הכל על ליטיגציה אזרחית

הכל על ליטיגציה אזרחית

רובינו נחשפנו לדמות הזו בסדרות ישראליות אך בעיקר בסדרות אמריקאיות, הליטיגטור. הוא זה שמופיע בפני בית המשפט וטוען את טיעוניו, מלהטט בן התובע ובין הנתבע. הוא מבריק, מוכשר ומתוחכם והוא מלא אדרנלין ויכולת שכנוע שמרתקת את הצופים בבית. הליטיגטור הוא אומנם עורך דין אך זהו תת תחום כחלק מעבודתם של עורכי דין, ושלא כמו עורכי דין שמטפלים בנושאי מס, חוזים ושאר דברים "מאחורי הקלעים" הליטיגטור מופיע בבית המשפט. ליטיגציה היא "התדיינות" בבית המשפט, בין ההגנה לתביעה ובין השופט לליטיגטור, וברוב המקרים מדובר על תיקים משפטיים מסחריים שצריכים ייצוג הולם בבית המשפט.

עבודתו של הליטיגטור

עבודת הליטיגטור מתחילה עוד הרבה לפני המשפט. היא מתחילה עם הכנת אסטרטגית פעולה מצידו ואיסוף מידע ועובדות שנוגעות לתיק בו הוא עוסק, שמיעת עדים ואיסוף ראיות רלוונטיות, וכמובן תכנון של הראיות והעדויות הללו ואיך הם יוצגו בבית המשפט. הליטיגטור חייב להגיע מוכן ב-100% לבית המשפט בכדי לא להיות מופתע וצריך לחקור את הראיות שאסף לעומקן בשביל להבין את משמעותן ואיך הן יכולות לסייע לו במהלך ההתדיינות.

הכל על ליטיגציה אזרחית

להבין ולהרגיש את האחרים

הליטיגטור הוא גם סוג של פסיכולוג, אחד שיכול "להרגיש" את האחרים שסביבו. הוא צריך לדעת מה פניהם משדרים והוא צריך לדעת מתי עליו לתקוף ומתי עליו להיות מנומס, הוא צריך להבין את התגובות של יריביו והוא צריך לדעת להגיב אליהן בעוצמה המתאימה, הוא צריך לדעת איפה להיות קשוח ואיפה להפגין רוך וצריך לקרוא את סביבתו בצורה נכונה ומהירה.

כריזמה ולהטטנות

עבודתו של הליטיגטור דורשת ממנו להיות אומנם עורך דין אבל כנראה שלא כל אחד יכול להתמחות בנישה הזו. כריזמה היא דבר מולד וליטיגטורים הם כריזמטיים ומובילים, חריפים ומהירים. הליטיגטור צריך לדעת איך לנווט את ההתדיינות לטובתו, חייב להיות עם חלוקת קשב בכדי לשמוע ואף לזכור מה כל אחד מן הצדדים אמר, וצריך להיות בעל כישורי במה יוצאי דופן. עורכי דין ליטיגציה אזרחית הם לא רק מייצגים משפטיים אלא גם שחקנים של ממש, והמשחק הזה יכול להכריע את המשפט ויכול להיות זה שישפיע על השופט יותר מכל.

איך בוחרים ליטיגטור?

כפי שציינו לליטיגטור יש תכונות מיוחדות שאין לכל אדם בכלל או כל עורך דין בפרט. לדרך הייצוג שלו ולהצגת הדברים שלו יש משמעות רבה, ולכן צריך לבחור בקפידה את הליטיגטור. עורכי דין ליטיגציה אזרחית יש לא מעט ואם אתם רוצים לשכור את שירותיו של ליטיגטור אתם צריכים לקבוע פגישה ולברר איתו כמה דברים חשובים:

  • רקע אקדמי – מה הוא למה מתי הוא למד ואיפה הוא למד. היכן הוא סיים את הלימודים ומה הוא עשה מיד לאחר מכן.
  • תחום התמחות – מהו תחום ההתמחות הספציפי של הליטיגטור. האם הוא מתמחה בשוק ההון או בחברות מסחריות ציבוריות, האם הוא ייצג חברות ביטוח לשעבר או חברות קמעוניות. מי היו הלקוחות שלו וכמובן איך הסתיים המשפט שלהם…
  • מהו רקורד ההצלחות שלו – אף אחד לא מצליח ב-100% אבל בין זה לבין 10% יש הרבה… עליכם לברר בכמה תיקים הוא זכה ובאילו תיקים, האם הוא עובד ועבד דרך משרד עורכי דין או באופן עצמאי. אל תהססו לבדוק גם את מה שנאמר לכם בכדי  שתיראו שהליטיגטור אכן הצליח בעבר בתיקים שהוא דיבר עליהם.
  • כישורי המועמד – ציינו את זה כבר ונחזור ונציין, לכישורים יש משמעות רבה מאוד בבחירת ליטיגטור. הוא צריך להיות תיאטרלי, בעל יידע נרחב, משפטן מצוין, בעל כושר ביטוי גבוה, דמגוג, בעל אינטליגנציה רגשית, משפיען, למדן, חכם ואחד שיודע  ללהטט ולהעביר את הדברים שלו בצור ייחודית. אומנם לא תצליחו לראות את כל הכישורים הללו בפגישה אחת ולכן אתם יכולים להיפגש גם כמה פעמים עם הליטיגטור המועמד, ואת רוב הכישורים הללו תראו ותרגישו מהר מאוד.

מציאת פתרונות מחוץ לבית המשפט

הליטיגטור הוא אומנם דמות וירטואוזית בבית המשפט אך הוא צריך להיות מקצועי דיו בשביל לנסות וליישב את חילוקי הדעות מחוץ לכותלי בית המשפט. ליטיגטור מקצועי יזהה כבר בשלב מוקדם מה הצד השני רוצה והאם יש סיכוי לסדר איתו את הדברים מחוץ לכותלי בית המשפט. ליטיגטור מקצועי יזהה במהירות האם הפוטנציאל קיים או לא ובכל אחת מהאפשרויות הוא יפעל מידית בשביל לקדם את פתרון הבעיה.

ליטיגציה אזרחית – מגוון רחב של תחומים

ליטיגציה אזרחית דרושה במשפטים שקשורים לשוק ההון ולעולם המסחר ורק בשנים האחרונות ראינו את המשפט המתוקשר של חברת איי.די.בי, משפט שמחזיקי האג"ח של החברה שכרו את שירותיו של ליטיגטור מקצועי ומומחה. אך מעבר לזה יש תחומים נוספים בהם ליטיגטור יכול להיות דרוש, תחומים כמו דיני עבודה, נזיקין, זכויות יוצרים, רשלנות, תביעות ייצוגיות ואחרות. ליטיגציה אזרחית היא עולם ומלואו ורק בשנים האחרונות היא הוגדרה כנישה במקצוע עריכת הדין, ובעקבות כך משרדי עורכי דין רבים פתחוו מחלקה ספציפית שמיועדת לליטיגציה אזרחית.

אל תתפתו ללכת על פחות מהטוב ביותר

אם אתם מחפשים עורכי דין ליטיגציה אזרחית לחברה או העסק שלכם, תוכלו למצוא לא מעט כאלו. אך אתם צריכים לזכור שהליטיגטור הוא שחקן לכל דבר, והכישרון שלו יכול להיות מכריע. ולכן, אל תתפשרו על פחות מהטוב ביותר, אל תשימו את החברה שלכם בסיכון אצל מי שלא מספיק מיומן בעבודתו ואל תחסכו כסף. חיסכון היום יכול לעלות הרבה יותר כסף מחר בגלל הפסד במשפט או במקרים רבים גרוע יותר, פשיטת רגל של חברה או עסק בעקבות משפט כזה שלא צלח. הליטיגטור הוא לב ליבו של המשפט המסחרי אזרחי ואתם חייבים למצוא בשבילכם את הטוב ביותר ולא להתפשר על פחות מזה.

נסים את כהן ניסן, משרד עורכי דין