פתיחת תיק בבית משפט לענייני משפחה

יציאה לדרך חדשה – המדריך למתגרשת

נשים העומדות לפני תהליך פרידה וגירושין חשופות למידע רב, הן ברשת והן באמצעות המלצות וסיפורי מכרים, זוכות לעצות טובות יותר או פחות, וחשופות לשלל מיתוסים ואמירות. חשוב לזכור כי פירוק המשפחה הוא נושא מורכב, הן כלכלית והן רגשית, והמקרים השונים אינם זהים זה לזה, ולעתים הבדלים בנושאים שאינם צפים על פני השטח עשויים לייצר הבדל גדול בהתנהלות ובזכויות. על מנת למצות באופן המיטבי את הזכויות המלאות של האישה בעת הגירושין, מומלץ שלא להסתמך על ייעוץ כללי ולפנות לייעוץ משפטי אישי ומקיף במשרדנו.

ההחלטה על הפרידה לרוב מגיעה לאחר זמן רב וממושך, לעתים לאחר ניסיונות רבים להצלת הזוגיות, ומלווה בלא מעט חרדות. לאחר קבלת ההחלטה ישנו צורך להניע את התהליך, ולא מעט נשים מוצאות עצמן מתחבטות בשאלה:

פתיחת תיק בבית משפט לענייני משפחה או ברבנות?

בעוד שבעבר נהוג היה להאמין כי מרוץ הסמכויות מכוון גברים אל בית הדין הרבני וכי נשים יזכו לעדיפות בבית הדין לענייני משפחה, שהרי בפועל לא ניתן לקבוע זאת כלל ועיקר, ויש לבחון כל מקרה לגופו.

פירוק תא משפחתי מתבצע תוך התייחסות לשלושה נושאים עיקריים:

  • חלוקת רכוש ומשאבים משותפים
  • משמורת ילדים
  • מזונות ילדים

בעוד שהחוק מתייחס לחלוקת הרכוש באופן שוויוני, נושא המשמורת וכנגזרת שלו גם נושא המזונות מורכבים הרבה יותר ונשענים על פרמטרים רבים בניהם המסוגלות ההורית, הפרש ההשתכרות בין בני הזוג, גיל הילדים ועוד.

לא ניתן לקבוע באופן וודאי עדיפות לאחד משני המוסדות הללו על בסיס מגדרי בלבד, ומומלץ להיוועץ עם עורך דין מומחה בתחום בטרם פתיחת התיק, ובמקרה של פרידה המלווה בסכסוך קשה וחוסר בתקשורת ובהסכמה, בטרם יעשה זאת בן הזוג.

חשוב לדעת: בשנת 2014 נחקק חוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה, אשר מטרתו היא לפתור באמצעות גישור והסכמות סכסוכים בין בני זוג בהליך גירושין. החוק מחייב פניה להליך יישוב סכסוך בטרם פתיחת תביעה בכל אחת מן הערכאות. יישוב הסכסוך מתבצע אל מול אנשי מקצוע בבית הדין לענייני משפחה או באופן פרטי, ובכל מקרה אינו מחייב המשך תביעה וטיפול מול אותה ערכאה, ולאחר ניסיונות הגישור בין אם צלחו ובין אם לאו תתקבל ההחלטה האם פתיחת תיק בבית משפט לענייני משפחה או ברבנות תסייע לך על פי נסיבות העניין.

הסכם הגירושין – התייחסויות:

חלוקת רכוש – חלוקת הרכוש והמשאבים המשותפים על פי חוק תתבצע בצורה שוויונית כאשר כל צד יזכה למחצית מן הרכוש והמשאבים  המשותפים. יחד עם זאת, תרגום הסעיף לכדי מעשה מורכב מן הנראה, וטומן בחובו מחלוקות, הערכות שווי והתייחסות למקרים מיוחדים. בחלוקת הרכוש תעלה השאלה האם קיים הסכם ממון טרום נישואים בין בני הזוג ומה מהותו? כיצד יחלקו בני הזוג בדירה המשותפת, כאשר משכנתא רובצת עליה ו/או כאשר חלקה או עיקרה ניתנו כמתנת ממשפחת אחד מבני הזוג? כיצד נחלק לשניים שעון עתיק ויקר ערך? האם ערך הרכב המשפחתי נמדד על פי ערך מחירו בשוק, כאשר זה אינו עתיד להימכר?

משמורת ילדים – למרות שבעבר החוק היה חד משמעי בנוגע לזכויות המשמורת של האם, בעידן החדש יותר ויותר הסדרי משמורת משותפת נחתמים בין בני זוג גרושים, כאשר טובת הילדים היא שצריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות. אלא שההסתכלות החדשה שעל פניו היא אופטימלית והגונה, לעתים משמשת כלי נשק בידי גברים ככלי להפחתה או להימנעות מתשלומי מזונות. ההחלטה על המשמורת היא בעלת השפעה מכרעת על חיי בני הזוג והילדים לשנים ארוכות וחייבת להתבצע ברגישות ובאחריות.

מזונות ילדים – מזונות הילדים נועדו להבטיח את כלכלת הילדים באופן בסיסי ומכאן מתייחסים לצרכים נוספים בהתאם לרמת החיים הנהוגה, ליכולת הכלכלית של ההורה המשמורן וההורה המשלם את דמי המזונות וגיל הילדים. המזונות קשורים בקשר ישיר להסכם המשמורת ועל פי ההסכם הנחתם ייקבע מה ייכלל בהם מעבר לצרכים הבסיסיים, כמו גם מהם ההוצאות הנוספות בהם יחלקו ההורים (חוגים, שיעורים פרטיים, הוצאות רפואיות חריגות וכדומה).

מזונות אישה – מזונות אישה יינתנו עם מימוש הפרידה ובטרם הגירושין בפועל, לאישה שאינה עובדת, ובנסיבות מסוימות בלבד.

עורך דין משותף – כן או לא

המחשבה על עורך דין משותף עשויה אמנם לחסוך כסף בטווח הקצר, אולם לטווח הארוך עשויה להיות בעוכרייך. הליך הגירושין הוא מורכב ומלווה בלא מעט אמוציות וכעסים, וזאת לצד חוסר ידע וחוסר ניסיון בתחום. גם בהליכי גירושין אשר מתבצעים ברוח טובה ככל הניתן, ובמטרה להגיע להסכמות משותפות, כל צד זקוק לליווי משפטי מקצועי שיראה את זכויותיו ותועלתו לפני הכל.

חשוב לדעת: בכל סכסוך, ובוודאי בסכסוכי גירושין בהם מעורבים גל ילדים צעירים, הדרך הטובה ביותר לפתרון הסכסוך היא בתקשורת פתוחה, שיח ונכונות לפשרות ולהסכמות. פנייתך לעורך דין מומחה בתחום דיני המשפחה אינה נועדה להכרזת מלחמה, כי אם על מנת לזכות בליווי ובייעוץ אשר יסייעו להתיר את הקשרים ברגישות, בהוגנות ותוך ראייה ארוכת טווח על צרכייך, צרכי הילדים וההכרה כי גם ביום שאחרי הגירושין תתנהלו זה לצד זה, כהורים לילדים משותפים.

אנו מאמינים כי הסכם גירושין טוב והוגן יאפשר לצלוח את המשבר ביתר קלות, ולצאת לדרך חדשה תוך יצירת עוגן אישי וכלכלי, ומפחית ככל הניתן עימותים וסכסוכים שעשויים לעלות בעתיד.