עורך דין מול רשויות המס

אין ספק כי החמרת הענישה המוטלת על ידי המדינה, כמענה לבקשתן של רשויות המס היא מוצדקת, בעיקר לנוכח ריבוי עברייני המס ועבירות המס המבוצעות כיום, אבל, כשחוטבים עץ עפים שבבים, ולכן היחס גם אל אנשים פרטיים ואל בעלי עסקים, הוא, מלכתחילה, יחס חשדני, שמעורר אי נוחות. אם כן, לא רק אישום בעבירות (חמורות או קלות) מצריך ליווי של עורך דין מול רשויות המס, אלא כמעט כל התנהלות עסקית או פרטית עלולה להצריך ייעוץ של עורך דין המתמחה בדיני המיסוי. בימינו, כאשר מדברים על "עבירות מס", לרוב, מתכוונים לעבירות מס הכנסה, אולם, רשות המיסים עוסקת גם בתחומים נוספים (כמיסוי מקרקעין, המכס ומע"מ) שאף איתם יש לאזרח הסביר סיכוי לא רע להסתבך. למרות זאת, הפעם, במאמר זה נתמקד בעבירות מס הכנסה בשל שכיחותן הגבוהה.

מהן עבירות מס הכנסה ומה חשוב לדעת עליהן?

עבירות מס הכנסה נחשבות כל העבירות שפוגעות בפקודת מס הכנסה [נוסח חדש]. היות ותשלום מס ההכנסה מתחייב ממקורות רבים, מרבית האנשים אינם, בהכרח, מודעים לחובת התשלום שלו בגין מקור הכנסה ספציפי, לגובהו בכל אחד מהמקרים, לזמני הגשת הדו"חות הנדרשים וכד'. במרבית המקרים, עסק שסדר הגודל שלו בינוני ומעלה, מלווה בעורך דין או ברואה חשבון אשר מקלים עליו את ההתמודדות עם רשויות המס. האנשים הפרטיים, העצמאים והעסקים הקטנים שתקציבם מצומצם יותר, מוצאים בטעות ייעוץ וליווי שוטף מסוג זה לפחות חיוני, ולכן, מרבית ההסתבכויות בעבירות מס מגיעות דווקא מכיוונם. מאחר וככלל, מקורות מס ההכנסה העיקריים הם שונים ומגוונים (שכר עבודה, תשלומי עצמאיים, נכסים, ריביות וכד'), קל מאד לאבד את הידיים והרגליים בנבכי החבות ולהיגרר, על לא עוול בכפכם, לביצוע עברת מס.

סוגי עבירות המס

בשל המודעות למורכבות הנושא, מבדיל החוק בין שני סוגי עבירות מס – עבירות "טכניות" מול עבירות "מהותיות". אמנם, לכאורה, עבירות מס טכניות נחשבות לסוג עבירות המס ה"קל" יותר מבין שני הסוגים, אולם גם הן עלולות לגרור אחריהן כתבי אישום ומאסר, כך שלא כדאי להקל ראש גם בהן.

הבה ניתן מעט מידע נוסף על סוגי העבירות:

כעבירות המס הטכניות נחשבות העבירות שמצביעות על כך כי בוצעו מתוך חוסר כוונה פלילית של מבצען. על סוג זה של עבירות נמנות עבירות כמו אי הגשת הדו"חות או אי ניכוי המס במקור. כתב אישום בגין עבירה כזו עלול להניב למאסר בפועל לתקופה של עד לשנה. במרבית המקרים, ייעוץ נכון וליווי משפטי נכון יכולים למנוע את הגעת המצב והתדרדרותו עד למצב זה. לעומתן, עבירות המס המהותיות מחייבות ליווי וייצוג של עורך דין פלילי, בשל חומרתן ובשל החומרה בה רואה מערכת המשפט הישראלית את הניסיון להונות את רשויות המס. על העברות הנכללות בסוג זה נמנות עברות כהעלמת מס מסוגים שונים, סיוע לביצוע עברת מס, ניהולם של פנקסי חשבונות פיקטיביים וכן הלאה. במקרים אלה, מוגש כתב האישום על ידי הפרקליטות, והעונש במקרה של הרשעה, יכול להגיע אף לעד לשבע שנות מאסר בפועל.

מהי חשיבותה של הכרת החוק לאדם שאינו משפטן?

פקודת מס הכנסה נחשבת לאחד מהחוקים הפחות מוכרים לציבור, והדבר מובן לגמרי. יתר על כן, בשל כניסתם של תיקונים המתווספים מידי לפעם לחוק, הסבירות כי מי שאינו עורך דין ואינו עוסק בחוק באופן שוטף ויומיומי יכיר את פרטי כל הסעיפים הינה נמוכה מאד. אי לכך, פניה לעורך דין העוסק בתחום, הינה, בראש ובראשונה, מתוך הצורך להכיר את החוק ואת השלכותיו הספציפיות לגביך. גם אם נצליח להתעלם מהצורך בייעוץ שהוא, לכאורה, לא הכרחי, פניה לעורך דין המתמחה בנושא עשויה להתגלות כהכרחית כאשר מתעורר החשד בליבכם כי מישהו במעגל העסקי הקרוב לכם (עובד, יועץ מס וכן הלאה) מעלים מס או שאינו מדווח כראוי לרשויות. גם כאשר המדובר הוא באשמתו של אדם אחר, אתם עלולים להיות מואשמים בביצוע עבירת מס או בסיוע לביצועה, וכתוצאה מכך, להגיע לבית המשפט ולהיאבק קשות לצורך הוכחת חפותכם.

האם עבירות חמורות פחות פוטרות אתכם מייצוג עורך דין מול רשויות המס?

נתחיל מהסוף – התשובה היא לא. כל חשש לביצוע עבירה בסביבתכם הקרובה צריך להטיס אתכם לייעוץ עם עורך דין המתמחה בתחום. אין מקום לשאננות, מכיוון, שכמו שהבהרנו כבר בתחילה, הרשויות ובתי המשפט מחמירים מאד עם מי שנתפש בעיניהם כעבריין מס, והם ישמחו לייצר עוד בסיס להרתעה למקרים הבאים. כך שאם אתם בוחרים להיתפש לשאננות, זה לא התחום בו אתם רוצים לעשות זאת! דבר נוסף, הנאיביות הבסיסית של מרביתנו גורסת, כי אם לא עשינו משהו בזדון, בוודאי יאמינו לנו, כל מה שעלינו לעשות הוא רק לספר זאת. ובכן, בתי משפט אינם עובדים כך, ועל אחת כמה וכמה שרשויות המס לא עובדות כך. אף אחד אינו עומד לטפוח על שכמכם ולומר "לא ידעת מהסיפור? לא נורא, לך הביתה!".

חשוב גם לציין, כי נערכת חקירה של ממש על ידי רשויות המס. וכאן, כבר מדובר בעניין מלחיץ למדי, שבמקרה הטוב, עשוי להסתיים בבהלה בלבד, אבל במקרה הגרוע עלול גם להגיע לכדי קבר מטאפורי אותו אתם כורים לעצמכם.