנת שהם יוכלו לשלם את כספם ולהיחלץ מהצרה אליה נקלעו. ישנם גם אנשים מפורסמים אותם כולנו מכירים, לעיתים הם מחליטים להבריח נכסים, מה שעלול להסתיים בעונשים לא קלים. לכן, כה חשובה ההתייעצות עם עורך דין, אולי בכל זאת כדאי ומשתלם לנצל את אופציית הגילוי מרצון?

קרא גם: עבירות מס הכנסה והעלמות מס בישראל

באילו מקרים קיים נוהל גילוי מצון?

נוהל גילוי מרצון עבר מהפך במהלך השנים, ולכן כיום, ניתן לעשות זאת גם כאשר מדובר בהכנסות שלא דווחו מחו"ל או הכנסות שלו דווח עליהן והן נצברו בארץ.

כאשר מתקשים להגיע להסכם עם רשויות המס

כאשר אדם כלשהו מחליט על מהלך גילוי מרצון, הרשויות לא תעשנה שימוש בכל חומר שנמסר להן. אולם, ישנן דרכים לחייב את הנאשם גם כאשר לרשויות לא נמסר כל חומר או מסמכים כלשהם. אפשר לדרוש מהנישום שיגיש באופן מידי הצהרה המכריזה על ההון העומד לרשותו. בשל כך, המסלול האנונימי הוא המשתלם ביותר. הנישום יכול לבדוק כמה כספים הוא חייב מבלי שאף אדם ידע את זהותו. נוהל זה דורש מהנישום לשלם את סכום המס המלא בגין הכנסות שלא דווחו, כולל תשלומי ריבית ואף קנסות, זאת בשל העובדה שהוא איחר לשלם את חובותיו.

מקורות ההכנסה של הנישום

לנישומים מקורות כספיים שונים. אם מדובר בכספים שירשו מקרובי משפחה, על הנישום להוכיח שזהו אכן מקור הכספים זאת באמצעות צוו ירושה. ככל שעובר הזמן, קשה יותר להוכיח מהיכן הגיעו הכספים. פקידי השומה נוטים לחשוב שמדובר בהכנסות שהנישום לא טרח לדווח עליהן.

מידע נוסף על נוהל גילוי מרצון מאתר רשות המיסים:

ליעוץ משפטי מקצועי, פנה אל המומחים, נסים את כהן-ניסן משרד עורכי דין.