מהם זמני שהות המקובלים בישראל?

מהם זמני שהות המקובלים בישראל?

בישראל כמות המתגרשים גדלה לצערנו מידי שנה, והסטטיסטיקות מדברות על אחד מכל ארבעה זוגות שמתגרשים לאחר זמן מה מנישואיהם. במידה והזוג מחליט להתגרש ואין לו ילדים משותפים, המצב פשוט יחסית. בני הזוג מחלקים ביניהם את הרכוש או את הנכסים שלהם או שמגיעים להסדר כלשהוא לגביהם שמוסכם על שניהם במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב כשאין הסכמה בית המשפט יצטרך להחליט. אם יש ילדים לבני הזוג המצב כבר מורכב הרבה יותר מכיוון שצריך להגיע להסכמות לגבי הילדים, אצל מי הם יגורו ומתי הצד השני יוכל לראות אותם ולהיפגש עימם. לזמני שהות יש שתי אפשרויות:

הסכמה בין ההורים

המצב האידיאלי הוא שיש הסכמה בין ההורים לגבי הימים והשעות בהם ההורה שאינו ההורה המשמורן יפגוש אותם. גירושין הם גם ככה טראומה עבור הילדים, טראומה שצריך להקטין אותה עד כמה שניתן בשביל למנוע נזק לילדים, והסכמה בין ההורים היא דבר מבורך. זמני שהות המקובלים בישראל הם פעם או פעמיים במהלך השבוע ועוד סוף שבוע אחת לשבועיים, אך אם ההורים מסכימים ביניהם על מינון אחר של מפגשים ובית המשפט מאשר את ההסכם הזה אין בעיה. הבעיה מתחילה במקרים בהם אין הסכמה בין בני הזוג ובית המשפט צריך להחליט, ואז נכנסים פרמטרים שונים למשוואה.

 

אין הסכמה בין ההורים

מקרה בו אין הסכמה בין ההורים לגבי הסדרי הראיה הוא מקרה מורכב יותר כפי שציינו, ואין ספק שהמפסידים העיקריים הם הילדים ולכן כדאי לעשות הכול על מנת שכן תהיה הסכמה כזו. אי הסכמה בין הורים על הסדרי הראיה יכולה להיות מסיבות שונות. דוגמא אחת לכך היא נקמנות של אחד הצדדים. אלו מקרים שמגיעים בדרך כלל לאחר בגידה או לאחר פגיעה כלשהיא של בן זוג אחד בשני, והצד השני רוצה לפגוע כמה שיותר ומנסה לעשות את זה דרך זמני שהות.  מקרה נוסף יכול להיות מקרה בו יש פער דתי בין הצדדים, כשכל אחד מנסה למשוך את החינוך לכיוונו ורוצה שהילדים יהיו איתו כמה שיותר ולא יושפעו מהצד השני.

זמני שהות המקובלים

בישראל זמני שהות המקובלים מתחלקים לימים רגילים, לסופ"שים ולחגים. במהלך השבוע מקובל בדרך כלל שהילדים יהיו בימים ב' וד' עם הצד השני (בדרך כלל זה האב) בשעות אחר הצהריים כך שסדר יומם ייפגע כמה שפחות. במקרים מסוימים יש אף הסכמה שהילדים ישנו אצל הצד השני. לגבי סוף השבוע מקובל שהילדים יהיו שבוע אחד אצל האמא ושבוע אחד אצל האבא, וכשהם אצל האמא הם יהיו במהלך השבוע בימים ב' וה' אצל האב בשביל להקטין את הפרשי הימים ואת הפרידה מן האב. כשיש חגים במהלך השבוע הם מבטלים את הסדרי הראיה הקבועים הנוגעים לימים רגילים. בנוגע לסוף השבוע, יש כאלו שמסכימים שסוף השבוע יהיה לילה אחד ויש כאלו שמסכימים שהוא יהיה שני לילות, ואם מדובר על ילדים קטנים מאוד או תינוקות הראיה תהיה ללא לינה. בחגים נהוג לחלק בין שני ההורים באופן שווה עד כמה שניתן.

חופשות במהלך השנה ובחופש הגדול

זמני שהות המקובלים בחופשות הארוכות ממוסדות החינוך במהלך השנה (לא החופש הגדול) הם של חצי חצי כך ששני הצדדים ייהנו מהילדים. גם בחופש הגדול מקובל לחלק את ימי הראיה לשניים, וניתן לעשות את זה בקונסטלציות שונות כך לדוגמא יש כאלו שיעדיפו שבוע שבוע, יש כאלו שיעדיפו כל שבועיים, ויש כאלו שיעדיפו חודש חודש.

קבלת תסקיר סעד

יש מקרים מסוימים בהם בית המשפט או בית הדין הרבני צריכים לקבל תסקיר סעד. אלו מקרים בהם יש בעיה עם שני ההורים או עם אחד מהם ופקידת הסעד אמורה לחוות את דעתה אם כי בית המשפט או בית הדין הרבני לא חייבים לקבל את חוות הדעת. בסופו של דבר צריך לזכור, רווחת הילד וגדילתו הנורמאלית עד כמה שניתן היא זו שצריכה לעוד מול עיניהם של ההורים, וכשזה לא קורה אז פקידי הסעד ובית המשפט או בית הדין הרבני הם אלו שצריכים לקבל את ההחלטות הקשות.

עוד דברים שצריך לקחת בחשבון

כשמחליטים על הסדרי ראיה יש עוד דברים שצריך לקחת בחשבון. כך לדוגמא צריך לקחת בחשבון מה קורה אם ההורה המשמורן רוצה לעבור ולגור בחו"ל? האם הוא ייקח עימו את הילדים? מה קורה אם ההורה המשמורן רוצה לנסוע לחו"ל לתקופה ארוכה, ללימודים, עבודה או חופשה ארוכה? מה קורה אם אחד ההורים רוצה לעבור דירה בארץ, לאיזה רדיוס מביתו של ההורה השני הוא יוכל לעבור? יש לא מעט דברים שצריך לחשוב עליהם וכדאי לעשות את זה לפני שמגיעים להסכמות בכדי שלא יהיו אחר כך בעיות. במידה ושני ההורים משתפים פעולה זה הרבה יותר פשוט, הרבה יותר קל להגיע להחלטות והילדים חיים טוב יותר ובשקט יותר.

לדאוג לטובתם של הילדים

מי שמגיע למצב בו הוא מתגרש ויש לו ילדים, דבר אחד צריך לעמוד נגד עיניו – בריאות הפיזית והנפשית של הילדים. ילדים ניזוקים מאוד ממלחמות בין הורים, וכמה שההורים יהיו האחד נגד השני כך יהיה לילדים רע, וזה הזמן לגלות בגרות ובעיקר אחריות. מי שיגיע להסכמות לבד יעשה טוב ומי שלא יצטרך לשכור את שירותיו של עורך דין שמומחה בתחום. עורך דין שמומחה בתחום צריך להיות עורך דין בעל ניסיון רב, עורך דין שיש לו קבלות ממקרים קודמים. הוא אומנם מייצג את הצד ששכר את שירותיו אך הוא צריך להיות גם כזה שמבין עד כמה חשוב להגיע להסכמות בשביל הילדים. אל תתפשרו על עורך דין פחות מהטוב ביותר.

כתבות מומלצות