דמי מזונות ילדים בתמצית

דמי מזונות ילדים בתמצית

בישראל תיק גירושין יכול להיפתח ולהתנהל או בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, תלוי איפה לראשונה הוגשה הבקשה לפתיחת התיק, ויש מרכיבים בהסכם הגירושין שיש להם נגיעה לדין הדתי בשני המקרים. אחד מהם הוא דמי המזונות, כספים שאמורים להחזיק את הילד ולדאוג לכל צרכיו עד שיוכל לעשות זאת בעצמו, עד שיוכל לפרנס את עצמו ולדאוג לעצמו.

דמי מזונות ילדים בתמצית

חוק השיפוט בישראל קובע אם כן שנישואין וגירושין יעשו על פי הדין הדתי, מה שאומר שיהודים לפי חוקי הדת היהודית ומוסלמים לפי חוקי הדת המוסלמית. דמי המזונות הם לפי ילד ולא גלובאליים למשפחה, והחובה לשלם אותם מתחלקת בין גילאים שונים:

  • עד גיל 6 – עד גיל 6 על האב לשלם מזונות וזו חובה שאין הוא יכול להתנגד לה.
  • עד גיל 15 – בין גיל 6 לבין גיל 15 נחשבים דמי המזונות ל"דין צדקה" מה שאומר שהאב מחויב לשלם מזונות רק בכל מה שקשור לנושאים מהותיים בחייו של הילד כמו כלכלה, מזון, חינוך וכדומה.
  • בין גיל 15 לגיל 18 – תשלומי המזונות בטווח הגילאים הזה גם הם מדין צדקה מה שאומר בהתאם לרמת ההשתכרות של האב. בטווח הגילאים הזה נכנס פרמטר נוסף והוא יכולת ההשתכרות של האם, ונבדקת גם האפשרות להשתתפות שלה בדמי המזונות.  (חלוקה יחסית בין ההורים)
  • במהלך השירות הצבאי – בעבר החובה לשלם מזונות הייתה עד גיל 18 שזהו הגיל בו הילד יוצא לעולם הגדול ויכול להתפרנס ולדאוג לעצמו. אך בישראל המצב שונה לגמרי, בישראל יש חובת גיוס ובשנים הללו רוב החיילים לא יכולים לפרנס את עצמם, ולכן הורחבה חובת תשלום דמי המזונות עד גיל 21, גיל השחרור או המעבר לשירות קבע ולקבלת משכורת מצה"ל. חשוב לציין שדמי המזונות במהלך השירות הצבאי יורדים לשליש מדמי המזונות המלאים.

בן סרבן

זהו מקרה נדיר ביותר, מקרה בו הילד מוכרז כ"מורד" מכיוון שהוא מזלזל באב, תוקפני אליו או מסרב להיפגש עימו. במקרה כזה על האב מוטלת החובה לעשות כל שביכולתו בכדי להתפייס עם הילד שלו ולהוכיח לבית המשפט או לבית הדין הרבני שלא הוא זה שגרם למצב הזה והמצב הנוכחי אינו תגובה של הילד למעשים של האב, במקרה כזה הילד עשוי לאבד את הזכויות שלו לדמי מזונות. שוב, מדובר על מקרים נדירים ביותר ובית המשפט עושה הכול על מנת שזה לא יגיע למצב הזה, ובין השאר מפנה את הילד ואת אביו לקבלת טיפול וסיוע לשיקום היחסים ביניהם.

חישוב דמי המזונות

חישוב דמי המזונות מתבצע על ידי בית המשפט או על ידי בית הדין הרבני, ויש חישוב מובנה על פי נוסחה קבועה. ההכנסה כוללת את שיעור ההכנסה של שני ההורים, כמה ילדים יש להם ומהי החלוקה של המשמורת ביניהם, מי המשמורן ומי זה שרואה את ילדיו בהסדר ראייה.

משמורת משותפת

ברוב המקרים המשמורת היא של אחד ההורים בדרך כלל האימא, זו שמוגדרת כ"הורה משמורן", וההורה השני, האבא, הוא זה שרואה את ילדיו בהסדר ראייה. רוב הטיפול השוטף הוא של ההורה המשמורן וההורה השני מטפל בילד רק בימים שנקבעו. משמורת משותפת היא חלוקה של זמני הטיפול בילד כמו גם השהייה שלו בין שני ההורים, חלוקה שווה שמטילה את האחריות המלאה על שניהם. יש רבים שנוטים לחשוב שבמקרה של משמורת משותפת אין תשלום של דמי מזונות מצד האבא, מה שאינו נכון. במשמורת משותפת יש אומנם הפחתה של תשלום דמי המזונות של כ-20%, אך היא לא מתבטלת לגמרי.

מזונות זמניים

מקרים רבים של גירושין מתחילים עם פרידה, שטווח הזמן בינה לבין הגירושין בפועל יכול להיות של שבועות, חודשים ואפילו שנים ארוכות. במקרה כזה הילד בדרך כלל יהיה עם האמא אך בזמן הזה היא צריכה לממן אותו ולדאוג לכל צרכיו. במקרה כזה יכולה האמא לפנות לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה, ולבקש קביעת דמי מזונות זמניים. בני הזוג יכולים גם לעתור שניהם ולבקש בתקופת הזמן הזו אישור של הסכם זמני או קבוע, במידה והם הגיע להסכמות ביניהם.

אי תשלום מזונות

אי תשלום מזונות מצד האב יכול להביא את האם למצב כלכלי קשה במקרים מסוימים, והחוק מאוד נוקשה בכל מה שקשור לזה. אם האב לא משלם את דמי המזונות שנקבעו או משלם רק את חלקם או הפסיק לשלם לאחר תקופה בה הוא כן שילם, ישנן שתי אופציות שניתן לממש. הראשונה היא פתיחת תיק בהוצאה לפועל נגד האבא, פתיחת תיק שתכביד עליו ותשכנע אתו בכל דרך לחזור ולשלם. זה יכול להיות משולב עם צו עיכוב יציאה מהארץ, בקשה למאסר או כל מנוף לחץ אחר שניתן להפעיל עליו בכדי שזה יקרה. האופציה השנייה הינה סיוע של המוסד לביטוח לאומי. במקרה של אי תשלום מזונות האימא צריכה כמה שיותר מהר לקבל סיוע לפחות עד שהמצב עם האבא יסתדר, והביטוח הלאומי עם חוק הבטחת תשלום המזונות (1972) קובע שמי שבן זוגה לא משלם לה יכולה לפנות ולבקש לקבל את דמי המזונות מהביטוח הלאומי. במקרה כזה תיבחן יכולת ההשתכרות של האמא והיא תקבל סכום מוגבל בהתאם לחוק.

תשלום מזונות הוא מרכיב משמעותי מאוד בכל תיק גירושין. במידה ואין לזוג ילדים הכול הרבה יותר פשוט, אך במידה ויש אז הכול הרבה יותר מסובך ודמי המזונות עשויים להשפיע על רמת החיים של שניהם. של האמא, עד כמה היא תוכל לגדל את ילדיה ובאיזו רמת חיים, וכך גם האב, האם דמי המזונות ישפיעו עליו בצורה כזו שאיכות חייו תיפגע.