המדריך לזכויות העובדים

לא לחינם הפרידה מדינת ישראל את בתי הדין לעבודה ממערך המשפט הכללי שלה, הפרדה הבאה להעיד על חשיבות זכויות העובדים ומערך היחסים המורכב בין המעסיק לעובד.

עובדים רבים אינם מודעים לכל זכויותיהם אל מול מקום העבודה, ולעתים גם כאשר הם מודעים חוששים לתבוע את המגיע להם מחשש למקום העבודה. קיימים גם לא מעט מקרים בהם המעסיק עצמו אינו מודע לזכויות המלאות ולחובותיו כלפי עובדיו, מה שיוצר פגיעה בזכויותיהם.

פניה אל עורך דין דיני עבודה בכל הקשור לזכויות עובדים לרוב נעשית כאשר הגיעו מים עד נפש, עם סיום יחסי העבודה, ולעתים כאשר הסכומים השנויים במחלוקת גבוהים ומקשים על המעסיק לרדת מן העץ עליו טיפס ולהסדיר את הנושא בדרכי שיח והסכמה. אלא שפניה כזאת אינה מחייבת התנהלות משפטית בהכרח, ולעתים מוטב לו לעובד לפנות להתייעצות עם עורך דין דיני עבודה מומחה בעודו מועסק, במטרה לקבל ממנו את הכלים לעמוד על זכויותיו ולמצות אותן.

בין הנושאים הבולטים אליהם מתייחס החוק בתחום דיני עבודה והנושאים הנפוצים העולים בבתי דין לעבודה:

יחסי עובד מעביד

בבואו של בית המשפט לדון בכל תביעה בתחום דיני העבודה עולה לפני הכל השאלה האם התקיימו יחסי עובד מעביד בין העובד לארגון ולעומד בראשו, כאשר מדובר בפרצה חוקית אליה ינסו להימלט מעסיקים רבים. למעשה, אם לא התקיימו יחסי עובד-מעביד, חבות הנתבע כלפי העובד משתנה או אף אינה קיימת. בעולם בו עבודה מהבית, עבודה עצמאית ועבודה במיקור חוץ הן חלק בלתי נפרד משוק התעסוקה – הוכחת יחסי עובד מעביד חשובה במיוחד.

בין הפרמטרים הקובעים יחסי עובד מעביד:

  • מקום העבודה – האם העובד מבצע את עבודתו ממתקן בבעלות המעסיק או ממקום אחר בתחום אחריותו.
  • מבחן ההשתלבות – נחיצות העובד עבור הארגון, האפשרות להסתייע בגורם אחר/נוסף לביצוע אותה עבודה.
  • מסגרת שעות העבודה – מהו משך השעות ביום בהן העובד עומד חרשות המעסיק
  • כלי העבודה – מי מספק את כלי העבודה (מחשב, רכב, ציוד מקצועי)
  • פיקוח – האם העובד נתון לפיקוח ומרות המעסיק או מבצע עבודתו באופן עצמאי וללא פיקוח
  • משך התקשרות – ככל שההתקשרות בין המעביד לנותן השירות תהה ארוכה יותר גדולים הסיכויים כי בית המשפט יראה במערכת היחסים כזאת העומדת תחת הגדרת יחסי עובד מעביד.

למעשה, גם בהתקשרות בין בעלי עסקים עצמאים לארגון עשוי בית המשפט להכריע כי עקב קיומם של פרמטרים מובילים התקיימו יחסי עובד מעביד בין הצדדים וכי חבות המעסיק כלפי נותן השירות הוא כחבות כלפי עובד שכיר מן המניין.

עבודת נשים

במסגרת חוקי מניעת אפליה ושוויון הזדמנויות וזכויות בעבודה מתייחס החוק בדקדקנות להעסקת נשים, בוחן נסיבות שונות ומגן על זכויותיהן ומניעת כל אפליה על בסיס מגדרי. החוק מספק לנשים מספר הגנות שכל פגיעה בהן היא בגדר עבירה חמורה שעונשה בצדה:

  • קבלה לעבודה – אין להפלות אישה ולמנוע קבלתה לעבודה בשל היותה אישה ו/או בשם היותה אמא.
  • פיטורין – אין לפטר אישה בשל היותה אישה ו/או בשל היותה אמא.
  • היריון ולידה – לעובדת שמורה הזכות שלא לספר למעסיק על היריון עד היותה בחודש החמישי להריונה, וזאת על מנת לאפשר לו להיערך לתקופה בה תשהה בחופשת הלידה.
  • איסור פיטורין בהיריון – אין לפטר עובדת בתקופת היריון, בחופשת הלידה וחודשיים ימים לאחריה.
  • בדיקות היריון – החוק מחייב את המעביד לאפשר לעובדת להיעדר מספר שעות קבוע במהלך ההיריון לצורך בדיקות ומעקב רפואי, בתשלום מלא וללא כל סנקציות מצד המעסיק.
  • טיפולי פוריות – החוק מחייב את המעסיק לאפשר לעובדת היעדרות לצורך טיפולי פוריות ומגן עליה מפני פיטורין בתקופה זו.

במידה והמעסיק מבקש לפטר עובדת בהיריון ובנסיבות האמורות עליו לקבל לשם כך היתר לפיטורים מן הממונה על חוק עבודת נשים מבעוד מועד.

פיטורים ופיצויי פיטורים

זכויות העובד במעמד פיטורין הן רחבות ומקיפות, החל מזכותו להליך הוגן הכולל שימוע תוך אפשרות לשמיעת טענות המעסיק כנגדו והעלאת טענותיו מנגד, הגנה מפני פיטורים שלא כחוק וסיום העסקה הוגן. בין הפרמטרים המגיעים לכדי מחלוקת ניתן למצוא:

  • התפטרות בדין מפוטר – מהם התנאים בהם יכול העובד להתפטר מעבודתו ולזכות לתנאים ופיצויי פיטורין כאילו פוטר על ידי המעסיק? החוק מתייחס לנסיבות הבאות: התפטרות בגין נישואין או גירושין, התגייסות לכוחות הביטחון, מעבר מקום המגורים (על פי נסיבות הקבועות בחוק), שהייה במקלט לנשים מוכות, התפטרות לאחר לידה לצורך טיפול בתינוק, מצב בריאותי לקוי של העובד ו/או בן משפחתו. חשוב לציין כי כל אחת מן הנסיבות הללו נבחנת בהתאם ללשון החוק המלאה וההתאם למקרה ובמידה וקיים ספק מומלץ להיוועץ בעורך דין דיני עבודה בכל הקשור לזכויות עובדים במעמד פיטורים והתפטרות.
  • הרעת תנאים – במקרים מסוימים מאפשר החוק לעובד להתפטר בדין מפוטר גם במקרה של הרעת תנאי העבודה על ידי המעביד. אופי והוכחת הרעת התנאים תחול על העובד ובמקרה של אי הסכמה בינו לבין המעסיק תוכרע על ידי בתי הדין לעבודה.
  • חישוב פיצויי הפיטורין – מורכבות החישוב של פיצויי הפיטורין מעלה אי הסכמות וחיכוכים רבים. לשון החוק קובעת את ערכה של משכורת חודשית בכפולת שנות העבודה, ולתחשיב זה נכנסים פרמטרים ושאלות רבות: מהם הרכיבים בשכר המזכים בחישוב פיצויים: בונוסים, עמלות והטבות, נסיעות. כיצד מחושבים הפיצויים במקרה של משרה חלקית שאינה קבועה, שינויים במשרה בתקופת העבודה ומשתנים נוספים. לחישוב מרכיבי הפיצויים מתווספות שאלות נוספות הנוגעות לתחשיב הסופי עם סיום יחסי העבודה בניהן פדיון ימי החופשה, ההבראה, הצטברות חובת ימי חופשה ועוד. ניתן למצוא ברשת מחשבונים שונים לביצוע התחשיב, אולם במקרה של ריבוי משתנים וחישוב מורכב יותר עקב כך מומלץ להסתייע באיש מקצוע בתחום למיצוי זכויות מלא.