זמני שהות מקובלים

זמני שהות מקובלים

גירושין הם אף פעם לא דבר נעים, הם מלווים לעיתים בסכסוכים ומריבות, אי הסכמות ומעורבות של גורמים שונים וכמובן גם דרישות כספיות של האחד מהשני. כשמעורבים ילדים בסיפור הכול הופך להיות הרבה יותר מסובך ואם ההורים משכילים להגיע להסכמות האחד עם השני כולם רק מרוויחים מכך ובעיקר הילדים. יש לא מעט מקרים שמגיעים להכרעת בית המשפט בכל מה שקשור למשמורת על הילדים או במילים אחרות, אצל מי הילדים יגורו דרך קבע, וההורה שהילד גר אצלו נקרא משמורן.

 

זמני שהות מקובלים

זמני שהות מתייחסים לצד שאינו המשמורן, זה שהילד או הילדים אמורים לבקר ואף לשהות במחיצתו גם בלילה בהתאם להסכמים. יש שתי דרכים לקבוע את הסדרי הראייה בין ההורה הלא משמורן לבין הילדים:

  1. הסכמה של שני ההורים – יש לא מעט מקרים בהם ההורים מבינים שעדיף לא להגיע לבית המשפט בשביל להכריע בעניין הסדרי הראייה. הם יושבים יחד עם עורכי דינם ומחליטים באילו ימים הילדים יהיו אצל ההורה המשמורן ובאילו ימים הילדים יהיו אצל ההורה שלגביו נקבעו הסדרי הראייה. זה כולל כמובן גם הסכם על סופי השבוע, על החגים ועל שאר ימות השנה, כולל הסכם לגבי נסיעות לחו"ל, חופשות וכדומה. מצב כזה כמו כל הסכמה הוא כפי שציינו האידיאלי.
  2. זמני שהות​ על פי החלטת בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה – במקרים בהם אין הסכמה בין שני ההורים, אין החלטת לגבי הימים והשעות בהם יהיו הילדים אצל כל צד, מי שיכריע הוא בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, תלוי איפה נפתח תיק הגירושין.

תסקיר סעד

במידה והסוגיה מגיעה לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, הוא ימנה מטעמו פקידת סעד אשר תערוך דו"ח שנקרא "תסקיר סעד". דו"ח זה יערך לאחר שהיא בוחנת את שני הצדדים, איפה הם גרים מה מצבם הסוציואקונומי, האם היו תלונות על אלימות או האם יש סיבה כלשהיא שאחד מן הצדדים יסומן כבעייתי. פקידת הסעד תכתוב בתסקיר על מי היא ממליצה מבין שני ההורים שיהיה ההורה המשמורן, ומה יהיו הסדרי הראייה של ההורה השני.

ההסדרים המקובלים

הסדרי הראייה המקובלים אמורים לענות על הצורך של שני ההורים, זה שהוגדר כמשמורן וזה שלגביו נקבעו הסדרי הראייה. ההסדרים מדברים על פעמיים בשבוע בשעות אחר הצהריים והערב בהם יהיה הילד בהסדר הראייה, ובסופי שבוע פעם פה ופעם פה. ניתן לקבוע שסופי השבוע יתחילו ביום חמישי בערב ויסתיימו ביום ראשון בבוקר וההורה שהילד אצלו ידאג לקחת אותו למוסד הלימוד שלו, וכך החלוקה היא שווה בין שני הצדדים בסופי השבוע. בנוסף, הסדרי הראייה המקובלים מדברים גם על החגים, ימים בהם הילד יהיה פעם אצל ההורה האחד ופעם אצל ההורה השני, ובכל שנה החגים מתחלפים מה שאומר שאם בשנה אחת הילד היה בליל הסדר אצל האימא, בשנה שלאחר מכן הוא יהיה אצל האבא וכך גם עם שאר החגים.

הסדרים מורחבים

מעבר להסדרי הראייה הבסיסיים יש אופציות שונות לזמני שהות מורחבים הנה כמה דוגמאות לכך:

  • אופציה אחת לזמני שהות מורחבים היא שבמידה והילד נמצא אצל ההורה המשמורן בסוף השבוע, הוא יהיה אצל ההורה הלא משמורן 3 פעמים באמצע השבוע. כך החלוקה תהיה שווה יותר וכך הילד יראה את שני הוריו ימים רבים יותר במהלך השבוע.
  • שבוע שבוע – יש מקרים בהם מתקבלת ההחלטה על שבוע – שבוע, מה שאומר בפשטות, שבוע אחד אצל הורה מסוים ושבוע שני אצל ההורה השני, תלוי כמובן מה תהיה טובתו של הילד.
  • חופש גדול – החופש הגדול הוא זמן בו הילדים נמצאים ימים רבים בבית ולא במוסדות החינוך. ברוב המקרים בחודש הראשון ישנה קייטנה ואז הסדרי הראייה יכולים להיות כרגיל, ובחודש השני של החופש הגדול ניתן לחלק את הזמן בין שני ההורים כך ששניהם יוכלו להתפרנס אך מצד שני גם להיות עם הילדים. חלוקה כזו יכולה להיות שבועיים – שבועיים.

תנאים מיוחדים

בהסדרי הראייה במסגרת הסכם הגירושין מומלץ לחשוב על כל פרט קטן כגדול בכל מה שקשור למשמורת ולהסדר הראייה. כך לדוגמא חשוב להחליט על רדיוס מגורים מקסימלי בו האם יכולה לגור (בעיקרון במקרים רגילים ההורה המשמורן יהיה באופן אוטומטי האם) בכדי שלא יהיו בעיות לאחר מכן עם הסדר הראיה. בעיות כאלו יכולות להיות אם האם החליטה לעבור דירה למקום מרוחק, מקום אליו האבא לא יוכל להגיע בכדי לראות את ילדיו ובטח לא יוכל לקחת אותם אליו או שלא יוכל להרשות לעצמו כלכלית את הוצאות הנסיעה, הדלק, הפסד זמן עבודה וכדומה. כך גם לגבי מעבר לחו"ל, ניתן לקבוע בהסדר מיוחד שהאם לא תוכל לעבור לגור לחו"ל עד שהילדים יהיו ברשות עצמם ואם כן האב הוא זה שיהיה המשמורן.

הפרה של הסדרי הראייה

הסדרי הראייה עלולים גם להיות מופרים על ידי מי משני הצדדים מסיבות שונות. זה יכול להיות האב שלא מחזיר את הילדים בזמן או לא מחזיר אותם למקום שהוסכם בהסדר הראייה כמו מוסד החינוך, וזו יכולה להיות גם האם שמנצלת את כוחה ומנסה באמצעות הסדרי הראיה לכפות על האב דברים מסוימים כמו הוצאות כלכליות שהוא לא אמור להוציא.

סיוע של עורך דין

כל מקרה של הסדר ראייה בין אם בהסכמה בין שני ההורים ובין אם בהחלטה של בית המשפט או בית הדין הרבני, מצריך ליווי משפטי. עורך דין מומחה בתחום מכיר את רזי החוק ויודע לסייע ללקוח שלו להשיג את מבוקשו או לפחות את מרבית הדברים שהוא רוצה.