כל מה שדרוש לדעת על תביעת נזקי גוף

כל מה שדרוש לדעת על תביעת נזקי גוף

אחד מהתחומים הכואבים והמורכבים ביותר בנושא הייצוג המשפטי, הוא תביעות נזקי הגוף. בניגוד לתחומים אחרים, בהם ניתן להתפלפל במשך ימים ושעות על ראיות, אשם-תומך ומונחים משפטיים קרים ומרוחקים אחרים, בתחום נזקי הגוף, עדיין ישנם כל אותם מושגים משפטיים, אבל, הפעם, הם מתייחסים לאדם שנפגע ואיבד את יכולתו להשתכר והתדרדר ברמת החיים שלו (לעיתים, עד לפת לחם) או למשפחה שלא רק איבדה את יקירה, אלא אף איבדה את המפרנס העיקרי שלה, ובצד הצער והתוגה, היא צריכה להתמודד עם בעיות כלכליות… נכון, כסף איננו יכול לפצות ולהוות תחליף, אולם הוא בהחלט יכול להקל (ולו במקצת) על ההתמודדות הקשה והמורכבת עם המצב החדש שנוצר.

כל מה שדרוש לדעת על תביעת נזקי גוף

מהם נזקי גוף?

נזקי גוף, כשמם הם, הם נזקים, פגיעות ולעיתים, אף מוות, אשר עשויים להיגרם כתוצאה מתאונות מסוגים שונים – תאונות דרכיםתאונות עבודהרשלנות בטיפול רפואי, בעת תאונות ביתיות, בעת השהות הילדים בבית הספר, בעת ההליכה ברחוב, או בכל קונסטלציה אחרת. המשותף לכל התביעות מסוג זה, הוא כי הן אינן עוסקות בנזקים לרכוש אלא בנזקים לאדם עצמו. ולעיתים, תביעת נזקי גוף, כאשר היא מוגשת על ידי עורך הדין המנוסה והמתאים לכך, אמנם איננה יכולה להשיב לאדם את שאיבד (יד, רגל, ראיה), אולם היא בהחלט יכולה לעזור לו להשיב את חייו קרוב מאד למסלול בו הם זרמו לפני התאונה.

כנגד מי מוגשת תביעת נזקי גוף?

כפי שצוין קודם, תחום תביעות נזקי גוף הוא גדול ומגוון וכולל בתוכו סוגים שונים של פגיעות, ממקורות שונים ובעיתויים שונים, שכמובן, בהתאם להם משתנה סוג האחריות וכתוצאה מכך, משתנה זהותו של הגוף הנתבע / המפצה.

הנה מספר דוגמאות למורכבותן של תביעות נזקי גוף:

  • תביעת נזקי גוף בשל רשלנות ברחוב – הלכת לתומך ברחוב, לפתע, בשל מרצפת משובשת שמקורה בעבודות המתבצעות במדרכה, עיקמת את רגלך או שברת אותה. תביעת הפיצוי יכולה להיות מוגשת לעירייה (לרשות המקומית) או לחילופין, לקבלן המבצע את העבודות במקום.
  • קבלת פיצוי בשל פציעתו של תלמיד במוסד חינוכי – במקרה כזה, עילת קבלת הפיצוי יכולה להתפצל לשניים. הכיוון הראשון מגיע מכוח פקודת הנזיקין ומתקיים כאשר נגרם נזק בשל התרשלות גורם ספציפי (למשל, בית הספר לא דאג לאבטח לוח אשר נפל על תלמיד), והכיוון השני מכוח פוליסת תאונות לתלמידים מטעם המדינה, אשר בו מבוטח כל תלמיד במערכת החינוך. בפוליסה זו נקובים תנאים ספציפיים, המתייחסים לימי מחלה או לנכות מתמשכת, פרט לנכות פלסטית ולטיפולי שיניים.
  • פגיעה בחוף הים – מתחלקת על פי נסיבות המקרה. תביעה בשל טביעה או פציעה בשל מפגע בחוף תוגשנה לחברה המתחזקת את החוף או לרשות שמטעמה היא מתחזקת את החוף, בעוד פגיעה מכלי שיט ימי (כמו במקרה של שוער מכבי חיפה אבי רן) תוגש נגד בעלי כלי השיט הפוגע והחברה המבטחת אותו (במידה וישנה כזו).
  • תאונות דרכים – חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי ביטוח החובה של הרכב בו נסע הנפגע או , במקרה של הולך רגל, של הרכב שפגע בו הוא זה שאמור לפצות את הנפגע. למרות זאת, במידה ולא הוצאה פוליסת ביטוח חובה, עדיין ישנה אפשרות לתבוע את קרנית. בנוסף, חשוב מאד להדגיש, כי במקרי של תביעות פיצוי לנזקי גוף בתאונות דרכים לא קיים העיסוק בשאלות האשמה (מי גרם לתאונה) והרשלנות.
  • תאונות ביתיות – כאשר אדם נופל בביתו הפרטי, הוא זכאי לפיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו לו, רק במקרה ורכש פוליסת תאונות אישיות (או פוליסת ביטוח אחרת המכסה מקרים מסוג זה). במידה ומדובר בשוכר דירה ובפגיעה שנגרמה עקב ליקוי במבנה שלו לא היה מודע, יתכן וישנה עילה לתביעה של משכיר הדירה או חברת הביטוח בה מבוטחת החברה בביטוח אחריות צד ג' (במידה וישנה פוליסה כזו). עובדי משק בית (כגננים ועוזרות בית) שנפגעו בתאונה שהתרחשה בשטח פרטי, זכאים לתבוע את המעסיק (הוראות פקודת הנזיקין) ואת ביטוח חבות המעבידים שלרשות המעסיק. כאשר הפגיעה מתרחשת בשטח ציבורי של בניין משותף, הנמענים לתביעת הפיצויים יכולים להיות ועד הבית, קבלן הבניין, חברת האחזקה וכן הלאה, בהתאם לנסיבות התאונה והגורם הנחשב לאחראי לה.
  • פגיעה המתרחשת בבית עסק פרטי, למשל, אולם אירועים – תלוי בנסיבות המקרה ועל פי הוכחת מעורבותו של הגוף הנתבע. לדוגמה, מלצר ששפך מרק רותח על לקוחה – יתבעו בעל העסק והחברה המבטחת אותו, במקרה של הרעלת מזון – יתבעו בעל העסק, ספק המזון, או כל גורם אחר שיימצא כאחראי לבעיה שהתגלתה במזון.

בנוסף לכך, בכל אחד המקרים, יכול הנתבע לפנות למוסד לביטוח לאומי על מנת לקבל פיצוי בשל הנזק שנגרם לו.

מדוע צריך עו"ד המתמחה בתביעות נזקי גוף?

כפי שניתן להיווכח מכמות הדוגמאות שהבאנו (הבאנו אך ורק את הבולטות שבהן), מדובר בתחום גדול, בו לניסיונו ולמומחיותו של עורך הדין יש משקל גדול בהצלחת התביעה. רק עו"ד מנוסה בתחום יידע מי הוא הגוף אותו יש לתבוע, כיצד יש להציג את מקרה התביעה, מהו גובה הפיצויים הרלוונטי לפגיעה מסוג זה, ופרטים נוספים, אשר לכל אחד מהן חשיבות מרובה לאורך התהליך ולמידת הצלחתו.

בכל שאלה מקצועית בנושא תביעת נזקי גוף, פנו אלינו, משרד עורכי דין לענייני תביעות נזיקין נסים את כהן ניסן.