כל מה שצריך לדעת על נזקי גוף

בתי המשפט נועדו כדי לעשות צדק ולהגן על זכויותינו. למרות זאת, בכל הקשור לנזקי גוף, רק מעטים מנצלים זאת. להלן כל מה שנחוץ לדעת כדי לממש את זכותכם:

הגשת תביעות נזיקין הפכו פופולריות, אולם תביעות על נזקי גוף עדיין אינן נפוצות במיוחד, וזה מפתיע. נזק גופני יכול להיגרם על ידי כל גוף, פרטי או ציבורי, ויכולים להיות אירועים רבים שבמהלכם נפגעים אנשים והם זכאים לפיצויים על כך. עם זאת, למרות העלייה במודעות לפיצויים שאפשר לדרוש על כך, מעטים מדי עושים זאת והם מוותרים על כספים רבים שמגיעים להם בזכות ויכולים לעזור להם בתהליך ההחלמה.

אם ברור לכם שהפגיעה בכם מתאימה ועונה על הקריטריונים ויש לכם כתובת להגשת תביעה, אל תהססו לתבוע את מה שמגיע לכם על הנזק הגופני וגם עגמת הנפש שנגרמו לכם.

מדוע אנשים מתקשים להגיש תביעה על נזק גופני?

הרבה לפני שמתחילים לדבר על הסיבות וההסברים על הגשת תביעה בגין נזקי גוף, חובה לדבר על היסוד הנפשי של מי שנפגע ויודע שמגיע לו פיצוי, (שהוא לא פחות חשוב מהנזק הגופני), אולם הוא מתקשה לממש את זכותו. החוק תומך בזכותכם לקבל פיצוי ולדאוג לעצמכם, אולם לא כולם נעזרים בו גם כשהנסיבות ברורות.

מתברר שלמרות שאזרחים רבים מודעים לכך שעל כל נזק גופני מגיע להם פיצוי, ולמרות שהם יודעים שייקלעו לתקופת השבתה ארוכה בגין פגיעות מסוימות ואף לירידה בכושר העבודה והתפקוד שלהם, הם נמנעים מלבצע את ההליך החשוב. יש לכך סיבות רבות ואחת הן היא חוסר אמון במערכת וקושי נפשי לעמוד לבדיקה ולאמוד את הנזק שנגרם להם. על כל אלה אפשר להתגבר בהדרכה נכונה בעזרת איש המקצוע הנכון, ועל כך בהמשך.

מדוע חשוב להגיש תביעה כזאת?

אף אחד לא אוהב תביעות סרק שמושכות זמן ומעמיסות עמל וטרחה ואף עול נפשי. אבל תביעות נזק גופני הן תביעות שאפשר להוכיח אותן יחסית בקלות, במיוחד אם יש תיעוד. תהליך זה בדרך כלל נמשך זמן לא רק בגלל העומס בבתי המשפט אלא גם משום שיש להוכיח שנזק גופני השפיע עליכם לאורך זמן רב ומכאן נגזרת בקשת הפיצוי שלכם על כך, ולכן כל מי יכול להגיש תביעה על נזק גופני חייב לגייס אומץ ואורך רוח לצורך התהליך. בכל מקרה אין לוותר על כך משום שמדובר בפיצוי ראוי שמגיע לנפגעים.

במקרים רבים הפיצוי לא יוכל לעולם לתקן ולהחזיר את הנעשה, אבל דווקא משום כך חובה לדאוג לתיקון מסוים. נפגעים עוברים בדרך כלל סדרת טיפולים ושיקום ארוך נוסף על עגמת הנפש, ויחד עם הסיוע שרבים נזקקים לו במקרים כאלה הם עולים כסף רב. אם נפגעתם בצורה כזאת שפגעה בכושר ההשתכרות שלכם לא תוכלו לשלם על כך, ונוסף על אובדן העבודה גם תיקלעו לחובות כבדים. כך שלמרות הרתיעה מעיסוק מתמשך כדאי לדאוג לעתידכם הכלכלי, במיוחד אם יש משפחה שתלויה בכם לפרנסתה. כל זה נוסף לרצון לעשות צדק כאשר הפגיעה נובעת מרשלנות או מפגיעה במזיד.

על מה ניתן לתבוע פיצויים בגין נזקי גוף?

פיצויים מבקשים על כל תאונה שהיא – בדרכים, בעבודה, במקום בילוי, על חבלות כתוצאה מרשלנות ובוודאי שעל רשלנות מקצועית או רפואית. אם יש לכם גם ביטוחים שונים שבהם מפורטת זכותכם לתגמולים על כך, בדקו את הסעיף והגישו על כך תביעה. יש ביטוחים שונים שמוצעים רק לשם כך ולכן מומלץ לוודא ולהפעיל את הביטוח הרלוונטי, כמו ביטוח תלמידים ועובדים וכדומה. התביעה בגין נזקי גוף מוגשת גם ללא ביטוח, כאשר הבסיס לה היא פקודת הנזיקין.

את התביעה מגישים נגד הגוף שאחראי לנסיבות שבהן הפגיעה אירעה. אם זהו מקום העבודה אז נגד המעסיק או ביטוח לאומי. אם יש פוליסה מגישים נגד חברת הביטוח שאחראית לאותו מקום וגוף. כשמדובר ברשלנות התביעה מוגשת נגד מי שהתרשל ומי שאחראי לו, כמו רופא ומוסד רפואי במקרה של רשלנות רפואית. המקרים חייבים לעבור בחינה מקצועית מדוקדקת כדי לבדוק את הנסיבות והזכאות לכך.

 מה עושים כאשר נפגעים?

אף אחד אינו חי במחשבה שהוא עומד להיפגע ולהיקלע למצב שגורם סבל ונכות, ולכן רבים גם אינם חושבים באותו רגע על ההשלכות של כל תאונה. במקרים כאלה חושבים יותר על היחלצות בחיים ובשלום, וקבלת טיפול נאות, ולכן המקרים האלה תלויים בדרך כלל ברמת המודעות וההתנהלות של הסובבים אתכם, בעיקר אנשי מקצוע. בכל מקרה של פגיעה, גם אם אינכם חושבים באותו רגע על הגשת תביעה ותלונה, חשוב לדעת שיש צורך בתיעוד מסודר ועקבי, רשמי וחתום על ידי כל הגורמים הנוגעים בדבר.

התיעוד הזה חיוני לא רק לצורך הגשת תביעה, אלא גם כדי לקבל אישורים חשובים מהמשטרה ומקופת החולים למקומות עבודה וגופים רשמיים אחרים כמו ביטוח לאומי. כך שמרגע שתוכלו לעשות זאת, דרשו לקבל כל מסמך חתום רשמית, ונסו לגלות מי האנשים שהיו עדים לאירוע כדי לגייס אותם לאחר מכך לתהליך הגשת התביעה לפיצויים, אם הדבר יגיע לידי כך.

למה חשוב לקבל ייעוץ?

על כל תביעה חלה תקופת התיישנות ולכן אסור להתעורר מאוחר מדי. רק עורך דין יכול לומר לכם בדיוק על מה אפשר להגיש עדיין תביעה ורצוי לא לעשות זאת כשהנזק כבר מקשה עליכם להתמודד עם המשפט.

הסיבה הנוספת שמחייבת להתעשת כמה שיותר מהר ולטפל בכך מוקדם היא שלוקח זמן עד שמשמעות הפגיעה מתבררת וההשלכות שלה מתחילות להשפיע עליכם, פיזית ונפשית. יכול להיות שתגלו שהפגיעה קשה משחשבתם ושהחלמה תארך זמן רב ולכן תביעה לפיצויים היא הדרך היחידה לסייע לכם בכך. כאן נחוץ ייעוץ וליווי של עורך דין מנוסה כדי להנחות אתכם בדיוק אילו מסמכים לאסוף ואילו בדיקות וחוות דעת נחוצות לכם, אבל את הצעדים הראשונים תצטרכו לעשות בעצמכם.