אודות רשות המיסים בישראל

אודות רשות המיסים בישראל

בשנת 2003, איחדו את רשות המיסים, ממשלת ישראל החליטה, ליצור איחוד בין מכס, מע"מ, מס הכנסה ומיסים על מקרקעין. מן הסתם מטרת הממשלה הייתה לאחד בין כל הגורמים הללו. גביית מיסים מאזרחי המדינה מנוהלת ע"י אדם אחד, בתפקידו הוא מנהל ראשי.

מדוע היה חשוב להקים את רשות המיסים?

על מנת לייעל את המערכות ובכדי שאזרחי המדינה יזכו לקבל טיפול איכותי וטוב יותר, קמה רשות המיסים, באמצעותה ניתן גם לאכוף את החוקים שנקבעו. ברשות המיסים עובדים כמה אלפי אנשים, כאשר יש בה כמה וכמה יחידות שונות:

היחידה החשובה ביותר היא זו שנמצאת תחת ההנהלה. נושא זה כולל את תפקידיה של ההנהלה, את אלה אשר נמצאים תחתה, וכמו כן הוא חולש על כל שאר המחלקות. היחידה השנייה היא יחידת השדה של רשות המיסים בישראל. במדינה קיימים מעל 20 סניפים שונים בכל רחבי הארץ, העוסקים הן במיסים והן במקרקעין. בנוסף, רשות המיסים מעסיקה חוקרים, אנשי מודיעין, וישנן עוד שלוש יחידות בישראל אשר כל תפקידן הוא לאכוף את החוקים שנקבעו.

יחידת שדה מע"מ ומכס

בארץ קיימות שמונה יחידות בתי מכס, מעברי גבולות, הן ימיים והן יבשתיים, נציגים במדינות שמעבר לים, משרדים של מע"מ המקשרים בין ישראל לרשות הפלשתינאית, כמה וכמה משרדים של חוקרים פרטיים, וכמובן יחידה האחראית על כל נושא המודיעין. לבסוף, קיימת מחלקה נוספת, אשר עליה מוטל התפקיד למנוע הברחות סמים מהארץ לחו"ל ולהפך. יחידה זו נלחמת גם בהלבנת הון.

גביית מיסים

רשות המיסים בישראל אחראית על גבייתם של מיסים מאזרחי המדינה, היא יכולה גם להטיל על משלמי המיסים היטלים. אין רשות המיסים פועלת על דעת עצמה, ישנם חוקים ותקנות שעליה לנהוג על פיהם. על אילו חוקים ותקנות מדובר? החוק למיסוי מקרקעין, חוקי המס החלים על רכוש האזרח ועוד. קיים חוק ערך מוסף, פקודות מס הכנסה, גבייה, עליהם גם לדעת כיצד גובים מיסים ומהו שיעורם כאשר במדינה שורר מצב של אינפלציה.

אודות רשות המיסים בישראל

מע"מ ומכס

רשות המיסים בישראל גובה מיסים עקיפים, בשל קניית שירותים כאלה ואחרים וסחורות. במקרים אלה תגבה רשות המיסים מס ערך מוסף, תשלומי מכס אותם יש לשלם כאשר תושב המדינה מייבא סחורות לארץ וקיים גם מס קנייה, משמע, את המס הזה מטילים גם על מוצרים המיוצרים בארץ וגם על הייבוא שלהם למדינות אחרות. לבסוף, קיים גם מס הנוגע למחירי הדלק, ולכן זהו מוצר כה יקר בארץ.

במה עוד עוסקת רשות המיסים?

רשות המיסים אחראית על כך שהן ייבוא מוצרים והן יצוא של מוצרים יהיה חוקי. כלומר, תחום זה עוסק גם בתקנים בכל הקשור לאיכות הסביבה, סמים, קניין רוחני וכמובן, בייבוא מוצרים ממדינות להן אין קשרים עם ישראל. בעת האחרונה נכתבו אמנות בין מדינות כולל הסכמים בעלי משמעות בינלאומית, וכך רשות המיסים פועלת ביתר שאת בכל הקשור להלבנת הון וקניין רוחני.

ייבוא מהרשות הפלשתינית

ישראל מייבאת סחורות שונות מהשטחים לישראל. סחורות המיובאות לארץ, נדרשות לבדיקות ביטחוניות. מדובר בסחורות אותן מעבירים דרך הים, האוויר והיבשה.

מכס ושיתוף פעולה בין מדינות

לאחרונה, יותר ויותר מדינות החליטו לשתף פעולה האחת עם השנייה. אמנם, מיסי הייבוא יורדים, אולם הקשר הבינלאומי הנוגע לנושא זה עוסק בענייני מכס, מערכות מידע, וכמו כן קיים עידוד למדינות על מנת שאלה תצטרפנה להסכמי הסחר.

מה קורה בעת מלחמה?

קיים גם חוק מס רכוש ופיצויים הניתנים בעבור נזקים שנגרמו עקב מלחמה או תנאי בצורת.

חוק מענק עבודה

על מנת שיותר ויותר אנשים יצטרפו למעגל העבודה, בשנת 2007 נחקק חוק מענק עבודה. המטרה היא להפחית את הפערים הקיימים בין קבוצות אוכלוסייה שונות. מענק העבודה הוא סוג של עידוד או תמריץ להיכנס לשוק העבודה, ליצור מצב שהם גם ירוויחו כסף מעבודתם, ובצורה זו אפשר לנסות לצמצם את הפערים בין אלה שהם בעלי מעמד סוציו אקונומי גבוה, לבין אלה המגיעים ממעמד סוציו אקונומי נמוך. אלה הם מועסקים אשר עונים על קריטריונים שנקבעו לקבלת מענק.

זאת ועוד, גם אימהות המועסקות בשוק העבודה, זכאיות לבונוס – מענק העבודה אותו הן מקבלות הוא גבוה בהרבה. גם אבות חד הוריים המטפלים בילדיהם לבדם ואחראים על רווחתם, יקבלו מענק מוגדל.

אילו מיסים מטילה הרשות?

רשות המיסים גובה מיסים במקרים הללו:

מיסים אותם מטילים על עסקאות מקרקעין, מיסים הנקראים ישירים, כאשר כאן מדובר במיסי רווחים על הון, מס הכנסה ומס שבח, כמו כן היא גובה מס רכישה. את המסים הללו אמור לשלם קונה הנכס, ואילו על המוכר מוטל מס שבח, בגין הרווחים.

קיימים גם מיסים עקיפים, כאשר כאן הכוונה היא למע"מ, תשלומי מכס, תשלומי מס קנייה ומיסים על דלק. קיים גם מס קניה אותו מטילים על סחורות מחו"ל וסחורות המיוצרות בארץ. מס קנייה נוגע למחיריהם של טלפונים ניידים, דלק, מכשירים אלקטרוניים ועוד. כיום מס הקניה הופחת על מנת לתרום לשגשוג הכלכלה הישראלית.

הכנסות הרשות

אם נתייחס לשנת 2016, אזי רשות המיסים הישראלית צברה רווחים רבים, מעל 260 מיליון שקל, כאשר בשנים קודמות השיעור היה נמוך יותר. גם הכנסות המגיעות ממיסים ישירים, הסתכמו במעל 140 מיליון שקל, סכום שעולה עם השנים. כלומר, מידי שנה הרשות מגדילה את הכנסותיה. מדוע כל שנה הסכום גדל? בשל אכיפה יעילה של החוקים והתקנות ומכיוון שגם השכר הממוצע, עולה מידי פעם.

אתר הרשת של רשות המיסים

מומלץ לגלוש באתר הרשת של רשות המיסים על מנת לקבל מידע עדכני וחיוני. באתר זה מגוון שירותים: אישורים, תשלומים, טפסים מקוונים וניתן לקבל מידע חשוב נוסף. כמו כן, אפשר לפנות לגורמים הרלוונטיים, להגיש תלונות, לפנות למחלקת פניות הציבור, לקבל מידע על מחלקות הרשות, ומידע על פסקי דין.

כתבות מומלצות

ליעוץ משפטי מקצועי בנושא עבירות מס, פנו אלינו, נסים את כהן ניסן משרד עורכי דין.