הכל על העלמת מס

הכל על העלמת מס

המיסים נחשבים לנטל משמעותי לכל עסק, ולכן, תשלומם, מעולם איננו נעשה בשמחה יתרה. נוסף על כך, שכל אגורה אשר הולכת לרשויות המס הינה אגורה שאיננה מגיעה לכיסנו (או יוצאת ממנו), העלמת מס או השמטת הכנסות נחשבות בישראל לעבירות פליליות חמורות, אשר המבצע אותן צפוי לקנסות גבוהים ולעונש מאסר בפועל של עד לשבע שנים. אחרי שאמרנו זאת, לא יהיה מפתיע לגלות, שלמרות יחסה הנוקשה והבלתי מתפשר של המערכת המשפטית להעלמת מס, רוב אותם "עבריינים" מעלימי מס, הם אנשים נורמטיביים, אשר חלקם לא ביצעו את העבירה המיוחסת מתוך כוונת זדון, אלא מחוסר ידע.

 

הכל על העלמת מס

עבירות מס טכניות מול עבירות מס מהותיות

חוקי המיסוי, וביניהם פקודת מס הכנסה, מפרטים בהרחבה מרובה את החובות החלים על כל אדם, את המיסים עליו לשלם ואת הדוחות הכספיים שעליו להגיש. כל חריגה מהם, עלולה להיחשב כעבירה על החוק. יחד עם זאת, למרות, שבשורה התחתונה, בעיני החוק, כל סוגי העלמת מס נחשבים לעבירות פליליות, עדיין, העבירות נבדלות זו מזה ברמת הכוונה אשר נמצאת מאחוריהן, ולכן, ניתן להפריד בין עבירות מס טכניות, שבוצעו ללא כוונה פלילית (כניכוי שגוי של הוצאות שאינן מותרות על פי פקודת מס הכנסה) לבין עבירות מהותיות (כהשמטת הכנסות, העלמת מס או ניהול פנקסי חשבונות כוזבים), אשר מלכתחילה, ניתן להבין כי מאחוריהן ניצבת כוונה להתחמקות מתשלום המס.

הפן החברתי של העלמת מס או השתמטות מתשלום מיסים

לכאורה, העלמת מס נחשבת לעניין שבין החשוד בהעלמה לבין הרשויות, אולם, למעשה, יש לה השפעה רבה וגדולה הרבה יותר מעבר לכך, שכן יש לה אספקטים נוספים, אשר משפיעים ברמות החברתיות והכלכליות. מבחינה כלכלית – למשל, יצרן המעלים מס עשוי להשיג לעצמו יתרון על פני מתחריו שאינם עושים זאת ומשלמים את מיסיהם כחוק, כאשר הוא יכול להרשות לעצמו "לשבור" את השוק במחירים שמציבים תחרות בלתי הוגנת למתחריו. מבחינה חברתית-כלכלית – כאשר ישנם מעלימי מס, נאלצים האזרחים המשלמים את מיסיהם לשאת גם בנטל המיסים שאינם משולמים על ידי המעלימים, ובכך, המיסוי על כל אחד מהמשלמים כחוק גדל.

יחסה של מערכת המשפט אל העלמת מס

כפי שניתן להבין, הרשויות בישראל מתייחסות בחומרה רבה אל עבירות מס, ובפסקי דין שונים, (למשל, ת"פ (פתח-תקוה) 56992-01-11 – מחלקה משפטית ארצית לתיקי מכס ומע"מ – תל אביב נ' שרית חברה לבניין וכוח אדם בע"מ ואח'), מציינים השופטים במפורש, את דאגתם בשל היותן של עבירות מס "מכת מדינה". אי לכך, מוטלים עונשים מחמירים שמטרתם לא רק להעניש את המואשמים בעבירות כאלה, אלא אף להרתיע אחרים מביצוען – בחינת "יראו ויראו". למרות זאת, מתן גזר הדין מתבסס על עקרון ענישה אינדיווידואלית, ובמהלכו נבחנים נתוני הנאשם מבחינת ניקיון כפיים (למשל, הרשעות קודמות דומות או עבר פלילי), נתוניו האישיים של הנאשם (כגילו, מצבו הבריאותי, המשפחתי והכלכלי), נסיבות ביצוע העבירה, רמת תחכום ביצועה (עבירות מס טכניות מול מהותיות, זוכרים?) וכן הלאה. לעיתים, אלה הם הנתונים, אשר בעת מתן גזר הדין, עשויים להשפיע על השופט להחליף את המאסר בפועל שעלול להיות מוטל על הנאשם (על פי הקבוע בחוק) בעבודות, להנמיך את גובה הקנס שיוטל עליו וכד'.

ענישה או הסדר כופר?

ראשית, חשוב לציין, כי ענישה בגין העלמת מס אינה מהווה תחליף לתשלום המס ועונשי המאסר והקנסות המושתים על הנאשמים בעבירות מס מצטרפים לסכומי המס, ואינם מגיעים להחליף אותם. על מנת שלא להגיע למצב זה, עברייני מס רבים, מעדיפים להגיע להסדר כופר עם רשויות המס. על פי החוק, אדם העלול להיות מואשם בהעלמת מס יכול להגיע להסדר כופר, אשר בו הוא משלם סכום שגובהו עד פי שניים מהקנס שעלול להיות מושת עליו (שוב, כמובן, בנוסף למס שהוא חייב), ובכך, להימנע מהגשת כתב אישום וכל הנלווה אליו (סכנת מאסר, רישום פלילי וכיו"ב). כל אפשרות להסדר כופר כזה נבחנת באופן אינדיווידואלי על ידי רשויות המס (על פי רוב אותם נתונים על פיהם ניתן גזר הדין, כפי שפירטנו קודם), ואין הרשות מחוייבת בהסכמה לו באופן אוטומטי.

כיצד נלחמת המדינה בעברייני המס?

למרות האמור לעיל, אין מקום לטעות – מדינת ישראל מתייחסת בחומרה רבה לעבירות מס, והרשויות הרלוונטיות שמו לעצמן למטרה לעקור אותה מהשורש, בכל האמצעים העומדים לרשותן. דוגמה בולטת לכך, היא רשות המסים בישראל, אשר מגייסת את הציבור לעזרתה במלחמה במעלימי המס, בדיווח דרך מספר טלפון המכונה "קו הצדק *5352" ודרך עמוד באתר שלה. וכאן, מתעוררת בעיה מסוימת. למרות היותה של המטרה (מלחמה בעבירות מס ובעבריינים אמיתיים) נכונה וצודקת, חקירה מסוג כזה, איננה חוויה נעימה. גם כאשר האדם חף מפשע, הוא יצטרך לעבור הליכים מסוימים, שיגזלו מכספו ומזמנו, שלא לדבר על עגמת הנפש, הפחדים והלחצים הנלווים לתהליך. מאחר וכל אחד יכול למסור מידע על "עבריין", ומאחר והמערכת מתייחסת ברצינות רבה למידע כזה, אין ערובה לכך שדיווח כזה לא ישמש ככלי לניגוח מתחרים עסקיים ולהוצאתם מתחום העיסוק, לנקמה בבן / בת זוג לשעבר, להטרדת שכן שנוא וכן הלאה. דילמה.

לסיכום

ניתן להבין כי יחסן של הרשויות מחמיר מאד עם עברייני מס ועם החשודים בעבירות מס, ולכן, ליווי מקצועי של עורך דין המנוסה בטיפול במקרים כאלה הינו הכרחי, כבר בשלבים הראשונים של התהליך. כלל אין זה משנה אם האדם חף מפשע או אשם, מדובר בתהליך שעלול לצרוך ממנו משאבים נפשיים וכלכליים מרובים, במידה ולא ינוהל בצורה הנכונה והאפקטיבית ביותר, ולכן, למרות הרצון לחסוך בעלויות, ייעוץ וליווי של עו"ד המתמחה בנושא, הוא הצעד הנדרש.

לתיאום פגישת ייעוץ עם עורך דין עבירות כלכליות, אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרד עורכי דין נסים את כהן ניסן בטלפון מספר 04-8512612 או במקרם דחופים להתקשר ל-050-5518518 ולקבל מענה מדויק, אמין ומקצועי.