הקמת עסק חדש: פתיחת תיק במס הכנסה ברגל ימין

החלק המפחיד ביותר בפתיחת עסק, כך לפחות חשים בעלי עסקים חדשים רבים, הוא הנושא של פתיחת התיקים ברשויות המס. עד לאותה נקודה בזמן, פתיחת עסק הייתה משהו פחות או יותר ערטילאי שיתכן שהשתעשעתם בו ביניכם לבין עצמכם, אבל התוקף הרשמי, החוקי, שמעניקה פתיחת התיקים ברשויות המס השונות, לפתע מורידה אתכם בחבטה לקרקע. פתאום, אתם מבינים שכבר לא מדובר באיזשהו רעיון מופשט ("אולי אפתח חוג שחייה לדגי זהב?", או "אולי נפתח סוכנות למכירת קרח לאסקימואים?") אלא משהו הרבה יותר ממשי ותכליתי, מחויבות רשמית מעתה ועד הנצח, קשר ביניכם לבין רשויות המס.

האמת? לפעמים, פתיחת התיקים יכולה לתת לכם את התמריץ הנפשי הנדרש כדי "להתניע" את העסק החדש שלכם ולהזניק אותו קדימה, כאמור – סוג של מחויבות, והפעם לא רק לעצמכם, אלא למישהו "למעלה" מכם. אבל בואו נניח לפסיכולוגיה וללבטים של פתיחת עסק בצד ונדבר על התכל'ס – על מי צריך לפתוח תיק היכן וכיצד עושים זאת בדרך היעילה ביותר.

לפני שאתם ממש פותחים את העסק שלכם, תצטרכו להחליט על אופי הפעילות שלו. מורכב?

לא מאד מורכב:

בישראל קיימות כיום שלוש אפשרויות עיקריות לרישום הפעילות העסקית אשר עונות על צרכיהם של העסקים הקטנים והבינוניים – "עוסק פטור", "עוסק מורשה" או "חברה בע"מ". עד לפני מספר שנים (ועדיין, במאמרים ישנים מאד) יכולתם להיתקל גם במונח "עוסק זעיר", אולם כיום, הוא כבר אינו קיים, בשל הרחבת ההגדרה ל"עוסק פטור". על עוסק פטור חלה מגבלת מחזור עסקאות שנתי מקסימלי המשתנה משנה לשנה (את הרף העדכני לזמן קריאת המאמר, תוכלו לבדוק כאן), ועסק שהכנסותיו חוצות את רף הסכום העדכני לאותה שנת מס, חייב להפוך לעוסק מורשה או לחברה בע"מ. חשוב לציין, כי הרף נוגע להכנסותיו של העסק ברוטו (לפני ניכוי ההוצאות והמיסים) ולא לרווחיו.

פתיחת תיק במע"מ

למרות כל האמור, בעלי מקצועות חופשיים מסוימים (כאדריכלים, פסיכולוגים, מנהלי חשבונות, וטרינרים, עורכי דין וכד') מחויבים ברישום כעוסק מורשה ללא תלות בהיקף ההכנסות הצפויות להם. אף רשימה זו מתעדכנת מעת לעת וצריך לוודא, בטרם פתיחת העסק שאינכם מחויבים על פי הרשימה לפתוח תיק במע"מ. במקרים בהם אינכם מחויבים בכך, במהלך פעילותו של העסק, בחודש בו אתם עוברים את הרף השנתי העדכני שנקבע, עליכם להירשם במשרדי המע"מ האזוריים שקרובים למיקומו של העסק או למיקום ביצועה של הפעילות העסקית שלכם. את רשימת המסמכים הנדרשים לצורך הרישום, תוכלו למצוא כאן.

פתיחת תיק במס הכנסה

פקודת מס הכנסה [נוסח חדש] קובעת כי על כל אדם או חברה בישראל אשר "מייצרים" הכנסות, מוטלת חובת תשלום מס הכנסה. הקמת עסק חדש, מחייבת פתיחת תיק במס ההכנסה מיד עם תחילתה של פעילותו של העסק או עם תחילת העיסוק (לעצמאים), ולאחר ביצוע הרישום במשרדי המע"מ (לעסקים ולעוסקים המחויבים בכך כבר עם פתיחת העסק).

תשלום מס ההכנסה של עסק בגין הכנסה תתייחס להכנסות בניכויין של ההוצאות המוכרות לצרכי מס. במקרים בהם העסק מעסיק עובדים, תידרש גם העברת תשלומי מס ההכנסה שמנוכים במקור ממשכורתם של העובדים השכירים בעסק (ניכויים).

סכום המס שחל על עצמאי יחושב על פי ההכנסה השנתית, ויקבע בשומה הסופית אשר עורך פקיד השומה בסוף השנה, לאחר הגשת הדו"ח השנתי. הכנסותיהם של העצמאים (העוסקים המורשים והעוסקים הפטורים) מחושבות כ"הכנסה אישית", וחלות עליהן מדרגות מס ההכנסה אשר מתעדכנות מידי שנה.

סכום המס אותו נדרשים לשלם העצמאים (העוסקים המורשים או הפטורים) מחושב באופן הבא:

  • מבצעים את חישוב הרווח לצרכי המס הכולל את ההכנסות בניכוי ההוצאות המוכרות.
  • מסכום זה מפחיתים את הניכויים השונים (שאליהם משתייכות תשלומים והוצאות שאמנם אינם נחשבים כ"הוצאות מוכרות", אבל הם מפחיתים את שיעור המס (למשל, ההפקדות העצמאיות לביטוח פנסיוני, תשלומים לקופות הגמל, לקרן ההשתלמות ולביטוח ולאומי וכד')
  • מהסכום שהתקבל לאחר מכן, יחושב את המס לפי מדרגות מס ההכנסה אותן הזכרנו קודם לכן, ורק לאחר מכן, בסיכומו של דבר, יופחתו הזיכויים (ההנחות במס).

פתיחת תיק במס הכנסה אינה מחייבת הגעה פיזית למשרדי מס ההכנסה וניתן לבצעה באמצעות מילוי הטפסים שקישורים אליהם מצורפים ושליחתם אל פקיד השומה האזורי במיקום הפעילות של העצמאי או החברה.

במקרים בהם העסק מעסיק עובדים שכירים, שבגינם חייב המעסיק בניכוי מס במקור ממשכורתם, תידרש פתיחת תיק ניכויים במס הכנסה. פתיחת תיק הניכויים מתבצעת על ידי מילוי הסעיף המתאים בטפסים שאליהם קישרנו קודם.

את הטופס המתאים (לאחר מילויו וחתימה עליו, כמובן) יש לשלוח לפקיד השומה האזורי.

פתיחת תיק הניכויים הנדרש לעסק במוסד לביטוח לאומי (או עדכונו) תתבצע באופן אוטומטי לאחר קליטת הטופס במערכת מס ההכנסה.