הסכם גירושין סטנדרטי

כל פרידה יכולה להיעשות בדרך הקשה או בדרך המוסכמת שמקילה עליכם את ההתמודדות עם המשבר. גירושין בהסכמה ומתוך הסכם יקרבו אתכם בצורה בריאה יותר לסוף הנישואין.

הסכם גירושין סטנדרטי, עד כמה שאפשר לקרוא לפירוק משפחה בצורה זו, הוא הסכם גירושין שנעשה אחרי עבודה משותפת של בני הזוג המתגרשים על בסיס המטרות והצרכים שלהם, ומנסה לגשר עליהם. לנוכח הקשיים הצפויים עדיף להגיע אליו כמה שיותר מהר כדי לחסוך בכסף ובכאב לב, ולקצר עד כמה שיותר את תקופת הפרידה שמקשה על כל המשפחה. הסכם גירושין שמגיעים אליו יחד מאפשר להשתקם יותר מהר ולעלות על דרך המלך למרות כל הצער והכאב.

מהו הסכם גירושין?

הסברה הרווחת בקרב הציבור היא שמרגע שמחליטים להתגרש ופותחים תיק ברבנות או בבית המשפט לענייני משפחה, הסדרי הגירושין נקבעים בבית הדין. אפשר לבוא עם הסכם גירושין חתום ומוסדר מראש, ולעבור את טקס הגירושין בלבד. לגירושין כאלה רצוי להגיע מוכנים ככל האפשר ורק כאשר מתגלעים חילוקי דעות מתחילים לדון בהם בבית המשפט כדי לקבל פסיקה על כך. זוהי הדרך הקשה והכואבת להתגרש, ורצוי למנוע זאת ככל האפשר על ידי הכנת הסכם גירושין סטנדרטי שבו עוברים על כל הסעיפים הרלוונטיים לחיים המשותפים שלכם.

כאשר מגיעים להסכם כזה בהסכמה ובעבודת הכנה מראש, רצוי לעשות זאת בעזרת עורכי דין שתומכים בתהליך בריא שכזה, הרבה יותר קל אחר כך להשלים עם תום תקופת הנישואין שלכם ולפנות לדרך חדשה. בניגוד למה שנהוג לחשוב, זאת גם העדפה של עורכי דין רבים להגיע לכמה שפחות מחלוקות ולבנות הסכם שייטיב עם כל הצדדים, במיוחד כאשר יש ילדים. הסכם הגירושין נחתם ומובא לבית המשפט ולרבנות ושם לא נותר אלא לאשר אותו לעובר את טקס כתיבת הגט ומסירתו.

מה יש בהסכם גירושין?

פירוק משפחה מתבצע בכמה מישורים. המישור הרגשי והפיזי הוא מישור מובן כמובן, אולם נוספים לו גם מישורי החיים המעשיים, כמו משמורת על הילדים, חלוקת רכוש, כספים ונכסים, וכל מה שרלוונטי לחיי הזוג ולעתידו. יש לדעת כי אין חובה להיעזר בעורך דין לשם עריכתו ויש כמה וכמה נוסחים של הסכמי גירושין סטנדרטיים שניתן להשתמש בהם. אם כי מומלץ לפחות לקבל הדרכה מסוימת וייעוץ על ידי עורך דין בנוגע להיבטים שונים שאולי לא הייתם מודעים להם בנוגע אליהם. זה חשוב במיוחד כאשר יש רכוש רב שיש לחלק והכנסות עתידיות כלשהן.

אינכם חייבים לערב עורכי דין ואתם יכולים לחתום ולהגיש אותו לבד. אפשר גם להיעזר במגשרים או עורך דין שהחלטתם שייצג את שניכם אם הליך זה נעשה באמת בהסכמה וברוח טובה, ולא צפויים להיות בו מכשולים כלשהם. עם זאת, חובה לדעת שללא ייעוץ מקצועי קשה מאוד לגשר על מחלוקות, אלא אם כן אתם מהזוגות שבאמת מסתדרים בצורה מושלמת גם בפרידה.

למה כדאי להגיע להסכם גירושין לבד?

סיפורי גירושין קשים וטעונים מוכרים לכולם והם מותירים רושם רע מאוד על כולם, שלא לדבר על ההשלכות הנפשיות, במיוחד על הילדים. כל פרידה היא קשה, לא משנה כמה זמן הייתם יחד ולא משנה מהי סיבת הפרידה. בסופו של דבר מדובר בפירוק משפחה ובתום תקופה ולכן המשקעים הרגשיים הם בלתי נמנעים. המחלוקות הקשות שמובילות זוגות לבתי הדין ומלוות בסכסוכים חמורים הם תוצאה של הימנעות מהגעה להסכם, אם משום שאינם יכולים לעשות זאת ואם משום שאינם רוצים. בכל מקרה, התוצאה עגומה, מורטת עצבים ומלחיצה, וגם עולה כסף רב בגלל ההליכים המשפטיים המתמשכים והתשלום לעורכי הדין.

מה חובה לכלול בהסכם גירושין וכיצד לנסח?

  • הגירושין עצמם חייבים להיות מסוכמים ומוסכמים ולהיעשות בהקדם כדי שלא לתת לשום מחלוקת עתידית למנוע זאת ולעכב אותם. אם אתם חשים שיש בעיה או שעומדת להיווצר בעיה, היעזרו באנשי מקצוע כדי למנוע מצב של נתק וקצר בתקשורת משום שלמעשה זה הסעיף הכי חשוב. כל לחץ או סחטנות יגרמו להתמשכות ההליכים.
  • משמורת ומזונות – למרות ההתקדמות הרבה בתחום זה לעבר השוויון ומשמורת משותפת, יש עדיין זוגות רבים שאצלם החלוק הי מסורתית. האם מקבלת משמורת על הילדים והאב מקבל הסדרי שהייה וביקור. זהו הסעיף שעלול לגרום הכי הרבה מחלוקות ולכן היו בטוחים שאתם יודעים ורוצים את אותו דבר. בנוגע למזונות, הכרוכים בכך, יש חוקים שאי אפשר עדיין להגמיש כל עוד קיימת חזקת הגיל הרך, ולכן ילדים צעירים מגיל 6 עדיין יקבל מזונות מהאב. אלא אם כן החלטתם מראש שחלוקת המשמורת והמזונות תשקף את הבחירה שלכם, מבלי להתחשב במה שנהוג. יש להחליט גם לגבי העתיד, משום שצרכים של ילדים קטנים אינם דומים לצורכי הילדים הגדולים, ולכן יש להשאיר פתח להידברות בעתיד כאשר הדברים משתנים.
  • רכוש וכספים – בדרך כלל ברור מי מקבל מה והיום נוטים לחלק את הכל שווה בשווה. אולם אם יש רכוש מלפני הנישואין, או כספים אחרים שהתקבלו רק אצל אחד הצדדים, או הכנסות שצפויות בעתיד או הסדר פנסיה שכולל את האישה או הגבר, מומלץ בכל זאת להיעזר בשירותי עורכי דין כדי לקבל הסברים וייעוץ. חשוב במיוחד לעשות את הסעיף הזה נכון, משום שההסכם עלול שלא לקבל אישור אם יקפח בצורה משמעותית את אחד הצדדים. נדיר אמנם, אבל גם זה קורה. ולכן מומלץ לבדוק היטב מה מקובל ומה חוקי. החלוקה נעשית לפי אורח החיים ורמת החיים, גובה ההשתכרות של שני בני הזוג, וכל מה שאפיין את המצב הכלכלי שלהם כזוג.
  • ויתור והסתרה – ההסכם חייב להיות בהסכמה ולשקף ויתור על טענות עתידיות כדי לסיים את הכל כעת. משום כך יש לגלות הכל ולא להסתיר מידע מבן הזוג, אחרת יוטל פיצוי ללא הוכחה בעתיד, אם יתגלה מידע חדש. אלה סעיפים חיוניים לכל הסכם גירושין בהסכמה, שכדאי לדעת.