חשוב לדעת: פיצויים אחרי תאונת עבודה

אנשים מגיעים ליום עבודה מתוך מטרה להתפרנס, אך לעיתים קורה שדווקא במקום העבודה הם מאבדים את פרנסתם ונפרדים מאיכות החיים לה היו רגילים עד אותה נקודה, ולו כי בבית העסק אירעה תאונה שהובילה לאחוזי נכות, לאי יכולת להמשיך לפעול כבעבר ואף לצורך לקחת חופשה ארוכה, או גרוע מכך, מתעורר הצורך לחפש מקום עבודה חדש, כיוון שהכישורים שהעבודה הנוכחית מצריכה נפגעו. מה עושים? שני דברים:

  1. מבינים שרוב הסיכויים שגם לכם מגיעים פיצויים.
  2. מתחילים לברר כיצד ניתן להוכיח זאת ולאיזה סכום ניתן לצפות.

המקרים שנחשבים כתאונת עבודה

ראשית נציין מהי תאונת עבודה בהתאם להגדרה המשפטית: "תאונה שארעה תוך כדי עבודה ועקב עבודתו של הנפגע אצל מעבידו או מטעמו", בנוסף נציין שראוי לדעת שהביטוח הלאומי הרחיב את המונח, כך שכיום הוא כולל תאונות שמקורן לא רק במקום העבודה עצמו, אלא גם בדרך ובחזור ממקום העבודה, ואם בכך לא די, הרי שיש מגוון מקרים פרטניים שגם כן נכנסים תחת המטרייה של הגדרת "תאונת עבודה", למשל פגיעה בעת הפסקת הצהריים ואף ניסיון להציל רכוש בסביבה המידית של מקום העבודה. אי לכך, יש לא מעט סימני שאלה מה נחשב כתאונת עבודה ועל כן הצעד הנכון ביותר הוא לפנות אל גוף מייצג מקצועי. בהנחה והוא ייקח את התיק, ניתן לדעת שרוב הנתונים עומדים לטובתכם.

תאונה בדרך למקום העבודה

שווה לעצור ולדייק מהי תאונה בדרך למקום העבודה, כי הבדלים קטנים עשויים להשפיע על אופי הפסיקה. ראשית נציין שתאונה שהתרחשה בזמן העבודה או בזמן ההפסקה לא תיחשב כתאונת עבודה, אלא אם כן ההפסקה נעשתה לטובת איסוף או הבאת הילדים למעון, או לטובת עצירה בבית תפילה בו נוהגים להתפלל. בנוסף, גם אם אותו עובד נשאר במסלול העבודה, אך נהג באופן לא אחראי (למשל נהג בפראות), הרי שמקרה זה לא יזכה אותו בפיצויים עקב "תאונה במקום העבודה".

הגדילו את הסיכויים לקבל פיצויים

רוצים לקבל כמה שיותר פיצויים? היו ערוכים לכך שהמוסד לביטוח לאומי עשוי להערים קשיים, ועל כן אם שואפים לדלג מעליהם, יש להיצמד אל הדגשים הבאים:

  • טרם מגיעים אל הוועדה הרפואית, וודאו שיש ברשותכם מרב המסמכים הנחוצים.
  • הכינו מראש רשימה מסודרת של סך הבדיקות והטיפולים שעברתם, לצד רשימה מסודרת של סך הקשיים שנגרמו בעקבות התאונה.
  • לפני שמגיעים אל הוועדה הרפואית הכינו האופן מסודר (וכתוב) רשימה של סך הסעיפים שחשוב להציף.

הזדמנות שנייה ואחרונה

ציפיתם לסכום פיצוי יותר גבוה ממה שקיבלתם בפועל? יש מה לעשות! על כל החלטה של הוועדה הרפואית ניתן להגיש ערעור, אך רק פעם אחת. "ועדת ערער" עשויה לקבוע מחדש את אחוזי הנכות ומכאן שגם לגזור מחדש את גובה הפיצוי. עם זאת, אם מקבלים פיצוי סביר אין להיות חמדנים, וזאת כי יש לקחת בחשבון שההחלטה השנייה עשויה לפעול נגדכם, משמע לפגוע בגובה הפיצוי הראשוני.

סוגי ביטוחים

חשוב לדעת שפיצוי ניתן לקבל הן מהביטוח הלאומי והן מהביטוח של מקום העבודה, וכאשר מבקשים לקבל פיצוי עבור תקופה בה לא היה ניתן לעבוד בשל אופי הפגיעה, טוב לדעת שניתן להפעיל הן ביטוח נפגעי עבודה והן ביטוח תאונות – בהתאם לנסיבות. שני מקורות הפיצוי מגיעים מהביטוח הלאומי ושניהם מתייחסים לאובדן של עד 90 ימי עבודה. מהם ההבדלים? כל עוד המקרה מוגדר כתאונת עבודה, יופעל ביטוח נפגעי עבודה ואם אין זה המקרה, יופעל ביטוח תאונות.

ביטוח תאונות מול ביטוח נפגעי עבודה

ציינו שיש שני מוקדים דרכם ניתן לקבל פיצוי בגין אובדן ימי עבודה ועל כן נעצור ונרחיב:

  • ביטוח תאונות – להלן כל מי שנכנס תחת ההגדרה של "ביטוח תאונות": כל מי שהכושר התפקודי שלו נפגע, ללא קשר לתאונת עבודה או דרכים, זכאי לקבל פיצוי, בהנחה והוא תושב ישראל, מעל גיל 18 וטרם הגיע לגיל פרישה. בעיקרון החוק מדבר על שכירים ועצמאיים, אך לא רק, אלא גם מי שבעקבות תאונה מאושפז או מרותק לביתו, וגם מי שהיא "עקרת בית" ואינה יכולה להמשיך לעבוד (בהתאם לקביעה הרפואית). גובה הפיצוי נקבע בהתאם לסטטוס ועל מנת לממש אותו יש לעבור בדיקה רפואית תוך 72 שעות ממועד התאונה. כמו כן, על מנת להפעיל ביטוח תאונות, יש לוודא שמדובר באדם שאינו זכאי לתשלום מקרן פנסיה או מחברת הביטוח, ובנוסף יש לוודא שמדובר באדם שאינו זכאי לתשלום עבור אובדן ימי העבודה ממקום עבודתו, וזאת כיוון שאין דבר כזה פיצוי כפול.
  • ביטוח נפגעי עבודה – כל תאונה שקרתה לשכיר או עצמאי בעבודה (או בדרך או בחזור ממנה) נכנסת תחת סעיף זה ומצדיקה קבלת פיצוי כספי. בקטגוריה זו גם ניתן להכניס מצבים נוספים שמצדיקים פיצוי, כגון "מחלות מקצוע" (הרשימה המלאה נמצאת בתקנות של הביטוח הלאומי). פה יש להגיש את התביעה בתוך שנה מיום פגיעה, כאשר מטרת התביעה אחת: להוכיח שהפגיעה המדוברת קרתה במהלך העבודה. כמו כן, יש לקחת בחשבון שלאותו אדם (עצמאי או שכיר) אסור לעבוד באותה תקופה, כמובן כל עוד הוא בונה לקבל את הפיצוי.

סוגי הפיצוי של נפגעי עבודה

לאיזה סוג של פיצוי ניתן לצפות? ובכן הפיצוי מחולק לארבע קטגוריות:

  1. תשלום עבור הוצאות רפואיות
  2. דמי פגיעה
  3. נכות עבודה
  4. שיקום מקצועי

קבלת פיצוי אצל עצמאי ושכיר

פיצוי של נפגעי עבודה מחושב כאמור עבור תקופה של 90 יום. כיצד הוא מחושב? יש להבדיל בין שכיר לעצמאי:

  • שכיר: סך הפיצוי מהווה כ75% מהיקף הממוצע של שלושת חודשי המשכרות אשר קדמו לחודש בו העובד נפגע והפסיק לעבוד.
  • עצמאי: סך הפיצוי יחושב כ75% מסך ההכנסה אשר מחויבת במס (וממנה מחושבים דמי הביטוח), בהתאם לשלושה חודשים שקדמו לחודש בו הופסקה העבודה עקב הפגיעה. להבדיל משכיר, עצמאי לא יקבל פיצוי מלא, משמע יפסיד 12 ימי זכאות ראשונים.

התנהלות מושכלת

לסיכום נציין שתאונת עבודה עשויה להוות מהלומה כלכלית, אך כל עוד יודעים כיצד להתנהל ומה לדרוש, ניתן לקבל תמיכה כלכלית חשובה, וכיוון שהאדם מהשורה עשוי להיתקל במגוון קשיים מול המערכת הבירוקרטית, תמיד טוב להיעזר בגוף מקצועי שילווה וינהל את התהליך.