האם עורך דין תאונות אופנוע זהה לעורך דין תאונות רכב?

האם עורך דין תאונות אופנוע זהה לעורך דין תאונות רכב?

נתחיל מהתשובה לשאלה שבכותרת – כן. עורך דין העוסק בתאונות דרכים הוא עורך דין העוסק בכל סוג של תאונת דרכים – בין אם היא תאונת דרכים שנגרמה במהלך נסיעה על אופנוע בגלל רכב אחר, מפגע כלשהוא או תאונה עצמית (החלקה של רוכב האופנוע וכדומה) או תאונת דרכים של רכב בין אם הנפגעים הם אלו שיושבים ברכב או אלו שיושבים ברכב אחר, או הולכי רגל. עורך דין תאונת דרכים מייצג את הצד הפוגע או את הצד הנפגע, את מי שתובע את חברת הביטוח או את חברת הביטוח עצמה. עורכי דין לתאונות דרכים אמורים להיות מעורים בחוקי התעבורה כמו גם החוקים האחרים שרלוונטיים לתאונות דרכים.

תאונות אופנוע

תאונות הדרכים בישראל

ישראל לצערנו היא מדינה רוויית תאונות דרכים. הרשויות אומנם נלחמות עד כמה שהן יכולות בתאונות הדרכים אך עדיין נראה שבכל שנה ושנה המספרים רק עולים. הציבור מודע בדרך כלל לתאונות שמגיעות לתקשורת, תאונות שמסתיימות עם נפגעים קשים או עם הרוגים או תאונות שמתפרסמות בגלל הייחודיות שלהן (כמו רכב שנכנס בחנות וכדומה) אך יש עשרות ולפעמים מאות תאונות דרכים בישראל כל יום ולמזלנו רובן מסתיימות עם פגיעות קלות. יש מספר גורמים לתאונות הדרכים. הגורם הראשון הוא התשתיות, יש כבישים בעייתיים, משובשים או בלי גדר הפרדה או בעיות תשתיתיות אחרות.

יש את הגורם המכני שאלו תקלות ברכבים או באופנועים, וברוב המקרים התאונה לא נגרמת בגלל הגורם הזה אם כי הוא קיים. הגורם השלישי והעיקרי הוא הגורם האנושי. בטיחות הנהיגה בישראל נחשבת לירודה וטעויות האנוש הן רבות. כך לדוגמא כמות האנשים שמשחקים בסמארטפונים שלהם תוך כדי נהיגה היא גדולה מאוד ואפילו מבהילה, כמו גם אנשים שנוהגים תוך עייפות רבה או כאלו שנוהגים לאחר שתיית אלכוהול או שימוש בסמים (מה שנפוץ בעיקר אצל הצעירים) לנו זה אומר שכל אחד מאתנו חייב לקחת אחריות על עצמו, כל אחד חייב להיות אחראי יותר ובוגר יותר על מנת להקטין את כמות תאונות הדרכים. אם בכל זאת הייתם מעורבים בתאונת דרכים, הנה כמה טיפים מה לעשות מיד לאחר מכן בכדי לקבל מאוחר יותר את הטיפול המשפטי הטוב ביותר.

כמה טיפים – מה צריך לעשות לאחר תאונה? (בין אם היא ברכב או באופנוע)

  • בתאונה שאין בה נפגעים ואין צורך בהזמנת אמבולנס, יש צורך לרשום את כל הפרטים של הנהג השני כולל מספר תעודת הזהות שלו ומספר רישיון הנהיגה שלו. חשוב לעשות זאת מהר ואם הוא מסרב יש לצלם את הרכב שלו עם המספר וכך ניתן יהיה להגיע מאוחר יותר לפרטים שלו.
  • יש לתעד בכתב את השתלשלות האירועים כמה שניתן בסמוך לאירוע. לעיתים לא ניתן לשחזר את מה שקרה בתאונה מאוחר יותר אם בגלל שכחה של פרטים חשובים מסיבה טבעית ואם בגלל פגיעה פיזית שהתדרדרה.
  • יש לצלם את מקום התאונה ואת שני הרכבים או האופנועים. יש לתעד כל פרט בין אם זה תמרור שנמצא במקום ובין אם זה רמזור שקשה לראות אותו.
  • אם ישנם עדים לתאונה יש לבקש מהם פרטים על מנת שהם יוכלו לתת עדות מאוחר יותר. יש לקבל שם שלהם, מספר טלפון ופרטים נוספים אם הם מוכנים למסור (כמו כתובת מייל וכדומה)
  • אם ישנם נפגעים בתאונה, יש להזמין מידית אמבולנס (כמובן לפני כל מה שנכתב קודם) ואם יש יידע ברפואת חירום ויש אפשרו פיזית לכך, יש להגיש מידית עזרה ראשונה.
  • אין לסרב בשום אופן לפינוי באמבולנס, יש להתפנות לחדר מיון אם התבקשתם כך על ידי צוות האמבולנס.
  • בחדר המיון, יש לדווח לרופאים על כל בעיה רפואית שנגרמה עקב התאונה גם אם היא נראית לא משמעותית. כל כאב, כל אי נוחות, כל בעיה בתפקוד חייבים להירשם. חשוב לזכור, מה שלא נרשם כאילו לא קרה ועליכם לוודא בדו"ח של בית החולים שכל מה שאמרתם נרשם ואם משהו חסר יש להעיר את תשומת ליבו של הצוות הרפואי.
  • יש לזמן משטרה למקום כמה שיותר מהר מרגע קרות התאונה.
  • יש לשמור כל דבר שתיעדתם מהתאונה גם אם הוא נראה לכם זניח.
  • יש לשמור כל קבלה וכל אישור אחר על תשלום שנוגע לתאונה. זה יכול להיות קבלה על תשלום לאמבולנס, לחנייה בבית החולים או כל דבר אחר.
  • אין ליצור קשר עם גורמים בחברת הביטוח. חברת הביטוח תעשה הכול בשביל לשלם כמה שפחות פיצויים, ולעיתים היא שולחת חוקרים פרטיים סמוך מאוד למועד התאונה. אם אתם מאושפזים בבית החולים ומישהו שאתם לא מכירים שואל אתכם שאלות בנוגע לתאונה (מי שאינו מהצוות הרפואי או מהמשטרה) אל תענו לו לפני שפניתם לייעוץ משפטי. חברות הביטוח מגיבות מהר בעיקר כשמדובר על תאונה קשה שבעקבותיה הן תצטרכנה לשלם פיצויים גבוהים.
  • יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי כמה שיותר מהר. אומנם הטיפול המשפטי הוא לא משהו שקורה מיד לאחר התאונה אך עם תפנו במהירות לעורך דין רלוונטי הוא יסייע לכם ויגיד לכם מה לעשות מה שיכול להשפיע על גובה הפיצויים מאוחר יותר.
  • אל תקשיבו למי שלא מבין בתחום. הימנעו מיישום הצעות של חברים או בני משפחה בכל הקשור לטיפול המשפחתי ופנו לעורך דין מוסמך שיוכל לסייע לכם.

בעת פנייה למשרד עורכי דין שייצג אתכם בתביעת הביטוח בעקבות התאונה, יש לוודא שזהו אינו משרד שמייצג גם חברות ביטוח בכדי שלא יהיה ניגוד אינטרסים. בנוסף, חשוב לוודא שלמשרד יש את הניסיון הדרוש בטיפול במקרים מעין אלו ואם יש לכם המלצות ממישהו שאתם סומכים עליו, מה טוב.