עורך דין מע"מ

לפני שנדבר על עורך דין מע"מ ועל למה בכלל צריך אותו, חשוב שנבין מהו בכלל המע"מ ומהם מאפייני המס בכלל. המע"מ הוא ראשי תיבות של מס ערך מוסף, מס שמוטל על צריכה והוא מקובל במרבית מדינות העולם. הוא החל את דרכו בצרפת ולאחר מכן במדינות רבות כמו הולנד, דנמרק, שוודיה, נורווגיה ובלגיה והוא נחת בישראל בשנת 1976, מכוח חוק מס ערך מוסף. במהלך השנים הוא עבר שינויים כשבהתחלה הוא היה 8%, לאחר מכן 12%, ולאחר 6 שנים הוא הגיע ל-15%, בשלב הבא, ביוני 2013 עמד שיעורו על 18% אך בסוף 2015 הוא ירד ל-17% ומאז ועד לכתיבת שורות אלו הוא לא השתנה.

מע"מ בשרשרת ייצור

המע"מ הוא מס שמשולם על ידי עסקים שלאחר מכן מקבלים זיכוי עליו, ובסופו של דבר הוא מתגלגל עד ללקוח הסופי. אם ניקח לדוגמא מפעל שמייצר בגדים, הוא יקנה את הבדים מסוחר כלשהוא וישלם את הסכום + המע"מ, לאחר מכן המפעל ימכור לחנות בגדים ויגבה גם הוא את המע"מ אך הוא ישלם אותו לרשויות, והחנות תמכור ללקוח הסופי ותקבל החזר על הרכישה שלה. בסופו של דבר אם כן מי שמשלם את המע"מ ולא מזוכה על כך הוא הלקוח הסופי, ובמקומות כמו אילת בה אין מע"מ מסיבות שונות, מחירי המוצרים הסופיים יהיו נמוכים יותר.

השפעת המע"מ על הכלכלה והחברה

רובינו כצרכנים, לא מודעים לכך שאנחנו משלמים מע"מ. אנחנו צריכים לקנות מוצר כלשהוא ומקבלים מחיר סופי שלו, ולא יודעים שהוא בתוספת של 17% (נכון לכתיבת שורות אלו)

למע"מ יש השפעה כלכלית וחברתית. הממשלה יכולה לעשות בו שימוש על מנת להקל את יוקר המחיה מעט מה שקורה כשמפחיתים אותו, ומצד שני, היא יכולה גם להגדיל אותו וכך לרסן את הצריכה ולדחוף את הציבור לשים את כספו בהשקעות ובחסכונות ופחות בהוצאות של מוצרי צריכה. המע"מ מכניס את כולם "תחת האלונקה", גורם לכולם להיות חלק מההכנסות של המדינה כשהעניים שצורכים בעיקר ופחות חוסכים והעשירים רוכשים הרבה ומכניסים יותר כף למדינה.

השלבים הראשונים בחשד לעבירה

רשות המיסים היא זו שאמונה מטעם המדינה לפקח על ההתנהלות התקינה של כל בעלי העסקים בישראל, ושל השכירים והעצמאיים כאחד. היא עוקבת כל הזמן אחר המתרחש ועושה בדיקות רנדומליות או לאחר דיווח שהתקבל, ובשלב הראשון נבדק האם יש בסיס לעבירה על החוק. זהו שלב ראשוני בלבד בו בדרך כלל רואה חשבון יספיק בשביל לייצג. אם הכול נגמר ללא חשד אמיתי לעבירה על החוק אין בעיה, אך כשיש חשד כזה שעולה כדאי לערב עורך דין מומחה בתחום. חשוב שעורך דין מע"מ יהיה מעורב כבר בשלבים הראשונים כדי שהוא יוכל לסייע במהירות.

עבירות מע"מ טכניות VS עבירות מע"מ מהותיות

עבירות מע"מ הן עבירות שנחלקות לשני סוגים. יש עבירות טכניות שאין מאחוריהן כוונה פלילית שלפעמים הן עבירות שנעשות בתום לב אבל לא רק, ויש עבירות מהותיות שמי שעובר אותן מתכוון להתחמק מתשלום מס.

עבירות מע"מ טכניות אלו עבירות שגרמו להפרה של הסדר בין העוסק לבין רשות המס. עבירות כאלו יכולות להיות אי ניהול של פנקסי רשומות או פנקסי חשבונות או ניהול שלהם עם סטייה מהותית, יכולות להיות אי הוצאת חשבוניות מס בניגוד לחוק, אי הגשת דוחות במועד שצריך להגיש אותם, הוצאה מאוחרת של חשבונית, אי התייצבות לחקירה לאחר דרישה כזו מצד הרשות, מסירת ידיעה לא נכונה בלי הסבר מתאים, אי מסירת מסמך שהנישום נדרש למסור וכדומה.

עבירות מע"מ מהותיות אלו עבירות שהבסיס שלהן הוא התחמקות ממס ביודעין תוך הפרה בוטה של החוק. זו יכולה להיות מסירת הודעה כוזבת, הוצאת חשבוניות פיקטיביות, זיוף פנקסים, השמדת פנקסים לאחר דרישה שלהם, הכנת רשומות כוזבות או כל דבר אחר שיכול לשבש את העבודה של הרשות אל מול הנישום.

העונשים

על עבירות מע"מ טכניות עונש המאסר עשוי להיות עד שנה, ובדרך כלל כשהעבירות הללו הוסרו העונש יהיה מקל ויסתכם בקנס כספי. בית המשפט רוצה להראות בזה שגם עבירות שנעשו כביכול בתום לב יגררו עונשים, על מנת להזהיר מראש את העוסקים מהתנהלות לא תקינה. עבירות מע"מ מהותיות אלו כבר עבירות חמורות יותר, והעונש הקבוע עליהן בחוק הוא עד 5 שנות מאסר ואם מדובר על עבירות בנסיבות מחמירות, העונש יכול להגיע גם עד ל-7 שנות מאסר.

לאתר עורך דין מומחה בתחום

חשוב לדעת, עבירות מס הן עבירות פליליות לכל דבר ותחום המיסים הוא תחום מורכב במיוחד. מי שחשוד בעבירות מעין אלו עלול למצוא את עצמו במצב בעייתי מאוד וזו הסיבה שחשוב למצוא עורך דין מומחה ובעל ניסיון בתחום. עורך דין שמומחה במיסוי צריך להכיר את כל הניואנסים הקטנים של החוק, צריך להכיר את החוק לפרטי פרטים, צריך להיות אחד שלומד כל הזמן את השינויים בחוק כמו גם פסקי דין רלוונטיים וצריך להיות אחד שצבר ניסיון רב ויכול לייצג בצורה טובה. ההבדל בין עורך דין טוב ומנוסה לבין אחד שלא יכול להיות ההבדל בין הרשעה לבין זיכוי, יכול להיות ההבדל בין קנס כספי גבוה מאוד או אפילו ישיבה בכלא ובין עונש מקל או ויתור על העונש.

באיתור עורך דין מע"מ בעל ניסיון, לא כדאי לחסוך כסף. יש כמובן תעריפים שונים לכל עורך דין בהתאם לוותק, למורכבות התיק ולפרמטרים אחרים. אבל צריך לזכור שחיסכון בכסף ובחירה בעורך דין בעל ניסיון מועט עלול לעלות מאוד ביוקר. העונש יכול להיות קנס כספי גבוה או אפילו מאסר, וצריך לזכור את זה.