פיצויים בגין רשלנות רפואית – עשה ואל תעשה

פיצויים בגין רשלנות רפואית – עשה ואל תעשה

ההגדרה של רשלנות רפואית היא שירותים רפואיים כלשהם שחרגו מרמת הזהירות הסבירה, רמת זהירות שכל איש רפואה אחר באותו התפקיד היה נוהג בה ובסופו של דבר היא הובילה לנזק כלשהוא. שני התנאים הללו חייבים להתקיים ואם אחד מהם לא זו אינה רשלנות רפואית, ועל רשלנות רפואית אם היא הוכחה ניתן לקבל פיצויים. מקרה של רשלנות רפואית צריך להתנהל על ידי עורך דין מכיוון הוא מכיר את החוק על פרטיו ויודע איך לדאוג לאינטרס של הלקוח שלו, מה גם שהוא יכול למנוע מהלקוח לעשות טעויות שיעלו לו ביוקר.

רשלנות רפואית - בית משפט

שלל מקרים של רשלנות רפואית

רשלנות רפואית היא אם כן שם כולל לכל סטייה מהמקובל ולנזק בעקבותיה, והיא יכולה להיות בתחומים רפואיים שונים. היא יכולה להיות תחום ההיריון והלידה, יכולה להיות בתחום האסתטיקה, בתרופות, באי זיהוי של בעיה רפואית חמורה שגרם להתדרדרות במצב ובמקרים רבים אחרים. דוגמא אחת מיני רבות לרשלנות רפואית היא מצב בו אישה בהריון חשה שמשהו לא בסדר עם העובר וכשהיא מגיעה לרופא שלה היא לא מקבלת התייחסות מתאימה כמו שהייתה אמורה להיות בהתאם לתלונות שלה. במקרה כזה אם ההיריון מסתיים במות העובר או בנזק כלשהוא והאישה יכולה להוכיח את הקשר בין ההתייחסות הלא רצינית ובין התוצאה בהתאם למקרים אחרים, זו יכולה בהחלט להיות עילה לתביעת רשלנות רפואית.

על מה תובעים?

תביעת רשלנות רפואית מתחלקת לשניים. הפיצוי המידי או מה שקרוי "נזק מיוחד" והנזק הכללי. הנזק המיוחד הינו כל ההוצאות שכרוכות בטיפול בבעיה שנוצרה בעקבות הרשלנות הרפואית – טיפול רפואי, סיוע, נסיעות, אי קבלת משכורת בזמן, והנזק הכללי הוא ההשלכות העתידיות שיכולות להיות כאב כרוני ממנו יסבול הנפגע, מראה חיצוני בעייתי שעלול לגרום לפגיעה חברתית, אי יכולת השתכרות עתידית וכדומה. התביעה היא אם כן על כל מה שקורה לאחר קרות המקרה ועל כל ההשלכות של הרשלנות הרפואית.

עשה

  • קבל חוות דעת רפואית על המקרה – יש לא מעט מקרים בהם אנשים נוטים לחשוב שהמקרה שלהם הוא מקרה של רשלנות רפואית כשבפועל זה לא ככה. כך לדוגמא במקרים של תופעות לוואי מוכרות יש שיקשרו אותן לטיפול הרפואי בלי לדעת שלא מדובר על רשלנות. לכן חשוב לקבל חוות דעת רפואית ממי שאין לו נגיעה למקרה הספציפי ובעיקר לא מי שקשור למוסד הרפואי, וכך ניתן לדעת האם יש פה בכלל עילה לקבלת פיצויים בגין רשלנות רפואית או שלא. כך גם סיבוכים רפואיים שונים שקורים לאחר קבלת תרופה מסוימת או ביצוע ניתוח כלשהוא, במקרים רבים הרשלנות הרפואית היא "תחושת בטן" של הנפגע ותו לא.
  • שמור מסמכים – לכל מסמך יש חשיבות כשמדובר על רשלנות רפואית. זה יכול להיות מסמך שמתעד את הטיפול, מסמך שמתעד מצב רפואי בזמן נתון כלשהוא או כל מסמך אחר. גם אם אתה בטוח שאין למסמך שבידיך נגיעה לעניין שמור עליו ותן למי שמומחה בתחום להחליט האם הוא רלוונטי או שלא.
  • תעד הכול! – בהמשך לטיפ הקודם, נסה לתעד כל מה שאפשרי בנוגע למקרה וזה אומר לצלם, להקליט ולתעד כל מה שאפשר במסגרת החוק. תיעוד כזה יכול לסייע בשלב מאוחר יותר בתביעה.
  • קח ליווי משפטי – יש לא מעט נפגעים אשר חושבים שאם הם יבצעו את ההליך לבד הם יקצרו אותו והם מנסים להסדיר את נושא הפיצויים בעצמם וללא ליווי משפטי. רשלנות רפואית היא תחום סבוך שמי שלא מעורה בו ויודע איך להתנהל יכול לגרום לא מעט נזק ואף להפסיד בתביעה. הפתרון הוא עורך דין מומחה בתחום הרשלנות הרפואית שיעשה את העבודה כמו שצריך, בסדר הנכון ובאמצעים הדרושים.

אל תעשה

  • אל תתקשר עם הצד הנתבע – יש תובעים שמתקשרים עם הנתבע בדרכים שונות. זו יכולה להיות שיחת טלפון ואלו יכולים להיות מכתבים, אך חשוב לא לעשות את זה. כל מכתב כזה יכול לשמש כנגד הנתבע וכדאי לתת לעורך הדין לעשות את העבודה שלו ולנהל את התקשורת עם הנתבע.
  • אל תפנה לנציב קבילות הציבור – פנייה אל נציב קבילות הציבור ללא התייעצות עם עורך דין מומחה עלולה להיות בעייתית ועלולה אף היא לפגוע בתביעת הרשלנות הרפואית.
  • היזהר מאנשים זרים – במקרים רבים הנתבעים מבוטחים בביטוח אחריות מקצועי וחברת הביטוח שלהם תעשה הכול על מנת להוכיח שלא מדובר על רשלנות רפואית ולמטרה הזו היא גם תפעיל חוקרים פרטיים מטעמה. אם אנשים זרים שואלים אותך שאלות בקשר למקרה אל תשתף פעולה בשום אופן! גם אם כל מה שאתה אומר הוא אמת עדיין צורת הצגת הדברים עלולה לפגוע בתביעה. חשוב להיזהר מאוד בתקופה הזו ולא לספק מידע לאף אחד בסביבה.
  • אל תתפתה להצעות – ישנם מקרים של רשלנות רפואית בהם הצד שכשל מנסה "לסגור את הסיפור" עם איזו הצעה כספית, וזה יכול להיות איש המקצוע עצמו או הגוף שעומד מאחוריו (בית חולים, קופת חולים וכדומה) הצעה כזו יכולה לעיתים להיות מפתה בעיקר למי שסכום הכסף המוצע יכול מאוד לעזור, אך חשוב לזכור שאפשר לקבל הרבה יותר עם ליווי משפטי מתאים ולכן אסור להתפתות להצעות.

בשורה התחתונה, מקרים של חשד לרשלנות רפואית מחייבים ליווי של עורך דין מקצועי ובעיקר אחד עם ניסיון של מקרי רשלנות רפואית. כדאי עוד יותר שיהיה גם ניסיון עם מקרים דומים למקרה הספציפי וחשוב שתהיה כימיה עם עורך הדין כבר מהפגישה הראשונה. קבלת פיצויים בגין רשלנות רפואית לא קורית תוך זמן קצר אך עם טיפול מקצועי הפיצויים יהיו הולמים וישקפו את מידת הפגיעה.

בכל שאלה מקצועית בנושא רשלנות רפואית, פנו אלינו, משרד עורכי דין לענייני תביעות נזיקין נסים את כהן ניסן.