מתי לפנות לעורך דין לענייני גירושין?

בשנים האחרונות ישנם לא מעט זוגות שמגיעים להחלטה כי טוב יהיה אם כל אחד יפנה לדרכו והחבילה תיפרד. אך לפני התהליך הסופי של מתן הגט, יש לערוך הסכם גירושין. הסכם זה נערך בנוכחות עורך דין לענייני גירושין על מנת שניתן יהיה להגיע לניסוח המקובל על הצדדים ולהבטיח כי התהליך יתנהל לטובת שני הצדדים.

הסכם גירושין – מה זה?

בעקבות גירושין, עולות סוגיות שונות שיש לפתור – אם זה בנוגע למתן הגט, בנוגע לתשלומי מזונות לילדים ולאישה, ענייני משמורת והסכמי ראייה וכמובן אופן חלוקת הרכוש המשותף בין הצדדים. למעשה, ההסכם הוא זה שבא לפתור את כל אותן סוגיות והיות ומדובר בהסכם, הרי ששני בני הזוג אמורים להסכים לנאמר בו. בשונה מפסק דין שהוא מחייב, כאן אין אפשרות לכפות על אי מי לחתום על דברים שנכתבו בניגוד לרצונו ולהסכמתו.

מה שכן, היות ומדובר בנושא מורכב מאוד, הוא כולל הרבה נושאים רגישים שדורשים הכרעה ולכן, חשוב מאוד שההסכם ייערך בצורה מסודרת ובאופן מקצועי ואיכותי, כזה שיכלול את כל הפרטים אך גם ילווה ברגישות המתבקשת.

עורך דין לניהול משא ומתן נכון בעת עריכת הסכם גירושין

כאשר מעוניינים לערוך הסכם גירושין, יש לפנות לעורך דין מקצועי שמתמחה בתחום הסכמי הגירושין על מנת שיסייע בכל התהליך. ישנן סיבות רבות לכך, אך הסיבה העיקרית היא כי בעזרתו של עורך דין מומחה ניתן להגיע להסכם מסודר וברור בצורה קלה ומהירה יותר ועם הכי פחות כאבי לב או מריבות מיותרות.

לעיתים לא ניתן להסתפק בשרותיו של עורך דין אחד כמו במקרה שקיים פער גדול בין דעותיהם של בני הזוג או שישנם חילוקי דעות משמעותיים בניהם שאז ניתן בהחלט לשכור עורך דין נפרד לכל אחד מהם. עורך דין ייטיב להציג בצורה ברורה את כל הדרישות של הצד שהוא מייצג ובעזרת עמיתו למקצוע, זה שמייצג את הצד השני, יוכל להגיע להסכם טוב שיהיה מקובל על שני הצדדים.

איפה עורכים הסכם גירושין?

יש שתי דרכים עיקריות אשר באמצעותן ניתן לערוך הסכם גירושין בין הצדדים. האחד בבית המשפט והשני מחוצה לו. מה שמשותף בניהם הוא, כי כל הסכם גירושין הוא בעל תוקף של פסק דין וניתן לאכוף אותו באמצעים משפטיים כמו הוצאה לפועל. לכן, לאחר סיום כתיבת ההסכם יש לעבור בבית המשפט לחתימה ולאישור על ההסכם.

  • הסכם גירושין בין כותלי בית המשפט – מדובר למעשה בהסכם אשר כולו נכתב בין כותלי בית המשפט ובליווי של שופט. בית המשפט יוודא כי נוסח ההסכם מוסכם על שני הצדדים ושהם מבינים היטב את כל מה שנכתב בו. כמו כן, יוודא בית המשפט כי הצדדים חתמו על ההסכם מתוך הסכמה מוחלטת וללא כפייה כלשהיא מצד אחד על משנהו. בנוסף, יעבור בית המשפט על ההסכם על מנת לראות כי אין בו סעיפים שעלולים לפעול לרעה על ילדיהם המשותפים של בני הזוג.
  • הסכם גירושין מחוץ לבית המשפט – למעשה, אין כל חובה לכתוב ולערוך את ההסכם בבית המשפט, כך שניתן לנהל את המשא ומתן ולכתוב את ההסכם במשרדו של עורך הדין או בכל מקום מוסכם אחר ורק בסופו של כל התהליך להגיע לבית המשפט על מנת לקבל אישור וחותמת.

הסכם בבית המשפט או מחוצה לו – מה עדיף?

כאן מגיעה השאלה המתבקשת של – מה עדיף? האם עדיף להיעזר בשרותי בית המשפט ולכתוב את ההסכם בין כתליו או שניתן לעשות זאת בצורה עצמונית בין שני בני הזוג? לפני שמתחילים לחשוב על האופציות, חשוב לזכור כי ניהול משא ומתן בנוגע להסכם גירושין הוא תהליך לא כל כך נעים (בלשון המעטה) והוא כרוך בדרך כלל בהרבה מתח, בכעסים גדולים ובבזבוז אנרגיות יקרות. כמו כן, משא ומתן שנערך בבית משפט כרוך בהוצאות כספיות כבדות מכיוון שיש לשלם גם את הוצאות בית המשפט. בדיוק לכן, חשוב לשקול היטב האם אכן יש צורך וטעם לפנות אל בית המשפט או שניתן לעשות זאת בצורה עצמאית ועם סיוע של עורך דין בלבד.

בנוסף לכך, יש לזכור כי הסכם גירושין לא נחשב למעשה להליך פורמאלי והוא פטור לחלוטין מסדרי הדין הקבועים בחוק ומהראיות שחלים בדרך כלל על הליכים משפטיים פורמליים אשר מתנהלים בבית המשפט. על כן, יש אפשרות להגיע לפתרונות יצירתיים ולהסכמים גמישים אשר למעשה יחרגו מההנחיות של החוק היבש אך לעצם עניין ההסכם אין בהם כל בעיה. לעומת זאת, כאשר המשא ומתן מתנהל בבית המשפט, אין אפשרות להתגמש כל כך. ומכיוון שהשופטים כבולים להוראות החוק גם כאשר מדובר בהליך כזה, ההסכם יוכל להיות הרבה פחות יצירתי וגמיש לטובת הצדדים.

עורך דין מומחה לענייני גירושין

לאור האמור, מובן מאוד כי במידה שקיימת אפשרות של ניסוח הסכם גירושין שיהיה מוסכם על שני הצדדים מבלי להגיע לבית המשפט, עדיף לנסות "ללכת על זה". כל זאת כמובן מבלי להתפשר על עורך דין מומחה שיהיה מעורב בעניין וילווה את כל התהליך מתחילתו ועד סופו.

מה שחשוב לזכור כאשר באים לבחור עורך דין לכתיבת הסכם גירושין הוא, לבחור באחד שמכיר היטב את כל התהליכים וכזה שלמעשה מתעסק בצורה מקצועית בתחום. עורך דין לענייני גירושין חייב להיות אדם בעל רגישות בין אישית גבוהה, אדם בעל ניסיון ועם המלצות טובות על יכולת ניהול של משא ומתן. חשוב לזכור כי הסכם גירושין אינו דבר של מה בכך ועלולות להיות לו השלכות על כל מהלך החיים בהמשך, על כן אסור להתפשר בעניין וללכת רק עם הטובים ביותר בתחום.