מה זה הוראת שעה על בקשות לגילוי מרצון?

אנשים רבים מנסים לשמור את כל הונם לעצמם מבלי לשלם את המיסים הנדרשים. רשות המיסים מציעה לאותם בעלי הון לא מוצהר, (כלומר – בעלי כסף שחור) את המסלול של גילוי מרצון. מדובר למעשה בשיטה אשר בה יכולים אנשים אלו להצהיר על ההון שלהם ועל הרווחים וההכנסות שלהם, לדווח למס הכנסה ולשלם את המיסים הדרושים מבלי לחשוש שמא יופללו.

מה זה הוראת שעה על בקשות לגילוי מרצון?

למה בעצם שאנשים ירצו לעשות את הצעד הזה?

ראשית, היות וישנה העברת מידע בין הגופים השונים כאשר המערכות הבנקאיות הופכות עם הזמן להיות שקופות ובאופן אוטומטי, רשות המס תעלה בסוף על עקבותיהם.

שנית, כל אחד מעוניין מן הסתם לישון טוב יותר בלילה ולא להתמודד עם עבירות מס שרובצות עליו. כולם מעדיפים להצהיר ולשלם את כל מה שהם חייבים ובלבד להיות רגועים שמבחינת החוק הם מסודרים.

שלישית, כאשר הם מבצעים את הצעד הזה של בקשת גילוי מרצון, הם לא צריכים להתמודד עם עבירות מס אשר אותם ביצעו בעבר. רשות המס לא תאשים אותם בעבירות פליליות. זוהי למעשה עסקה טובה ומפתה והיא נוחה לשני הצדדים.

מה מרוויחה רשות המס מההסכם? הרבה מאוד כספים אשר זורמים ישירות אל הקופה.

הנוהל החדש של גילוי מרצון – הוראת שעה

כפי שכבר ציינו לעיל, הנוהל של גילוי מרצון נועד למעשה לעודד אנשים העוסקים הן כיחידים והן כבעלי תפקידים בחברות, אשר עברו עבירות מס, להגיש דיווחי אמת ולשלם את מלוא המס כפי שנדרש מהם על פי חוק.

קיים מסלול מקוצר שזהו מסלול פופולארי ומבוקש מאוד עבור רבים שמבקשים להסיר מעצמם את הלוט ולהיפטר מ"סודם האפל". מדובר במסלול שהוצע בהוראת שעה כאשר במסלול זה ישנה הגבלה שההון לא יעלה על 2 מיליון ₪. כמו כן, ההכנסה אשר חייבת במס אינה עולה בכל שנות הדיווח על חצי מיליון ₪. במצב כזה, כאשר הסכום הינו נמוך יחסית, יוכלו האנשים לגלות על הרווחים ועל ההכנסות שלהם מתוך רצונם והם ייהנו מחסינות מפני הליכים פליליים, בהליך מהיר מבלי שיהיה עליהם לנהל משא ומתן מייגע מול רשויות המס.

בנוסף לכך קיים המסלול האנונימי שזהו למעשה המסלול הפופולארי ביותר והוא מציע גילוי מרצון באמצעות ניהול משא ומתן אנונימי באמצעות מיופה כוח מול רשות המיסים. מתברר כי רבים מנצלים את האפשרות וכי הרבה מאוד בקשות עוברות דווקא דרך מסלול זה.

לאחר ניהול המשא ומתן יכול המבקש לבחור באחת משתי האפשרויות. או להיענות להסכם של רשויות המס, שזה כולל דיווח לרשויות המס על כל ההון וההכנסות ותשלום המס הנדרש, או לחילופין, להמשיך שלא להיחשף אך אז הוא עלול למצוא את עצמו מסתכן בעבירה פלילית.

גילוי מרצון – הוראת שעה עם הארכה נוספת

גורמי המיסים מעריכים כי רשויות המס יאריכו את נוהל גילוי מרצון לפחות עד לסוף שנה זו. זאת בגלל הסיבה הפשוטה, קצב המבקשים גילוי מרצון עולה בהתמדה בגלל האפשרות לגלות באופן אנונימי. מ – 200 בקשות שהיו עד כה לשנה, עלה הקצב ל-2,500 בקשות לשנה. מדובר בהחלט במגמה חיובית מאוד לקופות של רשות המס. היא כמובן זקוקה לכספים הללו על מנת שתוכל לממן את התכניות הרבות של שר האוצר כמו מחיר למשתכן ועוד.

מלבד זאת, מהווה האפשרות סוג של הארכת זמן ואפשרות לעכל ולהפנים את השינויים המתרחשים כל העת בעולם המס. כבר רמזנו על כך כי העולם הופך עם השנים להיות שקוף יותר ויותר, ולמעשה יש כיום קשר בין רשויות המס מכל רחבי העולם. הענישה בגין עבירות מס קיימת בין מדינות רבות במיוחד כאשר ישנו הסכם ה-FATCA עם ארה"ב, שזהו הסכם להעברת מידע בין רשויות המס בין המדינות. ישנם גם הסכמים נוספים במדינות המערביות ואלו מקשים מאוד להסתיר מידע, חשבונות או להעלים כספים. כיום מבינים אנשים רבים כי הטבעת מתהדקת סביב צווארם והם חייבים להצהיר על כל מה שיש להם. האפשרות של גילוי מרצון באופן אנונימי מאפשר את ביצוע הגילוי באופן יותר נוח ונגיש.

למה כדאי לפנות באופן אנונימי?

כאשר הבקשה היא אנונימית, ניתן לקבל אינדיקציה בדבר גובה החוב לפני שמגיעים להחלטה אם להיחשף ולשלמו. ישנם מקרים רבים אשר בהם ניתן בשלב הזה לנהל משא ומתן מול רשות המס ואף להפחית את סכומי המס במידה משמעותית.

בכל מקרה יש לבצע את המהלך רק לאחר חשיבה מעמיקה. היות ובתהליך אמורים לחשוף את הכול. אין כאן חצי דרך. אי אפשר למשל להצהיר רק על ההון שבארץ ולבחור להעלים את הנכסים במדינות אחרת. בכדי ליהנות מפטור מהליכים פליליים, חייבת להיות שקיפות מלאה אשר לעיתים עשויה לעלות הרבה מאוד כסף.

כמו כן, חשוב לזכור כי כאשר הבקשה לגילוי מרצון אינה מלאה, קיים חשש מפני הפללה עצמית. אם הבקשה נעשית שלא בתום לב, היא עלולה לגרום לכך כי הרשויות יעשו שימוש במידע שקיבלו לצורך הליכים פליליים או אזרחיים נגד הנישום.

אך כאמור, כאשר הפנייה נעשית בכנות ומתוך תום לב, גם אם הבקשה בסופו של דבר לא תתקבל, ישנה הבטחה מצד רשויות המס כי היא לא תעשה כל שימוש במידע. חשוב ציין כי הדבר נכון גם כאשר המגיש בחר בהליך אנונימי והוא החליט בשלב מסוים שלא להמשיך ולהתקדם בתהליך.

בכדי לצלוח את התהליך עם מינימום עלויות, מומלץ מאוד להיוועץ בעורך דין המכיר את הנושא על בוריו. לעיתים עולים סוגיות מס שונות השנויות במחלוקת אשר עליהן מתנהל משא ומתן.

עורך דין מומחה לנושא הספציפי של גילוי מרצון יוכל לסייע לאורך כל התהליך של גילוי מרצון.