הבדלים עיקריים בין מערכת המיסוי הישראלית והאמריקאית

הבדלים עיקריים בין מערכת המיסוי הישראלית והאמריקאית

בין ישראל ובין ארצות הברית יש לא מעט הבדלים בכל הנוגע למיסוי. יש אמנת מס בין ישראל ובין ארצות הברית על מנת למנוע כפל מס, ולפי דיני המיסוי האמריקאיים ישראלים שגרים בישראל אך יש להם גרין קארד או דרכון אמריקאי צריכים להגיש דו"ח לרשויות באמריקה, ועדיין יהיו מצבים בהם הם יידרשו לשלם מס בארצות הברית גם אם הם שילמו בישראל. הנה כמה דוגמאות להבדלים בין מערכת המיסוי הישראלית והאמריקאית, הבדלים שכל מי שעובר מישראל לארצות הברית או להיפך או שיש לו דרכון ישראלי ואמריקאי חייב להכיר.

על מערכת המיסוי הישראלית והאמריקאית

משיכה של כספים של דמי השתלמות, פנסיה או קופות גמל

בישראל לפי חוקי המס משיכה של דמי השתלמות, פנסיה או קופת גמל פטורים ממס לגמרי או שהם פטורים באופן חלקי, ויש מרכיבים שונים שמשפיעים על הפטור אם הוא מתקבל או שלא. בארצות הברית לעומת זאת כל הכנסה כזו, הכנסה מדמי השתלמות, מפנסיה או מקופת גמל נחשבת להכנסה לכל דבר ולכן היא חייבת במס.

הכנסה משכר דירה

בישראל ובארצות הברית יש לא מעט אנשים שמרוויחים משכירות. אלו יכולים להיות משקיעי נדל"ן ויזמים ויכולים להיות כאלו שקיבלו נכס נדל"ני בירושה אך בכל מקרה יש מדרגה שממנה משלמים על שכירות מס. בישראל כרגע המדרגה הזו עומדת על 5,070 ₪ ועד סכום כזה יש פטור ממס, וכל מה שמעבר חייב במס בהתאם לחוק. זו הסיבה שיש אנשים שלא לוקחים שכר דירה גבוה מזה למרות שהם יכולים, מכיוון שבחישוב פשוט הם מבינים שהם ישלמו יותר בגלל המס. בארצות הברית לעומת זאת אין את המדרגה הזו, כל שקל שנכנס משכר דירה חייב במס. זה רלוונטי בעיקר למי שחושב על השקעת נדל"ן בחו"ל ועל השכרת הנכס שלו.

הכנסה גבוהה

בישראל, מי שיש לו הכנסה גבוהה לא צריך לדווח על הכנסות מקרנות גמל ומהשתלמות מעבר להפקדות של המעסיק לקרנות הללו. בארצות הברית מי שמרוויח מעל ל-120,000$ בשנה חייב לדווח על הכנסות מדמי השתלמות ומקרנות גמל. בפועל זה אומר שיש עוד משהו לשלם עליו בארצות הברית מעבר למה שצריך לשלם בישראל…

עסקאות נדל"ן

היום ישנם לא מעט יזמי נדל"ן, ובישראל היזמים נהנים ממס מופחת או מפטר מלא ממס, וכך גם מי שאינו יזם אלא בעל דירה שרוצה למכור את הדירה שלו. בארצות הברית, רק מי שיש לו דירה שהוא גר בה עד עתה ועכשיו רוצה למכור אותה ייהנה ממס מופחת, אבל כל אחד אחר צריך לשלם מס מלא כרווח הוני.

הכנסה מעסק עצמאי

בישראל עצמאיים משלמים ביטוח לאומי, מע"מ ומס הכנסה ובארצות הברית יש מס נוסף – מיסוי מעסיק. מס זה הוא מס שמשולם לביטוח לאומי והוא בשיעור של 15% מהרווח נטו, וגם אם שולמו מיסים בישראל אי אפשר לקזז אותם בארצות הברית והם משולמים בנוסף.

הכנסות מריבית

כל מי שמרוויח בישראל מריבית צריך לשלם על כך מס. זה אומר שאם יש לו תיק השקעות או אם הוא מקבל ריבית מכל מקור אחר הוא צריך לשלם עליה מס והמס הזה הינו קבוע ואין מדרגות מס. בארצות הברית לעמת זאת הכנסה מריבית היא הכנסה שממוסה לפי מדרגות המס השולי, מה שאומר שאם המס השולי בארצות הברית יהיה גבוה מהמס הקבוע בישראל, אזרח ארצות הברית יצטרך לשלם את ההפרש.

השקעה לטווח קצר או ארוך

בישראל, אין שום הבדל מבחינת מס בין השקעה לטווח קצר או השקעה לטווח ארוך. זה אומר שמי שקונה נכס ומוכר אותו בתוך מספר חודשים ישלם אותו שיעור מס כמו מי שקונה נכס להשקעה ומוכר אותו לאחר כמה שנים, ובארצות הברית זה שונה. בארצות הברית רווחי הון לטווח קצר ממוסים על פי מדרגות המס השולי.

אמנת מס ישראל – ארצות הברית

אמנת המס בין ישראל לארצות הברית נועדה להגן על האזרח מתשלום עודף. היא כוללת סעיפים שונים אשר מסדירים בחוק מצבים בהם אזרחים מחזיקים בשני דרכונים בכדי שלא ישלמו יותר מידי מס ויש כמובן הגדרות ספציפיות למהו תושב ומהו עולה, הנה כמה נקודות מאמנת המס:

  • הכנסה מתמלוגים – מה שיקבע הוא המקום בו נמצאות הזכויות לתמלוגים, המקום בו הופקו התמלוגים.
  • דיווידנטים – במקרה כזה מה שיקבע הוא מקום מגוריו או מושבו של משלם הדיווידנטים.
  • מכירה של נכס אישי – מה שיקבע הוא המקום בו בוצעה העסקה. כך לדוגמא אם ישראלי קיבל בירושה דירה בארצות הברית והוא מכר אותה שם, הוא יצטרך לשלם לפי חוקי המס המקומיים.
  • הכנסה משירותים – מי שנותן שירותים שונים ישלם מס התאם למקום בו הוא נתן את השירותים. כך לדוגמא מתווך נדל"ן ישראלי שסייע לסגירת עסקה בארצות הברית, ישלם בהתאם לחוקי המס האמריקאי.
  • שירותים בכלי שייט או טייס – שירותים בכלי שייט או טייס ניתנים בדרך כלל בדרך, לא בישראל ולא בארצות הברית. חוקי המס במקרה כזה יחולו בהתאם למקור כלי השייט או הטייס.
  • הכנסה ממקרקעין – כל הכנסה ממקרקעין תחשב למס בהתאם לחוקי המס במקום בו הנכס נמצא.
  • רווחי עסקים – רווחי עסקים לעניין מס יחויבו לפי החוק בהם איש העסקים הינו תושב. כך לדוגמא ישראלי שיש לו עסקים בארצות הברית, ישלם מס בישראל במידה והוא רשום בה כתושב.

מי שלא בטוח אילו חוקי מס חלים עליו, החוקים הישראלים או האמריקאים, מומלץ שלא יבצע שום פעולה (השקעה בנדל"ן, מתן שירותים, התחלת עבודה וכדומה) לפני שיברר על כך, ואת זה כדאי לעשות באמצעות עורך דין מומחה במיסוי ישראלי ואמריקאי, עורך דין מקצועי ובעל ניסיון.

כתבות מומלצות