אודות תביעת נזיקין ללא הוכחת נזק

פרסמו עליך משהו שקרי בפייסבוק? תופעת ה'שיימינג' פגעה גם בך? יש לך כלים להילחם בפרסום השלילי שנעשה נגדך! באמצעות תביעת נזיקין בגין עבירת לשון הרע תוכל לקבל פיצויים גם אם לא תוכיח על נזקים ממשיים.


מה ההגדרות של 'לשון הרע'? ואיך מקבלים את הפיצויים בעבור הנזק? עשינו עבורכם את הבדיקה.

רשלנות רפואית, תאונות דרכים, תאונות עבודה אלו הם מקרים אשר עלולים להותיר נזקים והם אכן גוררים את תביעות הנזיקין המוכרות לצורך קבלת פיצויים. את כל אותם הנזקים בתחומים האמורים אין קושי להוכיח ואכן אנחנו עדים לכך מידי יום ביומו כי מוגשות תביעות שונות בגין פגיעות נזיקין שונות. הנפגעים אכן מקבלים פיצויים אשר מאפשרים להם להתמודד עם הנזקים שנגרמו להם.

הבעיה היא עם פגיעות מהסוג החדש שהעידן הטכנולוגי הביא אתו בכנפיו. כיום, הרשתות החברתיות הפכו לכר פורה ונוח לפרסום כל דבר. ביניהם אנחנו מוצאים את הפרסומים הרבים שנועדו להכפיש אנשים ולהוציא את הכביסה המלוכלכת שלהם החוצה לעיני כל.

'שיימינג' נזקים חמורים במחי פוסט פזיז

התופעה הזו אותה תארנו לעיל, בה אפשר להכפיש וללכלך את שמו של כל אדם באשר הוא, זכתה לכינוי 'שיימינג'. יש כאלה המצדדים בה וטוענים כי מדובר בכלי חשוב עבור החברה. הם טוענים כי מותר לעשות שימוש בכלי זה בשם 'חופש הביטוי'. מנגד יש כאלה המזהירים מפני הקלות הרבה אשר בה הורסים כיום את שמו הטוב של אדם במחי פוסט קל דעת אחד.

כולנו שמענו על אנשי ציבור ועל אנשים חשובים שאיבדו את מעמדם ואף את פרנסתם אשר עליהם הם עמלו משך שנות חיים ארוכות.

אז מה עושים נגד תופעת השיימינג?

למעשה כאן לא מדובר בנזקים אשר ניתן להוכיח אותם באמצעות מסמכים מסודרים כמו שקורה בפגיעות ונזקים בתחומים פיזיים ואחרים. אך חשוב לדעת כי קיים כלי אחד ויחיד אשר נועד בפועל להילחם בפרסום שלילי ובתופעת ה'שיימינג' בכללותה. מדובר בתביעת פיצויים בגין תביעת דיבה. למעשה תביעת דיבה היא תביעה נזיקית בגין לשון הרע. המטרה של תביעה זו היא לתבוע פיצויים מהאדם שפרסם או סיפר את הדברים שיש בהם לשון הרע והוצאת דיבה.

כנגד האדם שפרסם את דברי לשון הרע, ניתן לפתוח בהליכים פליליים וגם הליכים אזרחיים. החוק קובע מבחינת ההליך הפלילי כי "המפרסם לשון הרע, כאשר כוונתו היא לפגוע באנשים – דינו יהיה מאסר למשך שנה." מבחינת הדין האזרחי ישנה גם האפשרות לתבוע בתביעת פיצויים את האדם שפרסם את הדברים.

פיצויים ללא הוכחת נזק

בתביעת דיבה או תביעת לשון הרע ישנו מאפיין בולט שהוא למעשה החשוב ביותר. מדובר בעובדה כי אין כאן הוכחת נזק חד משמעית. בפועל, התובע אכן לא אמור להוכיח כי נגרמו לו נזקים בעקבות הפרסום. אם בכל תביעת נזיקין אחרת יוכל התובע ליהנות מפיצויים רק אם הוא אכן יוכיח כי היו לו נזקים בעקבות המקרה שארע, הרי כאן, די כי יוכיח כי הנתבע אכן פרסם עליו את הדברים ובכך ניתן יהיה לחייבו במתן פיצויים לתובע שניזוק בגין הפרסום.

על פי חוק, במקרים כאלה של עבירות לשון הרע, רשאי בית המשפט לפסוק פיצויים גם ללא הוכחת נזק בגין לשון הרע. מדובר בפיצויים של עד 50,000 ₪ במקרים הרגילים ולעיתים סכומי הפיצויים עשויים לנסוק עד לסכום של 100,000 ₪! זאת במקרה אשר למפרסם אכן הייתה כוונה ברורה לפגוע ולהזיק.

כאשר התובע מבקש לקבל סכום פיצויים גבוה יותר, הוא יצטרך להוכיח את הנזקים עליהם הוא טוען בדומה לדיני הנזיקין הרגילים.

מה קורה אם הפרסום נכון?

כל מה שפרטנו עד כה נוגע רק להוצאת שם רע ופרסום של דברים שקריים. אך מה יקרה כאשר הפרסום הוא של דברים אמתיים? האם גם כאן יוכל התובע ליהנות מהגנת החוק? אז כאן הסיפור שונה.

החוק קובע כי אמיתות הסיפור עשויה להיחשב כהגנה עבור המפרסם אך זאת, רק אם יש בסיפור משום עניין לציבור.

למעשה זו היא בדרך כלל סלע המחלוקת בין בעלי הדין אשר מתווכחים על עצם הסיפור. המפרסם יטען כי יש בסיפור משום עניין לציבור והתובע יטען כי הפרסום כולו הינו שקרי מיסודו וגם אם יש בו מן האמת, אין בו עניין לציבור.

כאן עולה השאלה, על מי ייפול נטל ההוכחה?

חושבים פעמיים לפני שמפרסמים

כאשר קיים ויכוח כזה בין המפרסם לתובע, יהיה על כל אחד מהצדדים לנסות להוכיח כי אכן הצדק אתם. זה אומר כי אם התובע הצליח להוכיח כי אכן הנתבע פרסם עליו לשון הרע והוציא את דיבתו רעה, הנתבע יצטרך להוכיח כי אכן מדובר בסיפור שהיה ויש בו עניין לציבור.

משום כך, כדאי לזכור תמיד לפני שמפרסמים לשון הרע או כל סיפור דיבה אחר, כי הדבר הזה עלול להסתיים ממש לא טוב.

אם נראה כי חשוב לפרסם את הדברים, צריך להצטייד מראש בכל ההוכחות לכך כי אכן מדובר בסיפור אמתי ויש בו עניין לציבור. אם לאו יוכל המספר להיות חשוף לתביעת דיבה.

עורכי דין של העידן המודרני

עורכי הדין של היום זקוקים לכלים וכישורים שעמיתיהם בעבר לא ממש נזקקו להם. זאת בעקבות ההתפתחות הטכנולוגית והקדמה שמציבה אתגרים חדשים יום יומיים. הרשתות החברתיות והאינטרנט מבטלים את הגנת הפרטיות וכדי לשמור ולהגן ולו במעט על הפרטיות כמו גם על השם הטוב, יש צורך לא פעם בסיועו של עורך דין מקצועי ומומחה.

בכל מקרה אם מצאתם עצמכם בשלולית עכורה כזו כשהוציאו את דיבתכם רעה, אין סיבה שתוותרו. פנו אל עורך דין שיסייע לכם לצאת מהסיפור.