הסכמי גירושין – כל מה שעליך לדעת

הסכמי גירושין, במרבית המקרים, נחשבים לפיק, לשיא, לסיומה של סאגה ארוכה וממושכת, בה שני אנשים, שעד לפני זמן לא רב, ראו האחד בשנייה את כל עולמם, את החבר הכי טוב שלהם, האדם שאיתו ירצו לבלות את כל חיים ולהזדקן איתו ביחד, נלחמים האחד בשנייה. לא רק כדי לשפר עמדות ולהשיג "יותר" מבחינה אובייקטיבית (דמי מזונות גבוהים יותר, זמני שהות טובים יותר, נתח גדול יותר ברכוש המשותף) אלא, לפעמים, נלחמים על מנת להציק, להזיק, לפגוע. לא ניכנס לאספקטים הנפשיים המורכבים של הסיטואציה הלא קלה הזו, רק נציין, כי בחלק גדול מהמקרים, מעורבותו של עורך דין הוגן והגון (כזה שרואה, בשורה התחתונה, את טובת כל הצדדים, בעיקר – טובתם של הילדים הנמצאים בתווך) יכולה להנמיך את הלהבות למינימום האפשרי, ולהביא את שני הצדדים הניצים למצב בו הם יושבים יחדיו לשולחן הדיונים ומגבשים יחדיו הסכם גירושין הוגן, שיעגן את זכויותיהם וחובותיהם של כל הנוגעים בדבר בדרך הטובה וההוגנת ביותר.

הסכמי גירושין - כל מה שעליך לדעת

מהם, בעצם, הסכמי גירושין?

הסכם גירושין הוא מסמך משפטי מחייב, אשר מעגן ומסדיר את האופן בו יתנהלו חייהם של בני הזוג לשעבר ושל ילדיהם המשותפים, מזמן חתימתו והלאה. ככזה, הוא כולל ארבעה סעיפים (או ארבעה נושאי התמקדות) מרכזיים:

הגירושים עצמם

חלק זה בהסכם ממוקד בתהליך מתן הגט אשר מבוצע בבית הדין הרבני. אם נדמה לכם שחתונתכם שבוצעה במסגרת נישואים אזרחיים בחו"ל או בארץ, פוטרת אתכם מגירושים דתיים, תחשבו שוב. כל עוד אתם נחשבים כ"נשואים" בעיני החוק, תהיו מחויבים בגירושים בטקס דתי בבית הדין הרבני. אם אתם נמצאים בחוסר ודאות האם הנישואים הללו אכן הגיעו לסיומם, או שקיים בליבכם סיכוי להצלתם, בפרק זה תוכלו לשלב את נושא ההסכמה על ניסיונות שמטרתם השגת שלום בית, תקופת פרידה ניסיונית, טיפולים זוגיים / משפחתיים וכיו"ב. הקפידו שלא לגלוש בפרק זה להטלת סנקציות או לסחטנות, מאחר, ועפ"י ההלכה, גט חייב להינתן מרצון, וגט אשר איננו ניתן מרצון איננו תקף ("גט מעושה") בפני בית הדין הרבני.

מזונות הילדים

אם המטרה היא ליישר את ההדורים מבלי להצטרך להגיע לבית הדין למשפחה (צעד, שלרוב, אף אחד איננו מרוויח ממנו, חוץ מעורכי הדין), עדיף שתגיעו להסכמה ואתם בעצמכם תחליטו, תסכמו ותקבעו את דמי מזונות הילדים אשר מקובלים על שניכם. מאחר וקביעה זו מתבססת על רמת החיים העכשווית של ילדיכם, חשוב להצטייד בנתונים העדכניים (כדפי חשבונות בנק ופירוטי כרטיסי אשראי), אשר יתנו לכם תמונה אמיתית ועדכנית של ההוצאות החודשיות הנוגעות להם.

אם אתם מהססים האם לקחת את העניין לבית המשפט או לא, חשוב לציין, כי במקרים של תביעת מזונות, השופט/ת אשר יושבים בדין אינם מכירים אתכם, ולכן, מניפולציות (כניפוח מזונות או הסתרת הכנסות) אפשריים ומתרחשים. כאשר מדובר בהטיית דין מסוג כזה, הנפגעים העיקריים הם הילדים, ולכן, רצוי שלא להגיע לכך.

משמורת הילדים

חלק זה עוסק במשמורת ובהסדרי הראיה. כלומר, מי מכם יהיה ההורה המשמורן, זה שאיתו יגורו ויבלו הילדים את מרבית זמנם, ובאיזה זמני שהות יזכה ההורה השני. אופציה נוספת הקיימת בנושא, היא משמורת משותפת, שבמהלכה, שני ההורים נשארים משמורנים, למרות שאינם חיים יחד. בתיאוריה, זה נשמע מעולה, אולם במציאות, במיוחד לאחר שהזמן חולף, וכל אחד מכם מפתח מערכת יחסים זוגית חדשה, מביא ילדים נוספים לעולם, המצב עלול להפוך למסובך לכל הנוגעים בדבר.

חלוקת הרכוש המשותף

מאחר ולחתימותיכם על הסכם הגירושין יש תוקף מחייב, אסור לכם לחתום עליו כאשר אין בידיכם את כל המידע האמיתי והעדכני על כל הנכסים של כל אחד מכם. זאת, מאחר ובמידה וחתמתם על ההסכם, ולאחר מכן גיליתם נכס שהוסתר מכם, מבחינה חוקית, לא תוכלו לתבוע את חלקכם בו!

יחד עם זאת, נהוג לשלב בחלק זה סעיף סנקציה, המודיע, כי במידה ויתגלה כי הוסתר קיומו של נכס כזה, הצד המרומה יזכה לנתח גדול יותר בו, מאשר היה זוכה לו היה מודע אליו בעת עריכת הסכם הגירושין. הטלת סנקציה מסוג זה גם "מעודדת" את הצד ששוקל להסתיר נכסים, שלא לעשות כן.

האם הסכמי גירושין הם סופיים?

בכל הסכם גירושין, כחלק מובנה, מופיע סעיף אשר מצהיר על כך כי אתם מוותרים על תביעות וטענות עתידיות. הסעיף נועד על מנת להקנות להסכם הגירושין מעמד סופי ובמקביל, אף לסמל את תחילתו של הפרק החדש בחיי כל אחד משניכם. לכן, עליכם להקפיד ולא לחתום על ההסכם, אלא רק אחרי שאתם בטוחים במאת האחוזים, כי ההסכם הינו ממצה ומקיף, וכי הוא מבוסס על כל הנתונים הקיימים בידיכם, וכי אין נתונים נוספים אשר עלולים לצוץ פתאום ולשנות את התמונה או את תנאי ההסכם. חשוב מאד להיות בטוחים בכך בטרם החתימה על ההסכם, מאחר וכפי שכתבנו כבר קודם, יש לו תוקף סופי ומחייב, מרגע שהוא נכתב.

טיפ קטן לסיום:

ברור כי גירושין המתנהלים ברוח טובה ומתוך רצון טוב של שני הצדדים הינם נדירים, מאחר ולרוב, למצב הגירושין אתם מגיעים כשאתם "טעונים" ויש לכם בטן מלאה על בן/בת הזוג ועל מערכת היחסים הזוגית-משפחתית. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי גם כשאינכם בני זוג יותר, אתם עדיין מתפקדים כהורים לילדיכם, וכל הסכם או התנהלות שלכם מכאן והלאה, חייבים להיות מתוך ההכרה בכך!