עשה ואל תעשה בהסכם גירושין

הסכם גירושין נחשב לסיומו הרשמי של פרק בחייכם. לעיתים, מדובר בסאגה ממושכת שבה שני אנשים, שעד לא מזמן, ראו האחד בשנייה את האדם האחד והיחיד איתו ירצו לבלות את כל חייהם, עוברים לשני צידיו של המתרס. הם נלחמים ביניהם, לא רק על מנת לשפר את העמדות ולהשיג נתח חומרי ושליטה רבים יותר, אלא, לעיתים קרובות, הם נאבקים על מנת להכאיב ולפגוע בצד השני, זה, שעד לא מזמן, היה האדם האהוב עליהם. באמצע של כל הסיפור המורכב והלא קל רגשית וחומרית הזה, מצויים הילדים, אשר הסכם גירושין הוגן, הוא הדרך היחידה להכניס קצת סדר בבלגן אליו נקלעו חייהם שלא באשמתם. הסכם גירושין הוגן, המלווה בעורך דין שטובת כל הנוגעים בדבר מצויה כנגד עיניו, מעגן את זכויותיהם וחובותיהם של הצדדים בעניין, כדי לקבוע את הדרך נכונה בה יתנהלו החיים מנקודה זו והלאה. כמובן שמאחר ומדובר בבני אדם, כולנו עלולים לטעות, ולכן, ישנם מספר עצות עשה ואל תעשה הנוגעות להסכם הגירושין ולכל מה שסביבו.

הסכם גירושין נחשב לסיומו הרשמי של פרק בחייכם

"עשה" בהסכם גירושין

גלו הוגנות – ברור לכל כי כל אחד מהצדדים בהסכם דואג לאינטרסים שלו, אבל, אין זאת אומרת, כי בהכרח, מדובר בפגיעה בצד השני. לכן, הסדר גירושין הוגן לכל הצדדים הוא ההסכם אליו יש לשאוף.

תשאפו להליך מהיר ככל האפשר – הליכים ארוכים (במיוחד כאשר המדובר בגירושין) פירושם זמן, כסף ואמוציות שמסתבכות. לכן, שאפו לקצר את התהליך ככל שניתן.

דאגו לזכור כי טובת הילדים נמצאת במרכז העניין – עיקר השפעתו של הסכם גירושין ניכר ברמת חייהם של הילדים. התייחסו לכך בכל שלב ובכל צעד שאתם עושים לאורך התהליך.

קבלו אינפורמציה רבה ככל שניתן על הנכסים הקיימים – היקפם של אותם "קלפים" (או רכוש סמוי) שמחזיקים בן/בת הזוג ללא ידיעתכם עשוי להגיע להיקף גדול, כך שאם קיים צורך, היעזרו באנשי המקצוע המתאימים כדי לבדוק את קיומם. כן, זה נשמע מעט אירוני על רקע אותה "הגינות" שאליה יש לשאוף בניסוח הסכם גירושין, אבל מדובר בחלוקת רכוש הוגנת, שמטרתה לאפשר לילדיכם רמת חיים טובה ככל האפשר.

התעלמו מעצותיהם של "יודעי דבר" – כשאתם נמצאים בעיצומו של תהליך, תמיד תצוצנה "הנשמות הטובות" שתייעצנה לכם לפעול בדרך זו או בדרך אחרת. לפעמים, זה "בזכות" תהליך הגירושין אותו הם עברו, לעיתים, סתם, כי כבר שנים הם מתעבים את בן/בת הזוג שלכם. אל תיפלו בפח הזה!

היעזרו בייעוץ משפטי מתחילת התהליך – ההמלצה הגורפת גורסת כי אין לעשות, ולו צעד אחד, בתהליך הגירושין, ללא עורך דין המייעץ ומלווה אתכם. לעיתים קרובות, נדמה לזוג הנפרד כי מדובר בפרידה ידידותית ורגועה, אבל כשמגיעים לתכל'ס – לרכוש, לשליטה, להסדרי משמורת וראיה של הילדים – הפרידה ה"ידידותית" מגלה את פניה האמיתיים והופכת למאבק אמיתי, בו כל אחד מהצדדים איננו מהסס להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותו. בנקודה זו, קשה יהיה להשיב את הגלגל לאחור, וגם עורך דין טוב עלול שלא להיות מסוגל לתקן את מה שנהרס.

אל תעשה בהסכם גירושין

אל תצאו מנקודת מבט ראשונית כי צפוי לכם מאבק – "מחשבה יוצרת מציאות" איננה סתם אמירה רוחנית סתמית, אלא עקרון בפסיכולוגיה ובסוציולוגיה. כאשר אתם מתכוננים לגרוע ביותר, לעיתים, מבלי משים, התנהגותכם גורמת גם לצד שכנגד לפעול בהתאם. מה, שכמובן, יוצר את הבעיה, או מקצין אותה. לכן, קוו לטוב, אבל התכוננו לגרוע ביותר (ע"ע אינפורמציה רבה ככל האפשר על נכסים וחשבונות בנק שברשות בן הזוג).

אל תיעזרו בשירותיו של עורך דין משותף – למעט מקרים נדירים ויוצאי דופן, האינטרסים של כל אחד מהצדדים מנוגד ב-180 מעלות לזה של חברו. כך שעורך דין משותף (או, בכלל, עורך הדין של הצד השני) עלול שלא לשרת את האינטרסים שלכם או את האינטרסים המשותפים (הילדים, למשל) אלא לשרת את האינטרסים של בן/בת זוגכם.

אל תסיתו את הילדים – למעשה, אל תגררו אותם לכל הסיפור הזה. הילדים נאבקים עם השינוי במציאות שלהם, ברמת החיים, בהרכב המשפחתי הקרוב שלהם וכד', מאד לא הוגן (בעיקר כלפיהם!) להפוך אותם לחלק במאבק שאתם, המבוגרים, מנהלים, או להעמיד אותם בפני הדילמות המיותרות. זכרו – הילדים שלכם ממשיכים להיות ילדיכם כל חייהם, אל תצלקו את נפשם בקרבות מכוערים ומיותרים!

אל תגררו לקרבות מיותרים – נכון, לרכוש החומרי יש ערך רב על הנייר, אבל כסף בא וכסף הולך. לעומת זאת, פגיעות נפשיות, עלבונות או טראומות עלולים ללוות אתכם ואת ילדיכם לאורך כל חייכם. אין זאת אומרת כי חייבים לוותר כל הזמן ולהפוך לצד ה"נדרס", זה רק אומר שלא כל שטות צריכה לגרום לכם לעלות על הבריקדות, לשלוף את כל התותחים הכבדים ולצאת לקרב.

בשורה התחתונה, מטרתו של הסכם גירושין היא להסדיר ולעגן את אופן ההתנהלות של כל בני המשפחה (אתם וילדיכם) מעתה והלאה. נכון, חשוב שלא לצאת פראייר בהסכם כזה, אבל, לא פחות מכך, חשוב לסגור את כל הקצוות הפתוחים באופן הוגן אשר לא יפגע באף אחד מכם. אחרי הכל – אתם וילדיכם הם אלה שתצטרכו לחיות ולתפקד בתוך המציאות החדשה שיצרתם!