תביעת רשלנות רפואית

תביעת רשלנות רפואית: כל מה שצריך לדעת

נדמה כי אנחנו שומעים לאחרונה על יותר ויותר תביעות רשלנות רפואית המוגשות כנגד רופאים ובתי חולים, אבל, למעשה, בשל מדיניותן הנוקשה של חברות הביטוח (המבטחות את הרופאים ובתי החולים), נראה, כי לא קיימים נתוני אמת על היקפה האמיתי של התופעה. עד כמה זה מפתיע, אם נחשוב על כך לרגע, הגיוני לגמרי כי נתונים כאלה יוצנעו מעיני הציבור, בשל סיבות שונות. ובכ"ז, למרות שהגשת תביעת רשלנות רפואית איננה משהו שמישהו מאיתנו היה רוצה להזדקק לו, אולם, ככל הנראה, כמו במקרים רבים אחרים של תביעה, ישנו סיכוי לא קטן כי נאלץ להגיע למצב של הגשת תביעה כזו.

מהי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית נחשבת למתן טיפול רפואי שאינו עולה בקנה אחד עם פרקטיקה רפואית מקובלת. כלומר, במקרה של רשלנות רפואית, הרופא המתרשל לא פעל כפי שמצופה מרופא סביר לפעול לנוכח הנסיבות. הדוגמאות לרשלנות רפואית הינן רבות, מאחר וניתן לפגוש רשלנות כזו מתרחשת בכל טיפול רפואי מכל סוג שהוא, ובכל שלב והליך משלבי הטיפול. הרשלנות עלולה ללבוש פנים רבות, החל מפסיביות במקום בו נדרשת פעולה אקטיבית (למשל, אי ביצוען של בדיקות מסוימות וחיוניות לפני כניסתה של אישה להיריון, במהלך ההיריון או בעת הלידה), דרך החלטות שגויות על ביצוען של פרוצדורות רפואיות, גרימת נזק באופן אקטיבי וכן הלאה. לעיתים, תבוא הרשלנות הרפואית לכדי ביטוי בניתוח, למשל, בשל אי קבלת הסכמה מדעת של המנותח לניתוח, רשלנות בעת הניתוח, שיקול דעת מוטעה בעת מקרה חירום המתעורר בזמן הניתוח, וגם חוסר מעקב רפואי הולם לאחר הניתוח. העדר אבחון, אבחון שגוי, אבחון מאוחר של מחלות, פענוח שגוי של תוצאות בדיקה ועוד כהנה וכהנה נקודות בהן עלולה רשלנות רפואית לפגוש את המטופלים, המנותחים, היולדות, ובעצם – כל אחד ואחד מאיתנו!

תביעת רשלנות רפואית

האם תיתכן תביעת רשלנות רפואית, כאשר, למעשה, לא נגרם נזק?

על רופא, כלפי מטופליו, חלות חובת הזהירות המושגית וחובת הזהירות הקונקרטית. כלומר, ברמת חובת הזהירות המושגית, הוא כרופא, חייב להעניק למטופל טיפול מקצועי ומיומן. רמת חובת הזהירות הקונקרטית, חובת הזהירות הקונקרטית נקבעת ע"פ מבחן הציפיות – האם הרופא היה יכול לצפות את התרחשות הנזק בנסיבות המיוחדות לאירוע והאם הרופא היה צריך לצפות את התרחשות הנזק. הפרתה של חובת הזהירות באחד מהמובנים או בשניהם נחשבת לרשלנות רפואית, בין אם במחדל או בפעולה ובין אם נגרם למטופל נזק וגם במידה ולא. ובכל זאת, מעטות תביעות רשלנות רפואית המוגשות כאשר לא נגרם נזק. מדוע? בעיקר בשל חוסר כדאיות כלכלית בהגשת תביעה כזו. כאשר לא נגרם נזק משמעותי, אשר פוגע באופן ניכר ביכולת תפקודו של התובע ובאיכות חייו, הפיצוי הכספי שעשוי להיפסק לו הוא נמוך מאד. כך שבמידה ולא מסתתרת אידיאולוגיה כלשהי מאחורי תביעת הרשלנות הרפואית, מבחינה פיננסית גרידא, רוב הנפגעים יעדיפו לוותר על ה"חוויה".

ארבעה דברים שעליכם לבדוק לפני הגשת תביעת רשלנות רפואית

כפי שניתן להבין מהכתוב, ישנם מקרים בהם הגשת תביעת רשלנות רפואית הינה ברכה לבטלה. לכן, ישנם מספר פרמטרים אותן רצוי לבדוק, כאשר אתם תוהים אם עליכם להגיש תביעה כזו:

  • האם הרשלנות הרפואית התרחשה באמת? לעיתים, למתבונן מבחוץ, פעולות מסוימות של גוף רפואי או איש מקצוע בתחום הרפואה (אחות, רופא וכד') עלולות להיתפש כרשלנות רפואית. אולם, מאחר ובעת משפט נבחנות העובדות בעין מקצועית-רפואית ככל שניתן, תביעות רבות עלולות שלא "להחזיק מים". לכן, שימוש בשירותיו של רופא מומחה בתחום המדובר, יכול לתת לכם אינדיקציה האם הרשלנות הרפואית שאתם חשים שהתרחשה אכן התרחשה ולהניח בסיס להגשה אפשרית של תביעה. אבל מדובר בבסיס מקצועי בלבד, לא יותר מכך.
  • האם נגרם נזק ממשי כתוצאה מהרשלנות הרפואית? כפי שצוין, במקרים בהם נגרם נזק מינורי, או שלא נגרם כלל נזק, הפיצויים שנפסקים עלולים להיות נמוכים מהעלויות הנלוות להגשת התביעה.
  • האם קיים קשר נסיבתי הניתן להוכחה בין הרשלנות הרפואית לבין הנזקים שבגינם אתם תובעים? תביעה שלא תצליח להוכיח את הקשר הנסיבתי באופן חד-משמעי, עתידה להתמוסס תוך כדי המשפט.
  • האם הגשת התביעה משתלמת מבחינה פיננסית? הגשת תביעת רשלנות רפואית גוררת איתה את העלויות הגבוהות ביותר מכל תביעות תחום הנזיקין. תחת עלויות אלה מגולמות הוצאות על מימון חוות הדעת המקצועיות, אגרות בית המשפט ושכ"ט עו"ד (אשר לרוב, משולם בסוף התהליך ותלוי בסכום הפיצוי המתקבל). חישוב מדויק של כל העלויות מול תחשיב מקורב של סכום הפיצוי שתוכלו לזכות בו, יגדירו עבורכם את רמת כדאיות הגשת תביעת הרשלנות הרפואית.

מדוע עורך דין רשלנות רפואית צריך להיות עו"ד מנוסה בתחום?

כפי שניתן להבין, היעזרות בשירותיהם של אנשי המקצוע הנכונים יכולה לחסוך לכם עגמת נפש מרובה, החל מהשלב בו אתם בודקים את התרחשותה של הרשלנות וכדאיותה של הגשת תביעה בגינה,ועד לליווי המקצועי (רפואי ומשפטי כאחד) לאורך המשפט עצמו. תביעות רשלנות רבות התמוססו, מאחר והתובעים לא השכילו להצטייד באנשי המקצוע המנוסים והמתאימים לתחום הספציפי שבו התרחשה הרשלנות הרפואית. למרות שאתם נעזרים ברופא לצורך האספקט הרפואי (מתן חוות דעת וכד'), רצוי כי גם עורך הדין הנבחר יתמחה בתחום הספציפי של התביעה (לדוגמה – רשלנות רפואית בעת ההיריון או רשלנות רפואית בניתוחים קוסמטיים), או, לכל הפחות, יצבור ניסיון מקצועי כעו"ד רשלנות רפואית, ולא יגיע מתחום תביעות אחר.

בכל שאלה מקצועית בנושא רשלנות רפואית, פנו אלינו, משרד עורכי דין לענייני תביעות נזיקין נסים את כהן ניסן.