עורך דין עבירות כלכליות

עורך דין עבירות כלכליות

עבירות כלכליות (או עבירות צווארון לבן, בשמן המוכר יותר) נשמעות אולי עבירות "רומנטיות" ו"רכות" יותר מאשר עבירות אחרות, מאחר ולא מעורב בהן דם שנשפך. לעיתים, אף נלווית אליהן איזושהי הילת רובין הוד הגונב מן העשירים ומחלק לעניים או דוד הקטן והג'ינג'י (האזרח הקטן) מול גוליית האימתני (רשויות המס, המשטרה וכן הלאה), אבל, בפועל, באגדה הזו שלנו, אין סוף טוב, וקנסות כבדים (שלא לדבר על כתבי אישום פליליים שבסופם אפילו תקופות מאסר ממושכות בפועל) מצפות לכל מי שיעז להפר את אחד מהחוקים הכלכליים של המדינה.

עורך דין עבירות כלכליות

מהן עבירות כלכליות?

כ"עבירות כלכליות" מוגדר סוג של חריגה או אי עמידה באחד מההיתרים או ההגבלים הפיננסים אשר קבועים בחוק הכלכלי הישראלי. הן משתרעות על פני מגוון גדול של תחומים ועשויות לכלול עבירות מסוגים שונים כעבירות מס, עבירות הונאה, עבירות השקעות בני"ע, במט"ח וכד'. לעבירות כלכליות ישנם מספר מאפיינים מובהקים, אשר, למרות השתייכותן של עבירות אלה לתחום הפלילי, מבדלות אותן מהעבירות הפליליות האחרות באופן בולט למדי:

  • האדם העומד מאחורי ביצוע העבירה – במרבית מקרי עבירות צווארון לבן, מדובר בעובד חברה או תאגיד, שכיר או עצמאי, אשר עבודתו איננה דורשת מאמץ או עבודה פיזית, ומכאן גם השם "צווארון לבן". בחלק מהמקרים מדובר באקדמאי או בעובד הנמצא בעמדת ניהול בכירה.
  • זמן ביצוע העבירה – רוב העבירות הכלכליות מבוצעות במסגרת שעות העבודה של העובד בחברה, ותוך ניצול כלים ומשאבים המסופקים למבצע העבירה במסגרת תפקידו ועבודתו. בחלק גדול מהמקרים, גישה למערכות המידע של הארגון או שליטה בהן, היא זו המאפשרת את ביצוע העבירה ואף את הסתרתה בהמשך.
  • ללא דם וללא אלימות – בעת ביצוע עבירות כלכליות איננה מתרחשת אלימות פיזית, ולרוב, אין מדובר בפגיעה ישירות בקורבן מסוים.

כתבה מומלצת: מהם עבירות המס השכיחות ביותר בישראל ומתי חייב לפנות לעורך דין לעבירות מס

מהן השלכותיה המיידיות של האשמה בעבירות כלכליות?

למרות שיחסן של הרשויות שונה אל המבצעים עבירות כלכליות שונה במקצת מאשר היחס אל המבצעים עבירות פליליות מסוגים אחרים, אין הדבר אומר כי מדובר בהעלמת עין או בטיפול בכפפות של משי. תעדנה על כך פרשיות השחיתות הנחשפות חדשות לבקרים והסיקור העיתונאי הלא אוהד (בלשון המעטה) לו הן זוכות. בתי המשפט, מבחינתם, מכריזים כי הם נלחמים בשחיתות ובכל גילוי לה בחומרה רבה, והעונשים המוטלים על הנאשמים במשפטים כאלה נחשבים לחמורים (בהתחשב בכך, שלא מדובר בעבירות אלימות, וכאמור, לרוב, אין אפילו פגיעה ישירה ב"קורבן" מסוים).

החקירה

את הגשת כתב האישום תקדמנה חקירות, שמטרתם לברר האם ישנו "בשר" לתביעה מסוג כזה. היוזמה לחקירות מסוג זה, יכולה להגיע משני כיוונים אפשריים. הראשון בהם עשוי להיות מידע מודיעיני שהתגלגל לידי רשויות האכיפה, בין אם בעקבות עיסוק בתיקים אחרים ובין אם בעקבות הלשנה של עובד לא מרוצה, מתחרה נקמן, בן / בת זוג בהליכי גירושין וכן הלאה. הסיבה השנייה עשויה להיות פעילות יזומה של רשויות האכיפה, שבמהלכה, מתגלה קצה חוט מבטיח (בעיני הרשויות). תחילה, מתנהלת החקירה באופן סמוי, ומטרתה להשיג כמה שיותר עדויות וראיות לביצוע העבירה ולביסוס זהות האשם בה. שלב חקירה סמויה יכלול פעולות כריכוז מידע פיננסי מבנקים ומגופים פיננסיים אחרים, מעקבים דיגיטליים, פיזיים או האזנות וכל דרך אחרת, המגובה בצווים המשפטיים שניתנו לגורם החוקר. בשלב מסוים, צוברת החקירה תאוצה ועולה לפני השטח, בין אם בשל קיום מספק של ראיות ובין אם בשל חשדו של החשוד בעבירות. כעת, יזומנו, בו זמנית, כל הנחקרים בעבירה הספציפית, לחקירה פלילית. תזמון החקירה של כל המעורבים בדבר, כמו בכל חקירה פלילית אחרת, חשוב במיוחד, ומתוזמן באופן שבו לא יוכלו הנחקרים לתאם את עמדותיהם.

תגובתו הראשונית של הנחקר היא שתקבע את כיוונו של המשך התהליך

האמירה הזו אולי נשמעת לכם מוגזמת, אבל בין אם מדובר באדם חף מפשע ובין אם מדובר באשם, כאשר אין מדובר בעבריין סדרתי, תמיד התחושות הראשונות שהוא יחוש תהיינה מבוכה, בלבול ותחושת חוסר אונים. אלו הן בדיוק התחושות אשר משרתות את מטרת החוקרים, על מנת ליצור אצל הנחקר את רפלקס ה"אין לי מה להסתיר", כאשר הוא יושב מול חוקר סמכותי. רפלקס זה, טבעי ככל שיהיה, עלול לגרום לנחקר למסור לחוקר מידע שעלול בהמשך לפגוע בו. במידה והחקירה הראשונית תתרחש בטרם התייעצות עם עורך דין עבירות כלכליות מקצועי, היא עלולה ליצור נזק, אותו יהיה קשה מאד (ואולי אף בלתי אפשרי) לתקן בהמשך הדרך. לכם, כנחקרים, זו, הפעם הראשונה להימצא בסיטואציה כזו, אולם עורך דין עבירות כלכליות מנוסה, "חי" אותה מספר שנים, יודע לצפות את המהלכים, ומודע לכל הטריקים והשטיקים הקטנים, שבגללם חשודים-נחקרים הופכים ל"נאשמים".

מדוע דווקא עורך דין עבירות כלכליות ולא פליליסט?

אמנם, עורכי דין פליליים אכן עוסקים בהגנה על חשודים בעבירות פליליות, אולם, כפי שציינו קודם לכן, עבירות כלכליות שונות במהותן מעבירות פליליות אחרות, ולכן, נדרשת התמצאות בנושא לא רק מההיבט החוקי שלו, אלא גם מההיבטים הפיננסיים השונים שעלולים להיות לעבירה. היות וההיתרים וההגבלים הפיננסים הקבועים בחוק הכלכלי הישראלי אינם משהו שכל עו"ד מתמצא בו כחלק מהכשרתו השוטפת בלימודי המשפטים, רק עורכי דין עבירות כלכליות יכולים לספק לכם את ההגנה הטובה, היעילה והנכונה ביותר, במידה ואתם שרויים בעיצומה של חקירה.
יתרה מכך, במידה ויש לכם תחושה כי אתם עלולים להיות מושא לחקירה מסוג זה או חלק ממנה (זוכרים? כתבנו על קצות חוט המתגלים כתוצאה מעיסוק של הרשויות בתיקים אחרים, למשל), הקדימו להתייעץ עם עו"ד עבירות כלכליות בטרם העניינים מסתבכים!

לתיאום פגישת ייעוץ עם עורך דין עבירות כלכליות, אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרד עורכי דין נסים את כהן ניסן בטלפון מספר 04-8512612 או במקרם דחופים להתקשר ל-050-5518518 ולקבל מענה מדויק, אמין ומקצועי.