הכן את עצמך לקראת תביעת תאונת עבודה

בישראל יש לצערנו לא מעט תאונות עבודה. אלו שקיבלו כותרות הן בעיקר תאונות של נפילה מגובה שנגמרו באסון, אבל יש לא מעט תאונות עבודה שמתרחשות מידי יום ביומו, מהן חמורות יותר או פחות. תאונת עבודה היא כל תאונה שנגרמה במהלך העבודה או עקב העבודה, כמו גם תאונה שקרתה בדרך אל העבודה או ממנה.

תאונת עבודה עלולה להוביל להשבתה זמנית או קבועה, לפגיעה שההשלכות שלה הן קצרות טווח, ארוכות טווח או לכל החיים. עובד שנפגע במהלך עבודתו ובשל כך אינו יכול לעבוד תקופה מסוימת, צריך פיצוי על מנת שיוכל לקיים חיים בסיסיים. כך גם בכל מה שנוגע לפיצוי על כאבים או השלכות שונות של התאונה. אפשר לתבוע ולקבל פיצוי וצריך לעשות את זה בצורה נכונה. אבל רגע לפני שנדבר על השלבים השונים ועל איך מתכוננים לקראת תביעת תאונת עבודה, הנה כמה דוגמאות לתאונות כאלו.

דוגמאות לתאונת עבודה

  • עובד שעבודתו היא עבודה פיזית ובין השאר הינה הרמה של משאות. במהלך העבודה כשהוא הרים משקל מסוים (לא חייב להיות גבוה במיוחד) הוא חש בכאב עז בגב התחתון שלו ולאחר מכן הרגיש גם כאבים באחת הרגליים, מה שיכול להעיד על פריצת דיסק. כמובן שהוא לא יכול היה לחזור לעבודה מיידית וימי המחלה שלו והפגיעה בכלל, נכנסים לקטגוריה של תאונת עבודה.
  • במפעל מסוים, שני עובדים התקוטטו ביניהם, מריבה שמהר מאוד הפכה לאלימה במיוחד ועירבה כיסאות, מוטות ברזל ומקלות עץ. אחד העובדים ראה את התגרה וניסה להפריד בין השניים, כשבמהלך הניסיון הוא קיבל מכה בראשו מאחד הברזלים. הוא נזקק לטיפול בבית החולים ולמנוחה בביתו כחודש. גם זו נחשבת לתאונת עבודה למרות שהיא לא נגרמה ישירות מהעבודה.
  • עובד יצא בהפסקת צהריים למסעדה קרובה. לאחר שהוא סיים לאכול הוא ניגש לקופה שלידה היה כתם שמן קטן עליו הוא החליק ושבר את רגלו. גם זו נחשבת לתאונת עבודה וגם במקרה כזה הוא יכול לתבוע את הביטוח הלאומי.

הפיצוי שניתן

הפיצוי שניתן הוא קודם כל על אובדן ההכנסה במידה והעובד לא יכול לעבוד מיד לאחר הפגיעה. הפיצוי שניתן הוא לתקופה של עד ל-3 חודשים, בכדי שהעובד יוכל לקיים את עצמו בחודשים שהוא לא עובד. לאחר מכן יש גמלת נכות והיא משולמת למי שהנזק אצלו הוא ארוך טווח, למי שיש לו נכות צמיתה גם אם הוא חזר לעבודה.

חשוב לציין שקבלת קצבת נכות היא משהו שלוקח זמן לקבל אותו. ההתמודדות מול הביטוח הלאומי היא התמודדות סבוכה וכשלא יודעים איך להתנהל מול הביטוח הלאומי ואילו צעדים לעשות, אפשר להישאר ללא זכויות.  אז הנה כמה דברים שכדאי לדעת, כמה טיפים איך להתכונן לתביעה של הביטוח הלאומי.

תיעוד ורישום

תיעוד ורישום הם הדבר הראשון שצריך לעשות ואולי החשוב ביותר. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לדווח למעביד, ולמלא טופס ב.ל 250 אשר מאשר את דבר התאונה. חשוב לדעת שיש חובה שהמעביד יחתום על הטופס, ובמידה ואכן קרתה תאונה, הוא חייב לחתום ואינו יכול לסרב. לאחר שממלאים טופס ב.ל 250 ומיידעים את המעסיק על התאונה כמו גם מחתימים אותו על הטופס, חשוב מאוד לתעד כל דבר שנוגע לתאונה. צריך לפרט לגביה מתי היא הייתה? איפה היא קרתה? באיזו שעה? מה קרה ואיך קרה? מי היה נוכח בזמן התאונה? (חשוב לקחת גם מספרי טלפונים של עדים) וכמובן לצלם מה שאפשר (למשל, פריט שגרם לנפילה ולחבלה)

בשלב הבא צריך להתפנות לטיפול רפואי יחד עם הטופס שחתום על ידי המעביד. צריך לקבל טיפול ולדווח על מה שקרה ועל כאבים שיש בעקבות הפגיעה, כמו גם על מגבלות בעקבותיה. צריך לקבל אישור רפואי על הביקור והטיפול כמו גם אישורי מחלה מהרופא על שלושת החודשים הבאים (כמובן במידה ולא יכולים לעבוד 3 חודשים) מכיוון שרק כך ניתן יהיה לקבל את הפיצוי הרלוונטי. חשוב מאוד לשמור על כל הניירת, כל מה שנוגע לפגיעה החל מהרגע בו היא קרתה דרך הבדיקות והטיפולים השונים כמו גם חוות דעת של מומחה אם ישנה. כשמגיעים לרגע בו צריך למלא את הניירת של הביטוח הלאומי, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בתחום – עורך דין לענייני תביעות תאונות עבודה כדי לא לעשות טעויות שאי אפשר יהיה לחזור מהן.

הכנה לוועדה רפואית

כשתאונת עבודה גורמת לנכות או למגבלה כלשהיא שעתידה להתבטא בסכומי כסף אותם הביטוח הלאומי ישלם, חייבים לעבור דרך וועדה רפואית שתקבע האם יש עילה לקבלת אחוזי נכות וכמובן כמה אחוזי נכות יינתנו ולאיזה טווח זמן. לעיתים הנפגע יצטרך לחזור יותר מפעם אחת אל הוועדה הרפואית, וועדה בה הוא יקבל כמה דקות בכדי לדבר ובכדי להציג את המסמכים הרפואיים שלו.

חשוב להתכונן לוועדה כזו מכיוון שהזמן מוקצב וההתרגשות יכולה להיות גדולה ולגרום לשכחה של פרטים חשובים. הדבר הנכון ביותר הוא לרשום את הפרטים על דף נייר בכדי לזכור את כולם. וועדה כזו תכריע האם הנפגע יוכר כנכה זמני או קבוע והאם הוא יקבל מענק חד פעמי או גמלה חודשית ולכן חשוב מאוד להגיע מוכנים.

תאונת עבודה יכולה להתרחש בכל זמן. היא לא מגיעה עם התראה מוקדמת והיא יכולה לשבש חיים של אנשים בצורה משמעותית. אבל בין השאר בשביל מצבים כאלו, אנחנו מחויבים על פי חוק לשלם דמי ביטוח לאומי, חייבים לבטח את עצמינו בכדי שנוכל לחיות בכבוד גם אם ניפגע. בשביל שנקבל את המגיע לנו, כדאי שנתייעץ עם עורך דין מנוסה בתחום שילווה אותנו לכל אורך הדרך.