זמני שהות – איך לשמור על הילדים בתהליך הגירושין

זמני שהות – איך לשמור על הילדים בתהליך הגירושין

תהליך הגירושין טומן בחובו קשיים רבים ומהווה מקור למתחים כלכליים ונפשיים עבור כל אחד מהצדדים. כאשר מדובר על זוג עם ילדים, הדבר קשה עוד יותר משום שיש צורך להגיע לפרידה אשר לא תפגע בסמכות ההורית או תגרום לטראומה קשה אצל הילדים הקטנים. איך להימנע מגירושים מכוערים, מדוע גישור הוא תהליך הכרחי ולמה הסדרי ראייה מקובלים לא תמיד מתאימים לכולם? הנה כמה עצות שיעזרו לכם לשמור על הילדים גם בזמן הגירושין.

איך לשמור על הילדים בתהליך הגירושין

נסו להימנע מגירושים ארוכים

גירושים לא חייבים להיות תהליך טראומטי עבור הילדים אבל ככל שגוררים אותם זמן רב יותר, הם נוטים להיות קשים הן על ההורים והן על הילדים. הפגישות התקופות אצל עורכי הדין, השאלות הפולשניות והמתחים הכלכליים שנוצרים בזמן תהליך ארוך מחלחלים גם אל הילדים ולכן מומלץ לסיים את תהליך הנישואין באופן אשר יכבד את הרצונות האובייקטיבים של שני הצדדים. צריך לטפל בענייני הכספים באורך רוח ומתוך הבנה שלמרות שתהליך הנישואין הגיע לקיצו, יש ליצור קרקע יציבה לגידולם של הילדים וליצור הסדרי ראייה מקובלים על שני הצדדים.

אל תפחדו ממגשר או מייעוץ זוגי

כניסה לתהליך של ייעוץ זוגי או שימוש במגשר מקצועי אינם אלטרנטיבה לייעוץ משפטי ואינם באים לשמר את הסטטוס הזוגי. למעשה אפילו המדינה השכילה להבין כי גישור מקצועי יכול להקל על תהליך הגירושין ומספקת לכל זוג שמעוניין בו אפשרות למספר פגישות ללא כל עלות. ההבנה שהליך הגירושין אינו חייב להסתמך על הרגשות הזמניים של הצדדים ויכול להיעשות ממקום של הערכה והבנה של שותפים לגידול הילדים, מעניק לתהליך את המימד האנושי שנעדר מלא מעט מקרים. אין כל סיבה לפחד מכמה פגישות אצל מגשר או יועץ זוגי וכדאי להפנים שהם מהווים את הפרק הראשון בתהליך הפרידה שלכם.

התאימו את הסדרי הראייה לצרכים שלכם ושל הילדים

קיימים שפע של אפשרויות בכדי ליצור הסדרי ראייה שמתאימים גם לכם וגם לילדים. הסדרי ראייה שכאלו לוקחים בחשבון את המיקום של הדירה שלכם, את החוגים והפעילויות המיוחדות של הילדים ואת הצרכים של מקום העבודה שלכם. הסדרי ראייה מקובלים אינם תמיד הדבר אשר מתאים לצרכים שלכם אולם הם הצעד הראשון בכדי לקבוע את הזכאות שלכם לראות את הילדים. חשוב לדעת שהם ניתנים לשינוי הן בדרך של צו בית משפט והן בדרך של הסכמה של שני ההורים ולכן חשוב לשמור על ערוצי תקשורת טובים בין הצדדים. נסו להבין מהם הצרכים של הילדים וכיצד תוכלו לנצל את הזמן המשותף לתהליכים פרודוקטיביים אשר יעצימו את חווית ההורות שלכם מחד, ויענו על הדרישות הרגשיות של הילדים שלכם מאידך.

השתדלו לא להכניס את הילדים לתהליך

למרות שזה כמעט בלתי אפשרי, חייב לנסות ולשמור על הילדים מחוץ להליך הגירושין. אין מדובר על הסתרה של הפרידה אלא בשמירה על חווית הילדות של היקרים לכם מכל. נסו להימנע מכינויים או משימוש בשמות גנאי אודות הפרטנרים הזוגיים החדשים ואל תאלצו את הילדים לבחור צד או להעביר ביקורת על אחד ההורים. הקפידו על הסדרי ראייה מקובלים ונסו ליצור מצב שהרצף החינוכי שלהם לא ייפגע כתוצאה מהפרידה. הקפידו על כך שהם ימשיכו ללכת לבית הספר ולעסוק בפעילויות הפנאי הרגילות שלהם וצרו להם מסגרות שבהם השינוי בתא המשפחתי לא יגרום להם להרגיש שונים מיתר חבריהם לספסל הלימודים.

הסבירו להם את המצב בהתאם לגיל שלהם

כדאי לדבר עם הילדים ולהבהיר להם את המצב בהתאם לגיל שלהם ולמידת ההבנה והרגישות של כל אחד מהם. למרות שאסור להפוך את הילדים לחלק מתהליך הגירושים, בלתי ניתן למדר אותם לחלוטין ולכן יש חשיבות גבוהה בשיחות ארוכות. שיחות ארוכות עשויות להפחית את מידת החרדה של הילדים ולהעניק להם אפשרות להתבטא בחופשיות אודות המצב החדש. יש להבהיר לילדים שלמרות שמדובר בתהליך של פרידה בין הצדדים, הנאמנות שלכם כהורים אליהם הינה מוחלטת ולא עומדת על כף המאזניים בשום שלב. ניתן להיעזר באיש מקצוע – פסיכולוג או יועץ חינוכי בכדי לברור את המילים הנכונות ואת הדרכים הרצויות להעברת המסר באופן הטוב ביותר.

שמרו על אווירה נעימה בבית

גם אם הרגע חזרתם מדיון משפטי מורט עצבים או אם אתם בדיוק בעיצומו של המשא ומתן על העתיד הכלכלי שלכם, חשוב לשמור על אווירה נעימה בבית. אחת העצות הטובות ביותר היא לנסות ולקחת קצת זמן לעצמכם כדי שברגע שתגיעו הבית תוכלו לתפקד באופן טוב יותר. ניתן לשבת בבית קפה לאחר כל התדיינות  משפטית ולהפיג במעט את התחושות הקשות שאותן צברתם במהלך היום. גם טיפול פסיכולוגי עשוי לעזור. טיפול פסיכולוגי איכותי יעניק לכם מסגרת אשר תכיל את כל התחושות הקשות שלכם בתוך חלל מוגן ותספק לכם כלים מעשיים לתפקוד טוב יותר בשעת משבר. על אף העלות והזמן אשר כרוכים במפגשים האלו, הם יהפכו את הזמן שאתם מבלים עם הילדים לאיכותי יותר.

תעדו את הדברים (ליתר ביטחון)

יחד עם זאת, יש לא מעט מקרים שבהם אין ברירה אלא לתעד את הדברים ולנהל רישום מלא של הפעילויות השונות של כל אחד מהצדדים. לעיתים בני הזוג לא עומדים בהסדרי הראייה או מנהלים נגדכם מלחמת חורמה על גבם של הילדים. בלא מעט מקרים אנו עדים להזנחה פושעת או לתנאי מגורים שלא מתאימים לילדים. בכל אותם מקרים התיעוד שלכם יאפשר לכם להגיש עתירה לבית משפט ולשנות את הסטטוס ההורי. בתי המשפט שמים את טובתו של הילד במקום הראשון ולכן בכל מקרה של תביעה אתם תוכלו לספק בקלות שפע של עדויות.

ליעוץ מקצועי, פנו אלינו, נסים את כהן ניסן משרד עורכי דין לענייני משפחה.