הליך הגשת תביעת רשלנות רפואית

הליך הגשת תביעת רשלנות רפואית

מהי תביעת רשלנות רפואית? מדובר במקרים בהם מטופלים קיבלו טיפול רשלני או לא סביר ע"י רופא, אשר הסב להם נזקים. את התביעה מגישים כנגד הרופא או המוסד הרפואי בו הוא מועסק, כאשר המטרה היא לקבל פיצויים בשל הרשלנות הרפואית והשלכותיה.

הליך הגשת תביעת רשלנות רפואית

מי יכול להגיש תביעה?

את התביעה בגין רשלנות רפואית יכולים להגיש מטופלים אשר נגרם להם נזק כזה או אחר, בשל אותה רשלנות. כאשר מדובר בקטינים, או בוגרים עד גיל 18, ההורים הם אלה שיגישו את התביעה בעבור ילדם. ישנם גם מקרים בהם עקב אותה רשלנות, מטופלים הלכו לעולמם, ואם בית המשפט מוצא צדק בתביעתם, הפיצויים שיתקבלו יועברו לעיזבון. כמו כן, קרובי משפחה של הנפטר, אשר כתוצאה ממותו נפגעו בדרכים שונות, למשל מן הפן הכלכלי, גם הם רשאים להגיש תביעה.

תביעה כנגד מי?

כאשר מדובר ברשלנות רפואית, בראש ובראשונה יש לתבוע את הרופא אשר פעל באופן רשלני. בנוסף, קיימת גם אפשרות להגיש תביעה כנגד בית חולים או כל מוסד רפואי אחר בו עובד הרופא. מן הסתם, לכל המוסדות הרפואיים, אחריות מלאה על המועסקים אצלם, וכמו כן, קיימת השגחה עליהם. למעשה, הנהלת המוסד הרפואי, גם היא אחראית מעצם העובדה שהרופא מועסק אצלם.

על הליך התביעה

כאשר רוצים להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית, קיימות כמה פרוצדורות שיש להכיר. קודם כל, יש לאסוף את כל המסכים הרפואיים והאבחונים הנוגעים לרשלנות והוכחות כי נגרם נזק. לאחר מכן, המטופל אמור לפנות לאיש מקצוע, במקרה זה עו"ד, זאת על מנת לקבל ממנו ייעוץ ולשמוע את דעתו. לבסוף, יש להגיש את התביעה לבית משפט העוסק בנושאים הללו, כאשר עניין זה נקבע גם על פי גובה הפיצויים אותו דורש כל מי שנפגע.

מסמכים רפואיים

כל תובע באשר הוא, עליו להוכיח בפני בית המשפט כי הטיפול הרשלני מצד הגורם המטפל, גרם לו לנזקים. תיעוד המסמכים הרפואיים חשוב מאין כמותו. עוד טרם הגשת התביעה, אספו את כל החומר הרפואי מהגורמים שטיפלו בכם.

חוק זכויות החולה

קיים בארץ חוק זכויות החולה, על פיו, המוסד הרפואי בו טופל או הרופא, יתעדו את כל שלבי הטיפול של התובע, ובכתב.

רשומה רפואית

מטופלים זכאים לקבל רשומה רפואית. ברשומה זו, מתועד אופן הטיפול וישנם נתונים רבים ומהותיים. והיה והמטופל היה מאושפז בבית החולים, הוא רשאי לקבל גם העתק של גיליון אשפוז. בנוסף, חשוב לדעת, כל מוסד רפואי באשר הוא, חייב לשמור על רשומות רפואיות, אולם קיימת הקצבת זמן לכך.

מה אומרים רופאים מומחים?

חשוב לצרף גם את חוות דעתו של רופא מומחה, ואין מה להיבהל, עלות הביקור כרוכה בתשלום גבוה, אולם בסופו של דבר, חוות דעת זו יכולה גם להטות את הכף לטובתכם או לרעתכם. מומחה רפואי זה, עוסק בתחום של רשלנות רפואית ועליו לקבוע כי אכן הרופא או המוסד הרפואי נהגו ברשלנות ולהביא הוכחות באשר לנזק שנגרם למטופל. הרופא חייב להיות מנוסה בכתיבת דו"ח מפורט. במקרים בהם התובע לא יצרף לתביעתו חוות דעת מטעם רופא מומחה, לא תהיה לו שום יכולת להוכיח כי אכן נפגע כתוצאה מרשלנות רפואית.

לאיזה בית משפט יש לפנות?

וודאי תירצו לדעת לאיזה בית משפט עליכם לפנות. ובכן, את התביעה יש להגיש לבית משפט השלום, כאשר מדובר בתביעה אזרחית, וגובה הדרישה לפיצויים לא יעלה על שניים וחצי מיליון שקל. כאשר התובע דורש פיצויים מעל סכום זה, יהיה עליו לפנות לבת המשפט המחוזי.

מתי חלה התיישנות?

קיימת גם תקופת התיישנות בכל הקשור לתביעות בגין רשלנות רפואית. את התביעה יש להגיש לא יאוחר משבע שנים לאחר המקרה. תקופה זו מתחילה מן אותו הרגע בו נמצאה סיבה לתביעה. במילים אחרות – ניתן להמתין שבע שנים עד הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית. קיימים גם מקרים, בהם המטופל ניזוק עקב הטיפול הרפואי, אולם לא באופן מידי. במקרים הללו, בהם רק לאחר זמן מה מתגלה הנזק עקב טיפול רשלני, ההתיישנות תהיה זהה, אולם רק מאותו היום בו נתגלה למטופל הנזק שנגרם לו.

כיצד ניתן לקבל פיצויים?

המטרה העיקרית של התובע, היא קבלת פיצויים כספיים, עקב הנזק שנגרם לו. לכן, עליו יהיה להוכיח בבית המשפט, כי הנזק אכן קשור באופן ישיר לטיפול הרשלני. על בית המשפט להעריך את גובה הפיצויים המגיע לתובע, תוך כדי התייחסות לכלל הנזקים. על פי החוק, ישנה הגדרה מדויקת לנזק, יכול להיות זה מוות, מצב בריאות גופני או נפשי ועוד.

מהי עלותה של התביעה?

החלטתם לפנות לבית המשפט ולהגיש תביעה בגין רשלנות רפואית? עליכם לדעת כי הליך זה כרוך בתשלום כספי, כאשר כאן מדובר באגרת בית המשפט. בנוסף, יש לצרף להוצאה זו, את ההוצאות הכרוכות בתשלום לעו"ד, ברוב הפעמים שכר טרחתו תלוי בגובה הפיצויים, מהם יקבל אחוזים. לכך יש לצרף את העלות הכספית אותה גובה רופא מומחה (עניין זה יכול להסתכם באלפי שקלים). לבסוף, והיה ובית המשפט החליט לקבל את תביעתו של המטופל, על הרופא או המוסד הרפואי יהיה לשלם את כל הוצאות בית המשפט.

דברים שכדאי לדעת

תביעות בגין רשלנות רפואית, לא חייבות להגיע לפתחו של בית המשפט. שני הצדדים יוכלו להגיע לפשרה מחוץ לכתליו. כמו כן, ישנה אפשרות לשלוח מכתב תלונה למשרד הבריאות. אמנם, והיה והתובע יגיש תלונה, הוא לא יקבל פיצויים כלשהם, אולם והיה והתביעה היא מוצדקת ויש לה עילה, משרד הבריאות יוכל לנקוט בהליכים כאלה ואחרים או כנגד המוסד הרפואי או כנגד הרופא שמואשם ברשלנות רפואית.

לסיכום

תביעה בגין רשלנות רפואית הינה נושא סבוך ומורכב למדיי. סיכויי ההצלחה של התובע לזכות בפיצויים, הולכם וגדלים אם הוא פנה לעו"ד מומחה בתחום בעל הוכחות בשטח. אם נפגעתם מרשלנות רפואית, לא מומלץ לבצע כל מהלך ללא ליווי של עו"ד.

בכל שאלה מקצועית בנושא רשלנות רפואית, פנו אלינו, משרד עורכי דין לענייני תביעות נזיקין נסים את כהן ניסן.