כיצד ניתן להיזהר מפני רשלנות רפואית?

מחלה שלנו או של אדם יקר לנו מציבה אותנו, במידה רבה, בעמדה של חוסר אונים. למרות שלכל אחד מאיתנו מקור הכנסה ותחומי עיסוק והתמחות משלו, מחלה או מצב בריאותי לקוי, מכריחים אותנו להפוך למומחים ברפואה, או, לכל הפחות, להתמצא במצב המיוחד, על כל גישות הטיפול, התרופות והפרוצדורות שהוא מביא עימו. צורך זה אף מתוגבר בשל החשיפה המרובה לה זוכים מקרי הרשלנות הרפואית. כך שתחושת ה"אם אין אני לי – מי לי" הקבועה שלנו מתגברת והופכת לצורך של ממש. אנחנו חייבים לדעת כל פרט ופרט הנוגע למצב הרפואי שלנו, לבדיקות שחייבות להיערך ולטיפולים שאנחנו עתידים לעבור! הבעיה העיקרית היא, שלמרות שבתיאוריה זה נשמע נחמד, מאחר ואנחנו איננו רופאים, אין לנו באמת דרך לדעת הכל, כך שלפחות בחלק מהזמן, נצטרך לשים מבטחנו באנשי המקצוע בתחום הרפואה.

אז ככה זה עובד? מטופלים ומתפללים?

לא בדיוק. למרות שמרבית הידע והניסיון נמצאים, באופן טבעי, ברשותם של אנשי המקצוע בתחום, עדיין קיימות דרכים רבות שבאמצעותן ניתן לצמצם את הסיכון לכך שבדיוק בטיפול בכם תיפול טעות כלשהי או שיתרחש מקרה של רשלנות רפואית. ראוי לציין גם, כי, ככלל, לא כל החמרה במצבו של המטופל ולא כל טיפול רפואי המסתיים בנזק למטופל מקורם ברשלנות רפואית, מאחר ולעיתים, מדובר במצבים בלתי נמנעים, שמקורם אינו בסטייה מאמות המידה של הטיפול הנחשב כמקובל או כסביר, ולכן, הם אינם עונים להגדרה של רשלנות רפואית.

אם כן,

מה כדאי (וניתן) לעשות על מנת להיזהר מפני רשלנות רפואית?

הצטיידו במידע רב ככל האפשר

רשת האינטרנט הפכה את המידע, על כל גווניו וסוגיו השונים, לנגיש הרבה יותר. אמנם, בזכות המידע הקיים לא תוכלו ברשת לזכות בתואר ברפואה, אבל הוא בהחלט יכול להעניק לכם את הבסיס הנדרש לכם על מנת שלא תחושו שאתם נתונים לגמרי בידיהם של אנשי הרפואה. למשל, מינוחים לטיניים מסובכים הופכים בזכות האינטרנט לברורים לכם יותר, גם במקרים בהם הרופא היושב מולכם שכח כי מדובר בחולה בשר ודם, ולא במחשב. הקפידו לקבל מהרופא או מאנשי הצוות הרפואי הסבר על כל טיפול או בדיקה שאתם עתידים לעבור, תוך התעכבות על מטרתם, הפרוצדורות המבוצעות במהלכם, סיכונים, סיבוכים, תופעות לוואי מיידיות והשפעות עתידיות לטווח הארוך יותר. במקביל לכך, דאגו לבחון את קיומן של חלופות זמינות לבדיקות או לטיפולים המוצעים לכם. אל תתביישו לבקש מהרופא המטפל הסבר מדוע הוא חושב כי הבדיקה או הטיפול המוצעים על ידו עדיפים במצבכם. בנוסף, אם אינכם חשים עדיין בטוחים לגמרי, בקשו הסבר הנוגע להשלכות של מה יקרה במידה ואתם מחליטים שלא לבצע את הטיפולים או הבדיקות עליהם ממליץ הרופא. זכרו כי, בשורה התחתונה, למרות ניסיונם והידע הרב של הרופאים המטפלים בכם, הזכות לקבל טיפול או לדחות אותו – נמצאת בידיכם בלבד!

היו מודעים לזכויותיכם כחולים או כמטופלים

חוק זכויות החולה התשנ"ו-1996 אשר חוקק על מנת לעגן בחוק את זכותם של מטופלים לקבלת טיפול בגישה אנושית מתחשבת וחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו שנחקק מספר שנים לפני כן, הפכו את המטופלים למודעים יותר לזכויותיהם מבעבר. בין הזכויות הללו, חשוב במיוחד להקפיד על הזכות בקבלת חוות דעת שנייה לפני ביצועו של כל טיפול משמעותי או בדיקה שהיא מעט יותר מסובכת מסט הבדיקות התקופתיות השגרתיות וחתימה על טופס ההסכמה לטיפול (שעליו, אל תחשבו אפילו לחתום, כשאתם חשים שעדיין יש לכם קצוות פתוחים, או שאינכם מבינים לגמרי במה מדובר!).

שתפו פעולה עם הצוות המטפל בכם

אין כל רע לבחור את הצוות המטפל בכם ואת הרופא על בסיס המלצות של אנשים קרובים לכם שאתם סומכים על דעתם ועל בסיס שימוש בגוגל (למשל, חפשו תביעות בגין רשלנות רפואית שהוגשו נגד הרופא), אפילו מומלץ לפעול כך. אבל לאחר שבחרתם, שתפו פעולה באופן מלא והקפידו לספק להם מידע רב ככל האפשר הנוגע לבעיות רפואיות מהן אתם, רגישויות שונות וכד'. הקפידו גם לוודא כי נערך רישום מסודר לגבי הפרטים הללו, ואם צריך, הזכירו לצוות הרפואי זאת מידי פעם. כמו כן, וודאו כי נערך רישום מדויק ומפורט של הטיפול אותו אתם מקבלים כעת. ככל שהדבר חיוני לגבי המשך הטיפול, הוא חיוני לא פחות לצורך הגשת תביעת רשלנות רפואית, במקרה, שחס וחלילה, ישתבש משהו.

טיפ קטן, לסיום:

אל תלכו לבדיקות או לטיפולים לבדכם!

סעיף 6א. (א) בחוק זכויות החולה אומר:

"מטופל זכאי לכך שאדם המלווה אותו, לפי בחירתו (להלן – מלווה), יהיה נוכח בעת קבלת טיפול רפואי, ובלבד שהמלווה לא יתערב במתן הטיפול הרפואי" – כלומר, זכותכם להיות מלווים באדם הקרוב לכם לאורך כל הזמן שמבוצעים הבדיקה או הטיפול. יותר משמדובר בעניין פרקטי (שני זוגות עיניים, בבירור, טובים יותר מזוג עיניים אחד), יש לכך גם סיבה נוספת – ישנם מחקרים המוכיחים כי חולים שהגיעו בליווי מכר או קרוב משפחה, זכו לתשומת לב רבה יותר מהצוות המטפל מאשר חולים שהגיעו בגפם.