גירושין בהסכמה: שנגמור את זה יפה?

גירושין הן אחת מנקודות השפל הגדולות ביותר שעלולות להתרחש אצל זוג או על אדם. מי שיאמר לכם שהוא הצליח להתגרש ללא כל נזק, אז או שהוא שקרן, או שהוא עדיין אינו מודע לנזקים שנגרמו, זאת מכיוון שלגירושין ישנן השפעות מרחיקות לכת הרבה יותר מעצם אקט הפרידה וחלוקת הרכוש. ההשפעות הפסיכולוגיות, למשל, על כל אחד מבני הזוג, ובעיקר על הילדים המעורבים בסיפור. לכן, אין דרך למנוע את הנזקים לגמרי, אולם ניהול נכון של הסיטואציה – גירושין בהסכמה, בהחלט יכול לצמצם את הנזקים הנגרמים למינימום האפשרי.

מה זה משנה מי התחיל?

באופן צפוי למדי, גם כאן, לשאלה מי יזם את הגירושין ישנה השפעה על מהלכם. ברור כי הצד הפגוע חש רצון לנקמה, ואיזו דרך "נוחה", "קלה" וזמינה לו יותר מאשר לטרטר את בו או בת הזוג הפוגעים בבתי משפט ולהעביר אותם מסלול של ייסורים וחיבוטי נפש. אולם, במצב כזה, לעיתים קרובות, האדם הפגוע נוטה לשכוח, כי, על הדרך, הפגיעה אינה ממוקדת רק בבן או בבת הזוג הפוגע, אלא מתפשטת בגלים מסביבם ונוגעת גם בילדים, בקשריו עימם וכתוצאה מכך, גם בו עצמו. כך ששכרו, בסיכומו של דבר, יוצא בהפסד. נכון, קשה להוציא את תחושות הזעם, הכאב ואת העלבון מקשת התחושות שכל פרידה (ובמיוחד גירושין) מייצרים אצלנו, אבל בהחלט כדאי ושווה לעשות זאת, ולו רק על מנת לצמצם את הנזקים האפשריים שהגירושין חושפים אותנו אליהם מלכתחילה.

איך מתגרשים "יפה"?

הסוד לגירושין בהסכמה טמון בהבנה שבמלחמה מסוג זה אין מנצחים, זאת, מאחר וכל הליך משפטי או רבני ממושך עתיד לגבות את מחירו הכלכלי והנפשי משני בני הזוג, מהילדים ומהמשפחה המורחבת. לאחר שתובנה זו מחלחלת בליבם של שני הצדדים, מונח הבסיס לגירושין זועמים וסוערים הרבה פחות. בניגוד לרושם שעלול להיווצר, אין זה קל לקחת את אותו צעד רגשי מטפורי אחורה מהפגיעה ומהכאב שגרמו לגירושין עצמם, או אפילו מתחושת העלבון שחש הצד הנפגע בסיפור, אבל צעד זה הכרחי על מנת לנקות את המערכת הזוגית המתפרקת מרגשות שליליים ככל שניתן, על מנת שיהיה אפשר להמשיך לשלב הנדרש הבא – חלוקת הרכוש וקביעת הסדרי הראיה של הילדים.

מדוע חייבים לקבוע ולקבע דברים? למה אי אפשר סתם "לזרום" עם הרצון הטוב?

אמנם, גירושין המתנהלים ברוח טובה נעימים הרבה יותר מגירושין שהם שדה קרב עקוב מדם, אבל לא ניתן (ולא רצוי) לבסס את המשך החיים על הרוח הטובה ששוררת ביניכם בנקודת זמן מסוימת. מאחר ומרגע הפרידה ועד לסוף ימיכם, מעתה יתנהלו חייכם בקווים מקבילים, אשר לעיתים נפגשים בשל היותם של ילדים משותפים, ראוי ליצור מסגרת חדשה שבתוכה כל אחד מהצדדים יודע מה הוא נותן ומה הוא מקבל ולמסגרת זו יש תוקף חוקי, על מנת למנוע מאחד מהצדדים לחזור בו, לכשיחלוף הרצון לסיים את הנישואין בצורה חיובית. מסגרת כזו מעגנת את זכויותיו וחובותיו של כל אחד מהצדדים במערכת היחסים החדשה שמתגבשת, ולא רק תוקף חוקי היא מעניקה, אלא שיש לה גם השפעה פסיכולוגית על שני הצדדים. היא מציבה את גבולות הפעולה, ובעצם כך, היא יוצרת אפקט מרגיע ותחושה של קביעות ויציבות. תחושה שהיא חשובה מאד, בעיקר לאחר הטלטלה הרגשית הכרוכה בפרידה ובגירושין.

מדוע חשוב לערב עורך דין בתהליך?

עד כה, עסקנו בסיבות לכך כי גירושין בהסכמה הם הדרך הנכונה ביותר לסיים את הנישואין שלכם, כעת נעסוק מעט באופן שבו גירושין כאלה מתנהלים ומדוע לא כדאי לכם לגבש את חוזה הגירושין שלכם בעצמכם, גם אם ההליכים מתנהלים מתוך הסכמה. לעיתים קרובות, גם אם נדמה לכם שזהו, עברתם את המשבר ואתם לגמרי מסוגלים לשבת ליד שולחן אחד ולגבש הסכם גירושין שהוא בהסכמת שניכם, המצב האמיתי עדיין אינו יציב לגמרי, ועדיין קיימים רגשות (חיוביים ושליליים) מתחת לפני השטח. רגשות אלה ישתקפו בהסכם, וגם בעוד שנים תצטרכו לחיות עם תוצאותיהם. סיבה נוספת להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום, היא הניסיון הרב שיש לו בניסוח ובעריכת הסכמים כאלה. ניסיון זה מאפשר לו לצפות השלכות לטווח הרחוק, גם של אלמנטים בהסכם שאתם אינכם מודעים להם כרגע. למשל, הגיל בו יופסק תשלום מזונות הילדים, טיפולים רפואיים שהילדים אולי יצטרכו לאורך השנים, אפשרות דירוג דמי המזונות על פי צרכיהם המשתנים, אופן ההתנהלות במקרים בהם אחד מכם ימצא בן / בת זוג חדש וכן הלאה.

כך שגם אם נדמה לכם, כרגע, שאתם מכירים את המערכת שלכם טוב יותר ממה שיכול להכיר אותה כל עורך דין מנוסה, עדיין ישנם רכיבים ואלמנטים חשובים שעלולים לא להיכנס להסכם הגירושין, במידה ותחליטו לערוך אותו בכוחות עצמכם, ללא ליוויו של עורך דין מנוסה המתמחה בתחום.

החיים אחרי הגירושין

אין ספק שגירושין הם צעד גדול שיש לו השפעה מכרעת על חייכם ועל חיי הסובבים אתכם. לעיתים קרובות, מתוך הכאב על הפרידה, על אובדן מערכת יחסים אחת, צומחים דברים נפלאים, כמו, לדוגמה, מערכות יחסים טובות ויציבות יותר. אולם, על מנת שתוכלו ליהנות מהחיים החדשים שלכם וממה שיש להם להציע לכם, עליכם לעשות כל שתוכלו, על מנת לסגור את הפרק הקודם בחייכם בדרך הטובה והיעילה ביותר.